PlayStation 4 Review
Het was voor de doorgewinterde consolegamer een lange wachtperiode. Sony Computer Entertainment werkte bijna zeven jaar aan de nieuwe PlayStation. Wie de aanloop naar de nieuwe console nadrukkelijk volgde zag een wezenlijk verschil: Sony's hernieuwde visie op het begrip ‘next-gen’. Toen de PlayStation 3 in 2007 op de markt verscheen, koketteerde de fabrikant dat het meer was dan alleen een console, dankzij niet game-gerelateerde additieven als blu-ray en muziek- en videospelers. Met de vierde PlayStation wil Sony het predikaat ‘gameconsole’ terugveroveren van Microsoft. 'Connectiviteit' is het sleutelwoord. Wij namen de afgelopen week de proef op de som. Hoe staat de PlayStation 4 er op dit moment voor?
Eerst een opmerking voordat je dit stuk gaat lezen. Veel informatie hieronder is namelijk onder voorbehoud. Aangezien alle toeters en bellen pas in de loop van deze week gaan werken, hebben we helaas niet alle features uitgebreid kunnen testen. Daarnaast liet Sony met de PlayStation 3 zien dat hun consoles constant in ontwikkeling blijven. Het kan zo zijn dat de punten waarop de nieuwe console steken laat vallen, nog dit jaar opgelost zullen worden. Met de PS3 bleek Sony alert: problemen werden niet alleen snel opgelost, de console transformeerde in zeven jaar tijd ook in een volwaardig entertainment-systeem waar ruimte was voor film, televisie, muziek en niet vergeten: voor ontmoeting.
Anno 2013 ligt de focus op dat laatste punt. Sony heeft één duidelijk doel voor ogen en dat is om de PlayStation 4 de meest sociale spelcomputer aller tijden te maken. Spelers moeten weten wie in hun straat dezelfde console heeft, van welke genres ze houden en hoe goed (of hoe slecht) ze in hun favoriete games zijn. In dit uitgebreide stuk over de PlayStation 4 duiken we in de materie en laten we jullie merken hoe we denken over de nieuwe sociale functies, de Dualshock 4-controller, het uiterlijk van de kast, het gebruik van het vernieuwde menu en natuurlijk over de technische specificaties: hoe snel is de PS4 en is alles wel gebruiksvriendelijk?
"Hoe gaat hij aan?!"
Qua uiterlijk is de PS4 een ode aan het verleden. Sony kiest voor een eenvoudig design en neemt afscheid van de glimmende, zwarte pianokleur. De voorkant van de spelcomputer bestaat nu uit drie matzwarte vlakken en één glimmend vlak. Bovenop zie je een gleuf die de console in tweeën (half glans, half retro) verdeelt. De hoekige punten en schuine uiteindes geven de PS4 een industriële uitstraling waar wij persoonlijk van gecharmeerd zijn. Het was voor ons overigens even zoeken toen we de console aan wilden zetten en een schijfje wilden verwisselen, want de knopjes bevinden zich nabij de gleuf en zijn heel wat kleiner dan op zijn voorganger.
Vergeleken met de eerste PS3 is de opvolger bijna voor de helft lichter: 2,8 tegenover vijf kilogram. Daarmee weegt hij nog wel zwaarder dan de laatste Slim-variant, die 2,1 kilogram op de weegschaal noteert. De console is ook een stuk kleiner. Dat bleek voor ons handig aangezien we onder ons televisiescherm veel kastjes en andere apparaten hebben staan. Naast een videorecorder of een videospeler valt de PS4 door zijn traditionele en eenvoudige uiterlijk niet meteen op, hetgeen wij als een positief punt zien. Wel is de nieuwe spelcomputer door de kleinere oppervlakte een stuk minder stabiel, waardoor je sneller geneigd bent hem horizontaal in plaats van verticaal te plaatsen.
