Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl Review - Een warme, kriebelige deken

woensdag, 17 november 2021 om 15:00
pokemon brilliant diamond shining pearl releasef1637078022
2021 is het jaar van de remakes en remasters aan het worden. Pokémon voegt zich ook in dat rijtje met remakes van Pokémon Diamond en Pearl, de vierde generatie Pokémon-games die voor het eerst in 2006 verschenen op de Nintendo DS. Fans vragen al jaren om remakes van de geliefde DS-games en in 2021 krijgen fans eindelijk wat ze willen. In onze Pokémon Brilliant Diamond review lees je of de terugkeer naar Sinnoh geslaagd is.
Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl zijn gloednieuwe remakes van de games die oorspronkelijk op de DS verschenen zo’n 15 jaar geleden. Dit keer worden de games alleen niet door Game Freak zelf gemaakt, maar is het ontwikkelaar ILCA die de remakes overziet. Dat is voor het eerst in geschiedenis, want voorheen was het altijd Game Freak die mainline games overzag (ook remakes).

Bekend recept

Dat er een nieuwe ontwikkelaar met mainline Pokémon-games aan de slag gaat, betekent uiteraard niet dat de kern van de games verandert. Brilliant Diamond en Shining Pearl zijn namelijk gewoon remakes van de Japanse role-playing games die in 2006 oorspronkelijk verschenen. Ook in 2021 ga je vanuit Newleaf Town op stap in de Pokémon-wereld.
Dit keer is het de Sinnoh-regio die je mag verkennen, waarbij het je doel is om alle Pokémon te vangen. Het is alleen wel de droom die je op termijn moet vervullen en om je op weg te helpen is er eerst gewoon een tof verhaal om van te genieten. Net als in de originele games ga je op stap door de Sinnoh-regio om acht Gyms te verslaan en de badges te verzamelen.
Dit doe je uiteraard door vele turn-based gevechten met je Pokémon-team bestaande uit zes Pokémon. Het trainen van je monsters is dan ook een belangrijke taak, iets wat dankzij de verbeterde XP-share van een paar generaties terug een stukje makkelijker is. Zo ben je ook direct goed voorbereid tegen het kwaadaardige Team Galactic dat snode plannen heeft voor de Sinnoh-regio.
brilliant diamond en shining pearl 1f1637078289

Nieuwe verf

Toch wordt het wel vanaf het eerste moment duidelijk dat er een andere ontwikkelaar met de remakes bezig is geweest. Game Freak gooide remakes in het verleden vaak drastisch op de schop en dat begint eigenlijk altijd bij de artstyle. Die wordt doorgaans gemoderniseerd naar hoe Pokémon-games eruitzien op de hardware waarvoor de remakes ontwikkeld worden.
De remakes van Gold en Silver kregen de artstyle van de oorspronkelijke Diamond & Pearl, de remakes van Ruby en Sapphire keken af bij Pokémon X & Y en de Let’s GO-games kozen voor de artstyle die later ook de basis werd voor Sword & Shield. ILCA doet iets compleet anders door een stapje terug te nemen. De studio vertaalt de artstyle uit 2006 naar 2021 en geeft de game in grote delen een chibi-jasje.
Dat voelt toch wat raar en als een redelijke stap terug. Brilliant Diamond en Shining Pearl zijn toch remakes en geen remasters? Het is een rare keuze, ook al is de chibi-artstyle goed gelukt en best schattig. Een HD-versie van de oude artstyle is prima, maar heel speciaal is het natuurlijk niet. Het mist net dat stapje extra wat je van een remake als deze zou hopen. Al helemaal omdat de muziek wel een prachtige makeover heeft gekregen en nog maandenlang door het hoofd van ondergetekende zal dreunen.
brilliant diamond en shining pearl 4f1637078297

