Prince of Persia Review

Review
woensdag, 03 december 2008 om 17:00
xgn google image
Eindelijk kunnen we een nieuw Prince of Persia avontuur verwelkomen, al ziet en speelt het allemaal wel heel anders. Hebben deze veranderingen de franchise goed gedaan, of had Ubisoft er beter aan gedaan om de prins met rust te laten?
Met deze nieuwe Prince of Persia breekt Ubisoft met de afgelopen drie delen en begint een totaal nieuw avontuur. De prins is op weg naar huis met een flinke som goud, waar hij de rest van zijn leven goed van kan rondkomen. Helaas voor hem komt hij in een zandstorm terecht en raakt zijn ezeltje kwijt die het goud draagt. Tijdens zijn zoektocht naar het dier stuit hij op Elika, die op de vlucht is voor enkele soldaten. Gekropen in de huid van de prins, sluit jij je bij haar aan, en het avontuur kan nu echt beginnen.
Prince of Persia Screenshot 71238 Prince of Persia Screenshot 56911 Prince of Persia Screenshot 69396
Strijd tussen donker en licht
Als snel kom je erachter dat Elika niet is wat ze lijkt. Ze heeft magische krachten en die komen goed van pas. De god van de duisternis probeert namelijk uit zijn gevangenschap te ontsnappen, en daardoor is de wereld donker geworden en zijn de omgevingen dood gegaan. Een zwart goedje, dat de 'corruptie' moet visualiseren, overspoelt de wereld, en dat is natuurlijk niet goed. Elika moet nu het leven terugbrengen naar de wereld door op speciale plekken haar magische krachten te gebruiken. Aan jou de taak om haar veilig daar te krijgen.
Deze magische gronden zijn over de hele wereld verdeeld en je bevindt je dan ook in een wereld waarin je vrij kunt rondlopen. Je kunt dus zelf kiezen waar je eerst heen gaat, al zullen sommige delen van de wereld in het begin nog wel voor je gesloten zijn. Om te zorgen dat je niet verdwaald raakt kun je Elika om de weg vragen, wat in de vorm van een vliegend lichtje gaat dat ze zal afschieten. Dit komt goed van pas, want anders zul je al snel de weg kwijtraken.
Prince of Persia Screenshot 71240 Prince of Persia Screenshot 71246 Prince of Persia Screenshot 70753
Springen en klimmen... zonder dood te gaan
Natuurlijk kun je niet zomaar even naar de magische gronden lopen en Elika daar haar werk laten doen. De verschillende gebieden die je aandoet zijn namelijk vervallen, en dat betekent dat de wegen en gangen vrijwel overal ingestort zijn. Je zult dus een beroep moeten doen op de acrobatische vaardigheden van de prins, die vrijwel alles uit de vorige delen weer kan doen. Je rent over muren heen, springt van pilaar naar pilaar, slingert aan uitstekende stangen en meer. Ook hierbij speelt Elika een belangrijke rol, want zij kan je helpen met het maken van een extra lange sprong. Ook kan zij magische platen activeren, waarmee je lange stukken over muren kunt rennen zonder dat de zwaartekracht invloed op je heeft.
Belangrijker is echter dat zij jouw 'veiligheidsnet' is. Wanneer je een sprong mist en een diepte invalt, zal zij je redden. Vervolgens word je weer teruggezet op het laatste veilige punt, wat vaak maar enkele seconden terug is. Hierdoor kun je eigenlijk niet dood gaan. Sommigen zullen dit misschien als erg simpel zien, maar het houdt het de vaart lekker in het spel. Ook maakt het de game niet te makkelijk, maar bespaart het wel een hoop frustratie, doordat je geen stukken vaak over hoeft te doen.
