Pawarumi Review - Steen, papier, schaar met lasers

maandag, 05 augustus 2019 om 15:43
Iedereen kent steen, paper, schaar wel. Papier verslaat steen, terwijl het weer in stukken geknipt wordt door de schaar. De shoot ‘em up (shmup) Pawarumi komt hierop neer, maar dan ben je een ruimteschip met drie verschillende laserstralen. In deze Pawarumi review vertellen wij je over het interessante concept in de game, dat helaas soms wat verwarrend is.
De shmup is een populair genre waarbij je vaak te maken krijgt met een overweldigend aantal tegenstanders dat op je aan het schieten is. Jij moet zoals in de meeste shmups het geval is de kogelregens ontwijken, terwijl je zelf alle tegenstanders als vliegen uit de lucht schiet. Het is een vast recept, waar ontwikkelaar Manufacture 43 nu een leuk ingrediënt aan toevoegt in de 15 euro kostende game Pawarumi die voor pc, Nintendo Switch en Xbox One te downloaden is.

Drie ‘verschillende’ verhalen

Pawarumi kent twee modi waarin je naar hartelust mag knallen. De eerste modus is de tutorial, die bij deze game zeker aan te raden is. Daarnaast is er de Arcade modus die je steeds een aantal levels van ongeveer tien minuten per stuk voorschotelt. Het aantal levels én hoe het verhaal verteld wordt is afhankelijk van de moeilijkheidsgraad die je kiest.
Op Easy doorloop je drie levels en is het verhaal behoorlijk beknopt, terwijl je op Normal en Hard een level extra krijgt met daarin de daadwerkelijke eindbaas. Bij die laatste twee is de volgorde van de levels anders en alléén in de Hard modus krijg je het echte einde te zien. Ongeacht de modus is het nog maar de vraag of je ook daadwerkelijk de aftiteling over je scherm zult zien rollen, want Pawarumi is een ontzettend uitdagende game, zelfs op Easy.
Pawarumi review

Alles doet iets, maar wat?

De uitdaging komt enerzijds voorbij in het steen, papier, schaar element van de game, dat wat weg heeft van het vechtsysteem in de klassieker Ikaruga. De drie wapens, namelijk de groene serpent (een spiraal aan kogels), de blauwe condor (een laserstraal) en de rode jaguar (doelzoekende raketten). Elk wapen heeft een eigen kleur en is sterk tegen een vijand van een andere kleur. Zo is de blauwe condor bijvoorbeeld sterk tegen groene vijanden en is de rode jaguar weer sterk tegen blauwe vijanden. Een simpel systeem tot dusver.
Dit systeem geldt helaas alleen voor het Crushen van vijanden, ofwel het snel afmaken van de schepen tegenover je. Naast het Crushen, kun je ook vijanden Boosten, waardoor je je levensmeter aanvult, en Drainen waarmee je je supermeter vult en een allesverwoestende aanval los kunt laten. Beide systemen werken net wat anders dan het Crushen. Boosten doe je door vijanden met dezelfde kleur kogels af te maken. Drainen werkt op zijn vervolgens weer precies andersom als Crushen: rood verslaat groen, groen verpulvert blauw en blauw op zijn beurt rood weer.
Het is een systeem dat enerzijds uniek is, maar anderzijds verwarrend in het gebruik. Het komt dan ook nogal eens voor dat je precies de verkeerde aanval inzet als het even heet onder je voeten wordt. Het gevolg is dat je geraakt wordt of zelfs het loodje legt en weer helemaal vooraan in de game mag beginnen.
Pawarumi review

Uitdagend tot het einde

Daarnaast zal je ook vaak in het stof happen zonder dat je met het systeem in de knoei komt. Pawarumi geeft je in de levels namelijk behoorlijk wat tegenstand in de vorm van allerlei ruimteschepen die jou maar wat graag richting aarde zien storten. Ze vliegen rond in alle soorten en maten en vuren daarbij allemaal een ander soort projectiel af. Soms zitten er wel tien tot vijftien schepen ineens op je scherm.
Het ene schip schiet daarbij gericht op je, terwijl het andere schip een laserstraal dwars over het scherm afvuurt. Die lichtpaarse projectielen zijn meestal duidelijk te zien, maar doordat er soms een dusdanige grote mix van projectielen afgevuurd wordt, kun je erop wachten tot je geraakt wordt. Naarmate je vordert, neemt het aantal schepen toe die ook nog eens taaier worden en daarmee de uitdaging die je voor je kiezen krijgt flink verhogen.
Pawarumi review

Vreemde keuzes

Het is een element dat Pawarumi tot de verslavende game maakt die het is, maar een paar gekke keuzes gooien wel wat roet in het eten. Zo bevat Pawarumi geen multiplayer modus, maar moet je alles alleen opknappen. Er zijn wel leaderboards, maar het doorlopen van dit avontuur met een vriend of vriendin had niet misstaan.
Daarbij is er een aantal ontwerpfouten te vinden in de game dat soms echt vervelend is. Waar alles namelijk behoorlijk tof vormgegeven is, zie je in de achtergronden van de levels veel verschillende kleuren voorbij komen. Als er één ding is dat bij een shmup niet handig is, dan is het wel een achtergrond die druk is. Bij Pawarumi is de achtergrond soms zo volgeladen met felle kleuren dat je de kogels over het hoofd ziet of simpelweg afgeleid raakt.
Pawarumi review

Pawarumi Review – Leuke shmup met wat gekke keuzes

Door deze vreemde keuzes is Pawarumi niet wat het had kunnen zijn, maar nog steeds is het een ontzettend vermakelijke shmup. De game is wat klein met maximaal vijf levels, maar de uitdaging houdt het einde uren bij je vandaan. De shmup volgt verder een redelijk uniek concept waarbij je steeds na moet blijven denken. Jammer genoeg werkt dit twee kanten op, waardoor de game zichzelf een beetje in de voet schiet.