Minimale verbeteringen

Als er vervolgens gekeken wordt naar de mogelijke verbeterpunten die de remakes nog meer met zich mee kunnen brengen, zijn deze op het eerste gezicht redelijk minimaal. Zo is er niet gekozen om de verbeteringen die in Pokémon Platinum zijn gemaakt mee te nemen rondom de Gyms bijvoorbeeld. In Platinum wordt de vijfde gym bijvoorbeeld naar voren geschoven en is het de derde gym waardoor de balans een stukje beter is.
Voor de remakes op de Nintendo Switch is juist weer gekozen om terug te gaan naar het oorspronkelijke Diamond & Pearl-design. Tenminste, op het eerste gezicht. De movesets van de Gym Leaders zijn bijvoorbeeld wel een stukje verbeterd. De AI is wat dat betreft een stukje slimmer geworden waardoor de game wat meer uitdaging biedt, mits je niet bewust je team overleveled.
Wel zijn er nog een aantal oude gewoontes of minimale aanpassingen te vinden in de Sinnoh-remakes. Zo zijn HM’s gelukkig afgeschaft, maar werkt het TM-systeem waarmee je Pokémon aanvallen kunt leren weer met een eenmalige bruikbaarheid. Wel krijg je meerdere kopietjes van een TM, maar het systeem uit Sword & Shield was al perfect, dus hier verder aan sleutelen is onnodig.
Gelukkig is de nieuwe implementatie van de Poketch, een horloge met apps dat bij de DS-games altijd op het touchscreen te zien was, wel goed gedaan. Deze kun je in de rechterbovenhoek geminimaliseerd altijd tevoorschijn toveren en eventueel vergroten als je de status van je team wil checken of geinige minigames wil spelen.
brilliant diamond en shining pearl 3f1637078304

Een nieuwe (onder)wereld

De Sinnoh-regio kent naast de Poketch nog een andere minigame in de vorm van de Underground. De regio van de vierde generatie games heeft een ondergronds netwerk dat je alleen (of met vrienden) kunt ontdekken. Brilliant Diamond en Shining Pearl staalt hier opvallend genoeg misschien nog wel het meest.
De Underground is namelijk uitgebreid met nieuwe gebieden. Eens in de zoveel tijd ontdek je een ruimte waarin een aantal Pokémon rondlopen. Deze kun je vangen en zijn vaak Pokémon die oorspronkelijk niet in Diamond & Pearl zaten. Verder kun je in de Underground ook nog lekker schatten jagen en je eigen basis naar hartelust aankleden, wat Brilliant Diamond en Shining Pearl op toffe wijze een eigen smoel geeft.
Voor vele nieuwe fans is de Underground immers een onbekend concept, want zoals bij veel Pokémon-games worden features uit oudere games vaak niet meegenomen naar nieuwe delen. Zo strandde de Underground ook in Sinnoh en voelt het als een warm dekentje om weer onder de grond aan de slag te gaan met nieuwe minigames. Nieuwe trainers zullen daarentegen met verbazing op stap gaan als ontdekkingsreiziger onder de Sinnoh-regio.

Pokémon Brilliant Diamond Review - Prima vermaak

Onderaan de streep zijn Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl dan ook bedoeld voor die nieuwe trainers. Het zijn de spelers die Sinnoh nog nooit hebben ervaren die het meeste plezier uit deze remakes zullen halen, want in de basis heeft ILCA prima remakes aangeleverd. In minimale vorm zijn er wat verbeteringen toegevoegd aan de gameplay, waarbij de toevoegingen aan de Underground het meeste opvallen.
Toch kun je als fan van het eerste uur niet heen om het feit dat de nieuwe ontwikkelaar met het minimale genoegen heeft genomen. Verbeterpunten die in Pokémon Platinum en latere games zaten ontbreken grotendeels in deze remakes en dat doet toch pijn. Wat dat betreft zijn Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl lekkere zoethoudertjes tot Pokémon Legends Arceus volgend jaar verschijnt.