Philips HTL7140B Review - Ideaal in je huiskamer

zondag, 03 januari 2016 om 13:00
Steeds meer mensen kiezen voor een soundbar. Een soundbar is een apparaat dat geluid levert vanaf je televisie of ander beeldscherm. De prijzen van de soundbars verschillen nogal. Prijzen vallen meestal tussen de 600 en soms wel 1300 euro. De Philips HTL7140B valt vrij laag uit qua prijs. Of deze soundbar goed scoort lees je in onze Philips HTL7140B review!
Een prijskaartje van 529 euro maakt deze soundbar van Philips wat goedkoper dan andere soundbars. De soundbar heeft een mooi en elegant design. Met een hoogte van 38 millimeter en 54 millimeter diepte is het een compacte soundbar die enkel in lengte wat groot is. Ondanks deze kleine afmetingen zitten er genoeg speakers in om te gek geluid te produceren.

Aansluiten kan op veel manieren

De HTL7140B is op diverse manieren aan te sluiten. Er is namelijk een optische ingang aanwezig, maar ook een 3,5 mm audio-ingang, een USB poort en twee HDMI poorten. Daarnaast kan de soundbar verbinding maken via Bluetooth, waardoor je gemakkelijk je favoriete nummers kan afspelen via je smartphone. Verder wordt ook NFC ondersteund als draadloze verbinding.
Het regelen van het geluid van de soundbar doe je met de bijgeleverde afstandsbediening. Bovendien is de soundbar monteerbaar op de muur, zodat je elders nog ruimte overhoudt mocht je dat willen. Het geluid van de soundbar is in orde aan de hand van enkele tests. De meegeleverde subwoofer helpt hier goed bij.
In de soundbar zitten maar liefst twee luidsprekers voor het middenkanaal en vier luidsprekers voor de surround sound. De soundbar produceert namelijk 5.1 surround sound, wat de 6 luidsprekers al doen aanduiden. Voor de basgeluiden wordt de subwoofer gebruikt, die je makkelijk ergens in de buurt van de televisie kan plaatsen: met een afmeting van 195x304x400 millimeter kun je de subwoofer gemakkelijk wegwerken of ergens neerzetten. De hoge tonen van het geluid worden weergegeven door de twee Mylar tweeters, die aan de zijkanten van de soundbar bevestigd zijn.
De subwoofer en soundbar produceren samen een uitgangsvermogen van 320watt. Dit is meer dan genoeg vermogen om goed geluid te produceren. En wat geluid produceren betreft doet de HTL7140B het ook goed. We hebben zowel een test gedaan met muziek als met televisiegeluid voor deze review.
philips htl7140b review

Prima geluid voor verschillende soorten audio

Om rustig aan te beginnen, werd kerstklassieker All I want for Christmas van Maria Carey opgezet bij de eerste test. Wanneer je voor de soundbar zit, merk je dat er gebruik wordt gemaakt van goede speakers. Het nummer wordt prima afgespeeld en klinkt als muziek in de oren. Wat films betreft doet het geluid ook niet onder aan de muziekweergave.
Door het uitgangsvermogen van 320 watt en de surround sound lijkt het geluid levensecht wanneer je televisie kijkt. Of je nou een simpele komedie kijkt zoals Inside Out of een bloedstollende actiefilm als Mad Max Fury Road, het geluid is dik in orde. Mocht je bovendien nog iets meer bass of treble willen, dan kan je dat regelen met behulp van de afstandbediening. Het bereik van de soundbar is prima en het vult je woonkamer heel makkelijk met mooi 5.1 surround sound.
Als je je geluidservaring tot een nog hoger niveau wil tillen, dan kan dat ook. De soundbar ondersteunt namelijk 4K2K. Dankzij deze ondersteuning kun je dus van Ultra HD media genieten. Met 4K2K heb je helemaal het idee alsof je in een bioscoop zit.
Een klein kritiekpunt dat we de soundbar willen meegeven, is dat er geen speciale app is om je muziek mee te regelen. Je kan het wel regelen via Bluetooth op je smartphone, maar een exclusieve app is er niet. De Raumfeld Soundbar heeft deze bijvoorbeeld wel, en dat is wel handig. Desalniettemin gaat het verbinden met en van de HTL7140B heel gemakkelijk, dus we mogen zeker niet klagen over het gebruikersgemak.
philips htl7140b review

Geschikt voor iedere woonkamer

De Philips HTL7140B is een prima soundbar die geschikt is voor iedere woonkamer. Of je nou muziek wil luisteren of een film of serie wil bekijken, het kan allemaal. Bovendien is de soundbar mooi compact en kun je hem eventueel op de muur bevestigen. Mocht je op zoek zijn naar een goed audioapparaat of een soundbar voor je televisie en het past binnen je budget, is de Philips HTL7140B een echte aanrader.