PAYDAY 2 Crimewave Edition Review - Wacht met kopen

maandag, 29 juni 2015 om 16:10
Banken beroven, kluizen openbreken en inbreken in het hoofdkantoor van de FBI: in PAYDAY 2 is niets te gek. Deze game heeft sinds kort de stap naar de current-gen consoles gemaakt. Of dit een goede keuze was, lees je hier in de PAYDAY 2 Crimewave Edition review!
In PAYDAY 2 Crimewave Edition speel je als één van de leden van de PAYDAY bende. Via verschillende opdrachtgevers kom je aan missies. Deze missies kan je selecteren op een online of offline map genaamd Crime.net. Nieuwe missies kan je vrijkopen met het geld dat je hebt verdiend in andere opdrachten, maar op deze manier zit er dus niet echt een lineair verhaal in, aangezien je de missies in welke volgorde dan ook kan spelen.
Eigenlijk zit er totaal geen verhaal in het spel, want het enige wat je doet is missies selecteren vanaf Crime.net. Wanneer je klaar bent met die opdracht keer je weer terug naar het hoofdmenu. Verder verdwijnen de missies niet wanneer je deze hebt voltooid, dus na een tijdje is het overzicht moeilijk te behouden van welke missies je al wel en niet hebt voltooid.
Deze missies kunnen van slechts één tot zeven in-game dagen duren om te voltooien. Kleinere opdrachten zoals het beroven van een bank duren meestal maar een dag, maar het kan gebeuren dat er bij een eendagsmissie nog een extra dag bijkomt, namelijk de ontsnappingspoging. Bij eendagsmissies krijg je gelijk uitbetaald en bij de missies die meerdere dagen duren krijg je pas op het einde van de laatste dag uitbetaald.
PAYDAY 2 Crimewave Edition review

Oerdomme A.I.

Al deze verschillende missies doe je natuurlijk niet in je eentje: tijdens het hele spel word je bijgestaan door teamgenoten. Speel je online, dan word je bijgestaan door co-op partners, en offline is de AI er om je te helpen. Helaas is de AI zacht uitgedrukt niet erg behulpzaam, wat een aardige domper is wanneer je het spel in je eentje speelt.
Zo kan de AI eigenlijk niks, behalve schieten en reviven. Alle andere dingen die je tijdens een missie moet doen, zoals tassen naar de auto brengen, gezondheids- en ammunitiekisten neerleggen, een deur openbreken of door een kluis heen boren, moet je allemaal zelf doen. Hierdoor is het soms moeilijk om offline te spelen: moet je tien tassen naar de auto brengen, dan ben je wel even bezig.
Schieten is iets wat de AI wel kan, maar dit verdient ook geen schoonheidsprijs. Zo gebeurt het vaak dat de AI doodleuk op een muur staat te schieten, omdat een vijand zich achter deze muur bevindt. Of een van je AI-partners staat gewoon een paar minuten voor zich uit te staren, terwijl er van alle kanten vijanden op je af komen. Grappig, maar helaas heb je er niks aan.
Het enige waar de AI dus wel goed in is, is het reviven. Wanneer je er ook maar over denkt om het loodje te leggen, staan je AI-partners opeens naast je om je te helpen. Niet alleen de vriendschappelijke AI is dom trouwens, de vijanden kunnen er ook wat van. Dat is dan weer een geluk bij een ongeluk, want anders was het spel waarschijnlijk veel te moeilijk geweest.
PAYDAY 2 Crimewave Edition review