Toffer menu dan voorganger
Starten we de console op, dan zien we dat Sony met de PlayStation 4 in feite voor twee menuâs gaat. Er is voorts een scheiding tussen je games en de instellingen van je console en profiel. Geïnstalleerde games worden netjes naast elkaar met afbeeldingen en opduikende submenuutjes en informatieschermen getoond. De interface oogt hiermee een stuk mooier dan bij zijn voorganger, waar het menu (zeker zonder een geïnstalleerd thema) nogal saai voor de dag kwam. Ook voelt het navigeren en het scrollen door de menuâs wat soepeler aan. Met name de werking van de PlayStation Store is een verademing als je het vergelijkt met die van de PS3.
De zweverige achtergrondmuziek is helaas weer terug en nog â tja â zweveriger dan ooit. Gelukkig is dit gemakkelijk uit te zetten. Als we het menu verder verkennen komen we een aantal leuke toevoegingen tegen. Zo kunnen vrienden tijdelijk een PSN-profiel downloaden en weer verwijderen als ze uitloggen en kun je nu makkelijker tussen applicaties en games wisselen als je op de bekende PS-button van de controller dubbelklikt. Kom je eenmaal in dat menu, dan kun je ervoor kiezen om de console op standby te zetten, waarbij spelers de PS4 grotendeels uit kunnen zetten en daarna toch weer direct met een game aan de slag kunnen. Leuke bijkomstigheid is dat je in deze modus nu wél je controllers kunt opladen.
De beste controller óóit!
Zoals gebruikelijk krijgt de gebruiker van de PS4 een nieuwe controller in zijn handen geduwd: de DualShock 4. Om maar weer in herhaling te vallen na onze lofzang in meerdere reportages: dit is de beste controller die Sony heeft gemaakt en misschien zelfs wel de beste die een fabrikant ooit heeft gemaakt. Als je er een korte blik op werpt zie je niet snel grote veranderingen, maar neem je hem in je handen dan voel je het meteen. Zo is de ruwe laag van de analoge sticks vervangen door een andere soort stof, die ervoor zorgt dat je vingers minder snel wegglijden en je daarmee dus beter de controle behoudt. Door de rondingen van de handvaten heeft de DualShock 4 wat weg van de Xbox 360-controller, maar door de matzwarte en grijze kleuren straalt het toch iets eigens uit.
Verder hebben je duimen dankzij de rondjes op de sticks een rustpunt gekregen, waardoor je dus langer achter elkaar kunt gamen. Punt van kritiek op de PS3 was dat de controller niet ideaal was voor het spelen van shooters en het daarbij zwaar aflegde tegen de Xbox 360. Immers zaten de sticks te dicht op elkaar en gaven de triggers ons niet het gevoel dat we echt kogels aflosten. Dat is aangepakt. Wie de achterste twee schietknoppen indrukt krijgt echt het gevoel alsof hij het vuur op de vijand opent. Hierdoor is het spelen van een Battlefield 4 of een Call of Duty: Ghosts een stuk intenser dan op de huidige generatie. Niet onbelangrijk is dat de gehele controller makkelijker in de hand ligt doordat hij wat zwaarder en groter is.
Touchpad en Light Bar
Naast enkele nuttige verbeteringen, wordt de controller ook door een aantal fundamentele vernieuwingen gekenmerkt. Sony sloeg met de PS Vita een nieuwe richting op wat betreft aanraakbare schermen. Op de DualShock gaat de fabrikant op diezelfde voet verder. Midden tussen de actieknoppen en de d-pad, zit een zwarte vierhoekige ruimte waarop aanraakbare sensoren zitten. Dat kan als ontwikkelaars hier straks voldoende op inspelen voor interessante mogelijkheden zorgen. Bij de launch zijn er nog niet zo heel veel titels die hier gebruik van maken. Maar wel Killzone: Shadow Fall. Door op de touchpad een kant op te zwiepen, geef je je vliegende robot een opdracht, waarover we dieper ingaan in de betreffende recensie.
Wanneer je straks meerdere controllers in huis hebt, worden ze op de bovenkant gemarkeerd met een kleur. Zo heeft de hoofdspeler de kleur rood, terwijl andere spelers de kleuren groen en roze dragen. De zogeheten Light Bar heeft echter ook nog een andere functie. In Killzone: Shadow Fall merkten we bijvoorbeeld dat de bovenkant plots rood kleurde toen onze soldaat bijna het loodje legde. Een prima toevoeging. We weten niet of de Light Bar op andere momenten van zich laat zien, maar dat hangt waarschijnlijk af van de ontwikkelaars. Naast de bar zitten verder ook twee speakers waar geluid uit komt als je bijvoorbeeld een audiofragment vindt. Een toffe gimmick straks voor titels als BioShock of Fallout.
