PixelJunk 4AM Review

zondag, 03 juni 2012 om 17:30
PixelJunk 4AM klinkt als een cartooneske avonturengame met in de hoofdrol een gast met puntig haar en een koptelefoon op. Niet is minder waar. In PixelJunk 4AM zitten geen personages, geen tekenfilmachtige taferelen en zelfs geen verhaal. Hoe kan dit een leuke game zijn?
PixelJunk is een gameserie van ontwikkelstudio Q-Games, die geheel bestaat uit downloadbare titels op de PlayStation 3. PixelJunk 4AM zou eigenlijk PixelJunk Lifelike gaan heten, maar dit is veranderd omdat 4AM beter bij clubmuziek past. Voor het eerst wordt nu gebruik gemaakt van Move. Sterker nog, dit is verplicht.
Niet alleen het gebruiken van Move is een verplicht nummer. Ook de tutorial moet doorlopen worden. Dat is op zich handig, want het is heel belangrijk dat je precies weet hoe je bepaalde veranderingen in de muziek kunt bewerkstelligen. Aan de andere kant is de tutorial niet over te slaan en moet je elk stapje goed doen, anders gaat het spel niet door naar het volgende.
Nu is de speluitleg niet zo lang, dus dat is in principe geen probleem. Toch valt nu het spelelement eigenlijk weg, want nadat de tutorial doorlopen is, kun je zelf muziek maken. Dat is alles wat deze game behelst. PixelJunk 4AM heeft een nachtelijke naam omdat het refereert naar de dancemuziek die in de game geproduceerd wordt. Het is niets meer dan dat en daarom kan het beter een vervormer en muziekinstrument genoemd worden dan een game.
Afvallers
Meteen vallen er nu dus al wat gamers af. De game mist naast een personage en verhaal ook een spelelement. Het enige wat je hoeft te doen is op knopjes drukken en zwaaien met de Move-controller om de muziek te veranderen. De game start zelf standaard geluidjes in, in zogeheten ‘canvassen’ waaruit je zelf kunt kiezen. Canvassen zijn een soort pakketten waarin verschillende geluiden zitten en waarmee je dan zelf een melodie kunt samenstellen. Je moet canvassen eerst vrijspelen, maar het is nooit precies duidelijk wanneer dat gebeurt.
Er zijn binnen het canvas steeds vier doorlopende geluiden tegelijk af te spelen, die je kiest met de knoppen vierkantje, rondje, kruisje en driehoekje. Je gebruikt ook de PlayStation Move-knop en de trigger om muziek in de starten en uit te laten faden.
Dan blijft alleen nog het schudden, slaan en bewegen met de Move-controller over. Je kunt zelf een soort drumgeluid maken door met de move omhoog, rechts, links en naar onderen te slaan en de melodie vervormen door de PlayStation Move-knop ingedrukt te houden en de controller van onderen naar boven te doen of andersom, en van links naar rechts. Dat is eigenlijk alles wat deze game behelst en dat betekent dat je erg creatief moet zijn en bovendien dol op dancemuziek.
Aan de andere kant weet PixelJunk 4AM wel een makkelijke manier aan te bieden voor mensen die net beginnen met elektronisch muziek maken. Muziekprogramma’s zijn vaak erg ingewikkeld en daardoor niet gebruiksvriendelijk. Dat is deze game wel, want de besturing met Move is erg makkelijk.
Of je nog een groentje bent of een doorgewinterde componist; je wordt meteen voor een publiek gezet. In PixelJunk 4AM wordt alle muziek die je maakt online gestreamd naar iedereen die de game heeft en voor jouw muziekevenement kiest. Zelf kun je er ook voor kiezen om even relaxed naar de creaties van anderen te luisteren. Je kunt iemand bijvoorbeeld kudo’s geven door met je Movecontroller te zwaaien.
Live luisteren
Dat geven van kudo’s is een van de weinig manieren om punten te verdienen in deze game. Je kunt ook volgers krijgen, wat ook als punten kan worden gezien. Verder zijn er trophies, maar dit zijn er slechts elf. Er zitten grappige bij als ‘draag een groen shirt’, maar de meeste draaien om het geven of ontvangen van kudo’s. Kudo’s, daar kun je verder niets mee, maar het is puur een manier om waardering te laten blijken of ontvangen.
Om antwoord te geven op de eerder gestelde vraag hoe PixelJunk 4AM een leuke game kan zijn, moet meer naar gamers worden gekeken dan naar de game. Als je een type bent dat hobbyt met Fruity Loops en graag naar dance-, trance- of goa-feesten gaat, dan zul je met deze game als toondichter best goed uit de voeten kunnen. Bovendien visualiseert PixelJunk je acties ook, waardoor de game boeiend is om naar te kijken.

Vind je dancemuziek afschuwelijk en eentonig, wil je uitgedaagd worden door een game en houd je van duidelijkheid in levels en puntentellingen, dan moet je PixelJunk absoluut links laten liggen. Zelfs de leuke en psychedelische lijnen die op het scherm verschijnen als je bezig bent, zullen je dan waarschijnlijk niet langer dan een kwartier geboeid houden.
Game versus muziekinstrument
Het is moeilijk om te beoordelen of PixelJunk 4AM een goede game is, omdat het in eerste plaats om een instrument gaat. Je wordt uitgedaagd om de mooiste melodieën te maken met Move, maar eigenlijk heeft die manier van besturen in dit geval niet heel veel toepassingen. Zelfs iemand die dol is op muziek maken, zal zich met deze game niet lang vermaken.
Cijfer: 5.5