Paper Towns Review - Volwassen worden valt niet mee

vrijdag, 31 juli 2015 om 13:51
Na de succesvolle verfilming van The Fault in Our Stars van John Green, is nu ook zijn boek Paper Towns verfilmd. Deze keer door regisseur Jake Schreier met Cara Delevingne en Nat Wolff in de hoofdrollen. Is Paper Towns een tweede succesverfilming, of valt hij tegen? Lees het in deze Paper Towns Review.
Het verhaal is vrij simpel: een jongen wordt verliefd op een meisje dat onbereikbaar is. Het meisje, Margo (Cara Delevingne), is mysterieus, eigenzinnig, ondeugend en zit vol energie. De jongen, Quentin (Nat Wolff), is wat saai, braaf en leeft binnen de lijntjes van de maatschappij. Hoewel hij hopeloos verliefd is op Margo, blijft hij binnen zijn comfort zone en volgt hij haar niet in haar wilde avonturen, ook al vraagt ze hem bijna onweerstaanbaar mee als ze door zijn slaapkamerraam naar binnenklimt.

Een speciale band

Er ontstaat een speciale band tussen de twee scholieren, hoewel hij telkens niks durft en zij een beetje teleurgesteld lijkt in zijn onzekerheid. Zij gaat om met foute, populaire vriendjes en hij vooral met zijn twee beste vrienden Ben (Austin Abrams) en Radar (Justice Smith). Op die manier leven Quentin en Margo jarenlang van elkaar af, totdat Margo na al die tijd ineens ’s nachts weer door zijn slaapkamerraam naar binnen klimt.
Ze vraagt hem mee om kattekwaad uit te halen en lokt hem uit z’n veilige kamertje. Ze laat hem die nacht zien dat streken uithalen en regels overtreden leiden tot adrenaline en een geluksgevoel. Quentin is onder de indruk en ze dansen zelfs intiem tot diep in de nacht.
Kort daarna is Margo ineens spoorloos verdwenen. Niemand in de stad weet waar ze is. Quentin is overtuigd dat ze clues voor hem heeft achtergelaten en is vastberaden haar te vinden. Zijn vrienden Ben en Radar gaan mee met de zoektocht. Weet Quentin de liefde van zijn leven terug te vinden?
Paper Towns Review 1

Vriendschap en liefde bij Amerikaanse tieners

De film speelt met een heleboel thema’s, waarvan de voornaamste liefde en vriendschap zijn. De speciale band tussen Margo en Quentin is vooral goed geacteerd door Delevingne, die bewijst dat ze niet alleen bloedmooi is, maar ook emotioneel geloofwaardig. Het is dan ook jammer dat we niet meer van haar zien in de film; ze is al vroeg verdwenen, waardoor ze in veel belangrijke scènes niet aanwezig is.
De focus ligt daarom vooral op Quentin, die veelal heel verliefd en dromerig voor zich uit staart. Dit klopt deels, omdat hij het sulletje speelt dat niet buiten zijn veilige omgeving en regeltjes durft te stappen, maar valt af en toe ook wat te veel op en lijkt soms wat overdreven geacteerd.
Paper Towns review 2

Vriendschap, liefde, zoektocht en de comfort zone.

De vrienden van Quentin zijn wel down-to-earth en zorgen voor de nodige humor, die af en toe best grappig en goed getimed is, vol popcultuur verwijzingen. Zo is er een hilarische scène waarin ze het Pokémon-nummer zingen om zichzelf minder bang te maken. De humor heeft af en toe ook wat weg van American Pie, zonder echt vulgair te zijn en is vooral gerelateerd aan volwassen wordende vrienden.
Een ander thema is dat van de comfort zone. Uiteindelijk gaat het erom dat Quentin leert om hieruit te stappen. Door dit te doen wordt hij volwassen en begint hij het geluk in het leven te snappen. Ook focust de film vooral op de waarde van een zoektocht om de zoektocht zelf, en niet per se op de uitkomst hiervan. Tot slot gaat de film over Margo's beroemdheid en populariteit onder de andere scholieren en tegelijkertijd haar drang naar onzichtbaarheid.
Dit zijn mooie thema’s die in interessante dialogen duidelijk worden. Toch voelt het soms alsof er meer uit te halen viel, en maakt de film zichzelf er soms wel erg gemakkelijk vanaf. Zeker als het gaat om de aanwijzingen die gevonden worden tijdens de zoektocht, want die komen soms gewoon aanwaaien.
De film volgt in grote lijnen het boek, hoewel er minder ruimte is voor diepzinnige gesprekken die de bovengenoemde thema's verder uitwerken en erop reflecteren. Ook lijkt de film op sommige momenten minder spannend en eerder grappig. John Green (de auteur) is zelf uitvoerend producent van de film en heeft dus in ieder geval zijn goedkeuring gegeven.
Paper Towns review 4

Paper Towns Review - Een frisse tienerfilm

Al met al wordt er in de film goed geacteerd, is de humor fris en zijn de overkoepelende thema's erg interessant. Toch blijft het gevoel heersen dat er meer mogelijk was met deze thema's en dat we te weinig hebben gezien van Margo.
De film is zeker een aanrader, die een frisse insteek biedt in bekende thema’s, maar haalt het net niet bij de krachtige The Fault in Our Stars.Vanaf 30 juli verschijnt Paper Towns in de bioscoop. Ook zien we binnenkort meer van Cara Delevingne in de aankomende Suicide Squad film.