Lees verder:
Op de volgende pagina bespreken wij:
Deel je omhaal met vrienden
Het is raar maar waar: de focus op connectiviteit treedt nergens zo zichtbaar naar de voorgrond als bij de nieuwe DualShock. Want links naast het aanraakbare gedeelte zit de al veelbesproken Share-knop, die gamers met slechts een simpele druk in staat stelt een net gespeelde sequentie als filmpje te delen met vrienden op Facebook. Het opnemen duurt maximaal vijftien minuten, maar je kunt de sessie ook handmatig stoppen. Schoot je in dat tijdsbestek een onmogelijke headshot of scoorde je een fenomenale goal in FIFA 14, dan kun je dat moment via een simpel montageprogramma uitknippen en direct delen met je vrienden op het sociale medium. We hebben het geprobeerd en het werd meteen duidelijk dat Sony geen woord heeft gelogen wat betreft de gebruiksvriendelijkheid van deze optie.
Hier houden de sociale mogelijkheden nog niet op. Zo kunnen gamers met een klik op de knop een screenshot maken en direct uploaden naar diverse sociale media. De belangrijkste feature van Share is nog wel dat gamers hun speelsessies eenvoudig naar de wereld kunnen streamen. Belt je vriend op dat hij er in is geslaagd om op de hoogste moeilijkheidsgraad de militaire basis van de vijand in Battlefield 4 te ontruimen, dan kun je zelf via het Amerikaanse programma Twitch kijken hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen. Daarnaast kun je met Share jouw game-ervaring met iemand anders delen. Dat betekent dat jouw vriend voor jou even die moeilijke eindbaas kan verslaan, waarna jij weer verder kunt in datzelfde avontuur. Natuurlijk heeft de PS4 ook een partychat die ruimte geeft aan acht spelers, hierbij kunnen ook Vita-gebruikers aan deelnemen.
Big Sony is watching you
Hierboven staan allemaal voorbeelden die bewijzen dat de PlayStation 4 spelers met elkaar wil verbinden. Daarnaast krijgen spelers gaandeweg een beter beeld van jou als gamer. De PS4 volgt namelijk jouw voorkeuren voor bepaalde games en genres en voorspelt op basis daarvan welke andere titels jij leuk zou kunnen vinden. Anders gezegd houdt Sony jou als speler eigenlijk een beetje in de gaten om je op leuke dingen te wijzen. Inbreuk van privacy of niet, handig is het wel. Op het moment zijn er alleen nog niet zoveel games beschikbaar, dus toen wij de nieuwe Killzone opstartten en Sony ons nadien Battlefield 4 adviseerde, waren we niet verbaasd. Het wordt pas leuk als er straks honderden onbekende indie-titels in de PlayStation Store beschikbaar zijn.
Om nog verder te gaan op het verbeterde sociale aspect, moeten we de PlayStation Vita er even bij halen. De handheld, die tot voor kort nog op sterven na dood was, lijkt dankzij de nieuwe spelcomputer weer back in business. Deze week kondigde Sony nog een speciale bundel met beide apparaten aan, een zeer logische keuze, begrijpen wij nu. De PS4 en de Vita kun je namelijk zien als een huwelijk. Ze versterken elkaar. Dat begint al bij Remote Play. Op de PS3 een wankel concept, op de PS4 misschien wel de meest overtuigende optie. Verbind je handheld met de console en je kunt hem gebruiken als extra controller voor een vriend, die binnen seconden kan deelnemen en kan genieten van dezelfde pracht en praal op zijn kleine schermpje.
