Pokémon Link: Battle Review

donderdag, 20 maart 2014 om 16:00
Acht jaar geleden kwam er op de Nintendo DS een puzzelgame rondom Pokémon uit. Deze game krijgt nu een vervolg waarbij je Pokémon moet vangen door al puzzelend een link te maken. Hebben wij een link met deze game of vinden wij er geen Pokébal aan?
De games rondom Pokémon draaien meestal om de gevechten met andere Pokémon. Dat is in deze game niet anders. Je kunt het principe van Pokémon Link: Battle een beetje vergelijken met een kruising van Bejeweled met een snufje Pokémon erbij. Je moet namelijk drie of meer Pokémon op een rij zetten om een Link te creëren. Je bent hierin vrij om elke Pokémon op het veld te pakken. Als je de Pokémon linksboven dus naar rechtsonder in het scherm wil verschuiven, kan dat gewoon. Als je echter combo’s wil maken om meer punten te verdienen, moet je snel een aantal Pokémon linken. Dit wordt steeds moeilijker, aangezien je steeds een paar Pokémon wegspeelt.

Puzzelen om Pokémon te vangen

Het linken, of wegspelen van de Pokémon in Pokémon Link: Battle is echter niet alleen maar om punten te verdienen. Nee, je neemt het in deze game ook nog eens op tegen andere Pokémon. Hier komt de truc van de game de hoek om kijken. Alle Pokémon uit de franchise (in totaal ruim 700!) zijn in de game opgenomen en de Pokémon waar je het tegen opneemt, zijn steeds van een bepaald type. Zoals iedereen bijna wel weet, zijn bepaalde typen Pokémon gevoelig voor het ene type en sterk tegen een ander. Zo kunnen Pokémon van het vuur-type niet goed tegen water etcetera. Er is dus een stukje tactiek en kennis van de kleine creaturen nodig om ver te komen in de game. Als je een Pokémon verslagen hebt, vang je deze en kun je hem later als hulpje gebruiken.
Pokemon Link: Battle <a href=review" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201403/pokemon-link-battle-review_t.jpg" />

Erg schattig, maar heeft wat gemiste kansen

Zoals je al gelezen hebt moet je in Pokémon Link: Battle steeds drie of meer Pokémon aan elkaar verbinden. Dit doe je natuurlijk via het touchscreen van de 3DS, en daar speelt eigenlijk de hele game zich af. Het bovenste scherm wordt wel gebruikt, maar daarin zie je alleen een redelijk eentonige achtergrond en natuurlijk de Pokémon waartegen je het opneemt. De hele game is tweedimensionaal in een soort cartoon stijltje vormgegeven wat erg schattig oogt. De game maakt helaas helemaal geen gebruik van de 3D-mogelijkheden van de 3DS. Dit is wel een gemiste kans, want juist daardoor was er meer uit de achtergronden en de game an sich te halen. Nu is alles zo plat als een dubbeltje en is er maar weinig interessants te zien op de Pokémon op de voorgrond na.
Qua geluid heeft de game alles redelijk goed op orde. De muziek is leuk, maar zodra de game om de een of andere reden spannend wordt, gaat de soundtrack hierin mee. Wat wel zo is, is dat je eigenlijk geen enkel Pokémon geluid hoort. Waar bijvoorbeeld Pikachu met zijn “Pika Pika!” voor een stukje memorabiliteit had kunnen zorgen, ligt nu niets anders dan een gemiste kans. Een beetje jammer dus.
Pokemon Link: Battle recensie

Hoge herspeelbaarheid

Wat Nintendo met Pokemon Link: Battle wel weer heel erg goed neer weet te zetten, is een dijk van een herspeelbare game. Je moet namelijk alle Pokémon verzamelen, of tenminste, dat is waar het in de hele franchise om draait. De game bevat alle Pokémon, maar daarvan is een heel aantal verborgen. Deze moet je dus zien te vinden en dat kost tijd. Het is dan gelukkig ook mogelijk om alle levels wanneer je wilt opnieuw te spelen, je score te verbeteren en die missende Pokémon in je PokéDex te krijgen.
Daarbij biedt de game de mogelijkheid om met maximaal drie anderen te spelen. Hiervoor moeten wel alle spelers de game hebben. Als je tegen andere spelers speelt, gaat het voornamelijk om de score. Degene met de meeste punten wint. Klinkt simpel en dat is het ook, maar zeker wel vermakelijk. De game maakt ook gebruik van de Streetpass, waarmee je de trainerkaart van anderen in kunt zien.

Wel vermakelijk, maar niet essentieel

Waar de meeste Pokémon games toch wel in slagen krijgt deze game niet voor elkaar, namelijk om onmisbaar in je collectie worden. Pokémon Link: Battle is een erg vermakelijke game die ook absoluut veel tijd zal gaan vreten als je er eenmaal aan begint, maar doordat er een aantal gemiste kansen zijn, is de game zeker niet van het niveau onmisbaar. Het ziet er goed uit, maar is niet bijzonder of verbluffend goed en ook de soundtrack is niet memorabel te noemen. De gameplay is verder ook niet echt iets nieuws, maar al met al weet deze game je voldoende te vermaken.