Co-op faalt keihard

Goed, de game is dan ook meer gericht op het co-op spelen dan op het offline spelen met gebruik van de AI. Dan zou je dus denken dat de co-op tiptop in orde is en dat hier niks op aan te merken is. Helaas is niets minder waar: het is bijna onmogelijk om PAYDAY 2 Crimewave Edition co-op te spelen.
Crime.net is zoals eerder aangegeven zowel online als offline te bereiken. In het hoofdmenu staan de twee verschillende maps onder elkaar. Wanneer je naar de online Crime.net gaat om een missie uit te zoeken, loopt deze ten eerste om de 10 seconden vast, waardoor het erg moeilijk is om überhaupt een missie te selecteren.
Heb je dan toch een missie gevonden, dan bevriest alles weer even als je hierop klikt. Daarna krijg je details van de missie te zien en krijg je de optie om de missie te accepteren, waarna, drie keer raden, het spel weer vastloopt, om uiteindelijk de melding ‘failed to join game’ weer te geven.
Helaas blijft dit gebeuren, het maakt niet uit welke missie je selecteert. Verder heb je de mogelijkheid om zelf een missie op te zetten, en deze op public te zetten zodat andere mensen mee kunnen doen. Vanwege hetzelfde probleem gebeurt dat helaas ook niet. Zet je zelf een online missie op, dan is de kans groot dat niemand deze ooit zal (kunnen) joinen.
PAYDAY 2 Crimewave Edition review

Vrienden uitnodigen ook geen echte oplossing

Wil je toch persé co-op spelen, dan is er nog een optie die een klein beetje werkt: zelf een online missie beginnen en daarna vrienden uitnodigen. Op deze manier kan je de missie in ieder geval samen starten, maar soms kan je de missie daarna niet meer voltooien. Deze vorm van co-op ondervindt namelijk ook veel problemen.
Zo komt het wel eens voor dat jij en je co-op partner totaal andere dingen te zien krijgen: de één ziet heel veel vijanden, de ander geen. Of het lijkt dat je co-op partner al vijf minuten stilstaat, terwijl deze gewoon naast je loopt. Het komt zelfs voor dat jij een ander objective hebt dan jouw co-op partner, waardoor de hele missie niet eens meer te voltooien is.
Blijkbaar kampt bijna elke speler met deze online problemen en het team van PAYDAY 2 Crimewave Edition is op dit moment druk bezig met een patch. Maar het is wel een erg groot minpunt, waardoor je eigenlijk het spel liever even een paar weken weglegt tot de patch online is.
PAYDAY 2 Crimewave Edition review

Enorm veel customization

Van je masker, tot je skills, tot je wapens, tot de soundtrack: PAYDAY 2 Crimewave Edition zit bomvol met customization opties. Zo heb je vijf verschillende skill trees en afgezonderd daarvan heb je ook nog zeven verschillende perk decks.
De skill trees zorgen voor bonussen als: de mogelijkheid een gezondheidskist neer te leggen, het sneller vastbinden van gijzelaars of het sneller rennen wanneer je een tas vol geld op je rug hebt. De perks zorgen voor bonussen als: 10% extra gezondheid, 25% meer schade bij headshots. Tussen deze skills en perks kan je ook wisselen, dus het is mogelijk om jouw personage bijvoorbeeld zowel als medic of als engineer in te stellen, afhankelijk van jouw gekozen rol in het team.
In je inventaris zitten alle wapens, maskers en andere dingen die jouw uitrusting compleet maken. Daar zijn ook weer enorm veel aanpassingsmogelijkheden bij. Zo heeft elk wapen verschillende mods, kan je de vele maskers zelf aanpassen en heb je veel equipment waar je uit kan kiezen, bijvoorbeeld een gezondheids- of een ammunitiekist. Door al deze customization zie je in het begin door de bomen het bos even niet meer, maar wanneer je er eenmaal aan gewend bent, voegt het een hoop toe aan het spel.
PAYDAY 2 Crimewave Edition review

PAYDAY 2 Crimewave Edition review - Geduld hebben

Hoewel PAYDAY 2: Crimewave Edition een heel leuk spel is om met vrienden te spelen, zorgt de falende online co-op helaas voor te veel frustratie en moeite om goed van het spel te kunnen genieten. Je hebt natuurlijk ook de optie om het spel offline te spelen, maar de AI werkt niet goed mee waardoor dit ook niet echt de beste oplossing is.
Het is zeker waard om even op de patch te wachten: de uitgebreide customization en de verschillende missies maken het spel erg leuk. Ook komt deze Crimewave Edition met een hoop nieuwe content uit voorgaande DLC-pakketten. Het is erg jammer dat het spel nu eigenlijk verpest wordt door de falende online modus, want PAYDAY 2 Crimewave Edition heeft een hoop potentie wanneer dat is opgelost