Killzone: Shadow Fall op je Vita
De controls zijn bij games als LEGO Marvel, Call of Duty: Ghosts en Knack volledig aangepast aan die van de PS Vita. Bij sommige titels komen de visuals zelfs beter over, aangezien de games op het kleine scherm wat scherper overkomen. Foutloos is Remote Play echter niet. Vooral als je niet over een beste internetverbinding beschikt, wil het streamen nog wel eens tegenwerken, hetgeen tot haperingen en vertragingen leidt. Als je ook iets te ver van je router wegloopt, kan de verbinding verloren gaan. Wijzelf hadden hier gelukkig niet zoveel last van en konden op onze slaapkamer (de PS4 staat in de woonkamer) gewoon netjes de oorlog in Killzone: Shadow Fall vervolgen.Â
Je kunt de Vita ook als een tweede scherm gebruiken. In Assassin's Creed: Black Flag betekent dat dat je de wereldmap kunt navigeren op de draagbare spelcomputer. Daarmee begint de samenwerking tussen de PS4 en de Vita verdacht veel lijken op de connectie tussen de Wii U-controller en de Wii U-console. Het is nog wel even afwachten of studio's de tijd hebben en nemen om de draagbare spelcomputer in te zetten als tweede scherm, maar potentie heeft deze functie absoluut. Denk bijvoorbeeld maar aan inventarissen die je kunt onderhouden op de Vita of aan tactieken die je direct kunt wijzigen in FIFA of Pro Evolution Soccer.
Valt in dezelfde valkuil
Zoals al eerder omschreven wil Sony van de PlayStation 4 een echte gameconsole maken. Kijkend naar de launchtitels lijkt ze dat te lukken, met een grote variatie aan toptitels als Battlefield 4, Assassinâs Creed: Black Flag, Injustice: Gods Among Us, FIFA 14 en Madden NFL 25. Wie iets nieuws wil proberen en niet enkel een âgeüpgradeâ versie wil spelen, kan terecht bij Knack en Killzone: Shadow Fall. De eerstgenoemde titel voelt helaas meer aan als een techdemo dan als een volwaardige platformer, dus die kunnen spelers eigenlijk al bij voorbaat laten liggen.
Bij de nieuwe Killzone komt de grafische kracht van de console sterk naar voren, maar helaas is het door een aantal saaie spelsequenties en vreemd leveldesign niet de fenomenale systemseller waar we vooraf op hoopten of stiekem zelfs van uitgingen. De visuele en speltechnische verschillen tussen de next-gen en ânormaleâ versies van Black Flag, Call of Duty: Ghosts en LEGO: Marvel Super Heroes zijn daarnaast niet zo heel groot. De PlayStation 4 heeft zonder meer een rits aan veelbelovende titels bij de launch, maar heel vernieuwend of verfrissend is de lijst echter niet. Je moet daarom een paar maanden wachten totdat games als Infamous, Destiny, Watch Dogs en Drive Club op de markt verschijnen.
Dat is natuurlijk zonde. Zoals we in onze laatste videoreportage al vertelden: de PlayStation 4 is een echte krachtpatser. De gecombineerde cpu/gpu met een bandbreedte van 170GBp/s en een rekensnelheid van 2 teraflops maakt de console, ook dankzij een 8GB gddr5-werkgeheugen, razendsnel en krachtig. Daarbij hoef je je geen zorgen te maken dat het apparaat snel overhit wordt, want dat wordt keurig aangegeven via het lampje dat ook aangeeft of de PlayStation 4 aan of uit staat. Als hij rood knippert is het raadzaam de console meteen uit te zetten en het na een tijdje weer te proberen, al is dat deze week bij ons nog niet één keer voorgekomen - met de bouwkwaliteit zit het wel weer goed, zoals we van Sony gewend zijn.
Krachtige console met veel potentie
De PlayStation 4 manifesteert zich al met al als een krachtige en veelbelovende opvolger. Het gaat net als bij de derde console nog even duren voordat de echte toppers komen. De adviesprijs van vierhonderd euro valt kijkend naar de mogelijkheden en specificaties dan wel mee, erg veel kun je met de console nog niet doen, tenzij je de geüpgrade versies allemaal nog niet hebt gespeeld en tenzij je het niet erg vindt dat er bij de launch niet één titel tussenzit die potten breekt. Voor de PlayStation 4 geldt dus nu het cliché: 'geduld is een schone zaak'.