Bordspel: Lucky Numbers Review

zondag, 03 juni 2012 om 15:30
Vorige maand werd er een bordspel behandeld van Ravensburger waarin alle spelers een eigen spelbord kregen. Deze keer staat in het teken van Lucky Numbers, een spel waarin wederom elke speler een eigen spelbord krijgt. Daar houdt de vergelijking verder meteen bij op.
Zodra je de doos van Lucky Numbers voor je ziet, voel je je al snel een bejaarde. Je ziet cijfers opdoemen en denkt al gauw: het is toch geen Bingo??! Geen zorgen, Lucky Numbers heeft niets te doen met Bingo, ook niets met de film Lucky Number Slevin overigens.
Type: bordspel
Aantal spelers: 2-4
Getest met: 4 personen
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Duur: 20 minuten
Uitgever: Ravensburger
Huidige adviesprijs: € 17,99
Het spelidee
Lucky Numbers wordt gespeeld met twee, drie of vier personen waarbij elke persoon een eigen spelbord krijgt. Dit bord bestaat uit zestien lege vakjes waar later cijferfishes opgelegd moeten worden. Het spel bevat fishes in vier verschillende kleuren met getallen van één tot en met twintig. De bedoeling is dat spelers als eerste proberen hun spelbord vol te leggen met deze fishes. Is het dan toch Bingo? Nee. Het gaat erom dat in alle kolommen, van rechts naar links en van boven naar beneden getallen komen te liggen die in volgorde oplopen. Wie zal winnen, hangt af van twee factoren: geluk en inzicht.
Niet helder geformuleerde handleiding
Meteen in het begin van het spel doet zich helaas iets vervelends voor. De voorbereidingen zijn minimaal, als je eenmaal weet wat je doen moet tenmiste. Het probleem is dat de handleiding niet heel helder geformuleerd is, zeker niet als het gaat om de spelvoorbereiding. Er zijn dus vier verschillende soorten gekleurde fishes, daarvan is het de bedoeling dat er zoveel kleuren in het spel komen, als er spelers meedoen. Dus zodra vier spelers meedoen, worden alle fishes gebruikt, maar bij drie doen er twintig getallen minder mee, en bij twee personen doen er veertig minder mee. Het is goed om te weten dat hierna alle fishes die meedoen op één grote stapel op een tafel op de kop gelegd worden.
Dit is dus heel anders dan Connections, waarbij iedere speler werkt met zijn of haar eigen tegeltjes. De kleuren van de fishes in Lucky Numbers zijn enkel aangebracht om evenveel getallen in het spel te krijgen als het aantal spelers. Helaas wordt dit niet heel duidelijk gemaakt in de handleiding en wordt de indruk gewekt dat elke speler moet spelen met zijn eigen fishes. Lucky Numers is voor de recensie met vier personen getest en geen van de personen begreep de handleiding in één keer. Dat zegt genoeg, die handleiding had beter verwoord moeten worden. Ook later in de handleiding is er een stuk dat niet duidelijk geformuleerd is, al begrijp je daar wel snel wat de bedoeling is.
Fase één: de gemarkeerde velden vol leggen
Enfin, na dit geworstel kan het echte spel beginnen. Elke spelbord kent in een diagonale lijn vier gemarkeerde velden. De eerste fase is dat spelers om de beurt een fishe pakken en deze neerleggen op de vier gemarkeerde velden. Omdat het de bedoeling is dat de getallen oplopen, is het verstandig een laag getal zo hoog mogelijk te neer te leggen en een hoog getal onderin. Echter mag er in deze beginfase, die bestaat uit vier keer spelen, geen fishe op een andere plek gelegd worden. Het risico is dus aanwezig dat een speler in een diagonale lijn de volgende getallen neerlegt: 4,2, 17 en 20. Die 2 is een probleem uiteraard. Toch is er geen man overboord, want slechts in de beginfase mag er niets veranderd worden, daarna wel.
Een open of gesloten fishe pakken
Zodra een speler aan de beurt is (na de beginfase) zijn er twee keuzes die gedaan kunnen worden: een gesloten fishe pakken of een open fishe pakken. Logischerwijs ligt in het begin alles nog gesloten op tafel, dus in de eerste beurt is er maar één keuze. Zodra een speler een gesloten fishe van tafel pakt, zijn er drie keuzes die hij kan maken: fishe op een lege plaats neerleggen, fishe omruilen en fishe in het midden van de tafel leggen als 'open voorraad'. Het meest voor de hand ligt een fishe op een vrij veld neerleggen, dan pas te ruilen en tot slot er niets mee doen en het in de open voorraad neerleggen.
Als een fishe wordt neergelegd moet er echter goed gekeken worden, want op het spelbord moet alles oplopen en kloppen. Dus alle cijfers in een rij van links naar rechts en van boven naar beneden moeten oplopend zijn. Het maakt niet uit als er gaten zijn, dus een oplopende rij van 3,7 en 13 kan prima. Maar 2,3 en 1 mag nooit. De zaak is om goed na te blijven denken en steeds jezelf de vraag te stellen: wat is handig om te spelen? Getallen die in een horizontale rij worden neergelegd, hebben automatisch betrekking op de verticale rijen. En hoewel geluk een factor is, speelt inzicht dus ook een rol. Verder is het zaak goed op te letten wat medespelers doen, want fouten worden zo gemaakt als er even niet wordt opgelet. En valsspelers mogen uiteraard nooit beloond worden.
Het mag duidelijk zijn dat er vanzelf open fishes in de voorraad komen. Als een speler aan de beurt is, mag hij er gewoon voor kiezen een open fishe te pakken in plaats van een gesloten. Dus zie jij een getal dat je prima kunt gebruiken, pak die dan meteen, want je weet nooit wat voor gesloten fishe je anders pakt.
Prima bordspel
Wie er met Lucky Numbers wint is nooit te zeggen, zelfs niet tijdens het spelen. Het spelbord moet vol en alle getallen moeten oplopend zijn. Wie als eerste de juiste getallen neerlegt, heeft een beetje geluk nodig en moet goed puzzelen en slim spelen. Het leuke is dat Lucky Numbers meer diepgang heeft dan je in eerste instantie zou vermoeden. Wel is een spelletje met twintig minuten afgelopen en heb je het na twee keer spelen op een avond wel gezien. Het biedt net even te weinig om een hele avond te vullen. Maar het is natuurlijk een goede tip als extraatje tussendoor. Sowieso is het een spel om makkelijk op te pakken als je eenmaal de regels kent. Mocht je er zat van zijn, dan biedt het spel ook nog een alternatieve versie aan.