Prince of Persia Screenshot 69410 Prince of Persia Screenshot 60536 Prince of Persia Screenshot 60534
De duisternis bevechten
Het grootste deel van het spel zal bestaan uit het uithalen van acrobatische capriolen, maar ook komen vijanden nog steeds voor. Dit is echter in mindere mate dan in de vorige Prince of Persia games en het vechten zelf werkt ook heel anders. Je zult niet meer dan één vijand tegelijk bevechten, een keuze van Ubisoft om het spel cinematischer aan te laten voelen. Dat is goed gelukt, want de gevechten zien er erg goed uit met originele vijanden. Deze vijanden zijn een stuk groter dan de prins wat het gevecht een indrukwekkend spektakel maakt.
Met de rechter trigger blok je aanvallen, en met de face buttons kun je aanvallen uitvoeren; een normale aanval doe je met je zwaard en een magische met de hulp van Elika. Je kunt de vijand ook in de lucht gooien om hem daarna snel wat klappen te geven. Daarnaast kun je gebruik maken van de omgeving, bijvoorbeeld door een vijand tegen een pilaar te duwen, die vervolgens bovenop hem instort, of door hem over een rand de afgrond in te duwen. Dit brengt wat variatie in de gevechten.
Prince of Persia Screenshot 64974 Prince of Persia Screenshot 70765 Prince of Persia Screenshot 60538
Een grafisch hoogstandje
Zoals je op de screenshots en in de video's ongetwijfeld al gezien hebt, ziet deze Prince of Persia er totaal anders uit dan de voorgaande delen. Ubisoft heeft voor een artistieke stijl gekozen en dat is een erg goede beslissing geweest. Het spel ziet er namelijk erg origineel uit, en ook nog eens heel erg mooi. De verandering tussen licht en donker, het centrale thema in de game, wordt hierdoor ook goed zichtbaar. Wanneer je het 'licht' terugbrengt naar een gebied, zal alles volstrekt veranderen. Water loopt weer door de rivieren, de zon schijnt weer, en de bloemetjes maken de nu kleurrijke omgeving compleet. De beelden laten dit beter zien, dan ik in woorden zou kunnen brengen, en het is niet overdreven als ik zeg dat dit één van de mooiste game van het jaar is, en op grafisch gebied in ieder geval de origineelste.
Ook het geluid heeft Ubisoft goed verzorgd. De soundtrack past perfect bij de situaties en de stemmen van de prins, Elika en andere personages zijn netjes ingesproken. De prins brengt de nodige humor in het spel met zijn opmerkingen, al zijn de grappen niet altijd even goed gelukt.
Prince of Persia Screenshot 75272 Prince of Persia Screenshot 64982 Prince of Persia Screenshot 75194
Minpuntjes
Tot nu toe ben ik over het spel eigenlijk alleen maar positief geweest, maar Prince of Persia kent ook haar minpuntjes. Zo worden de gevechten na verloop van tijd wat repetief. Je zult steeds ongeveer hetzelfde doen, en na een paar keer wordt dit een beetje saai. Met het gebruik van de omgevingen in de gevechten heeft Ubisoft geprobeerd wat variatie aan te brengen, maar dit is niet helemaal gelukt. Ook missen er wat lastige puzzels in het spel. Je zult genoeg klim- en springwerk doen, maar echte puzzels kom je niet veel tegen. En dat is wel iets wat je bij een Prince of Persia game zou verwachten.
Daarnaast is het avontuur van de prins niet zo heel lang, al zul je er wel wat meer dan tien uur over doen. Het spel kent echter geen multiplayer modus om de speelduur wat te verlengen. Wel heeft Ubisoft in de hele wereld orbes geplaatst die je kunt verzamelen. Deze zullen verschijnen als je een gebied bevrijdt van de duisternis en zijn een reden om naar punten te gaan die je anders zou negeren. Tevens verlengen ze de speelduur nog wat.
Conclusie
Met Prince of Persia heeft de franchise een herstart gekregen, en dit is zeker goed gelukt. De positieve punten, zoals de mooie graphics en de soepele gameplay, wegen veel zwaarder dan de negatieve punten, zoals de toch wat korte speelduur en repetieve gevechten, die je voor lief neemt in dit avontuur. Prince of Persia brengt het gevecht tussen donker en licht tot leven, en doet dit op haast perfecte wijze. Het is dan ook een spel dat je zeker in huis moet halen.
Cijfer: 9