Panzer Tactics HD Review

donderdag, 19 juni 2014 om 14:05
Zeven jaar geleden verscheen Panzer Tactics DS voor de gelijknamige handheld van Nintendo. De game werd gematigd ontvangen, maar ontwikkelaar Sproing Interactive Media besloot toch een HD-versie van het strategiespel te maken voor de PC en iPad. Het resultaat is een erg sterke strategische titel met hele ruwe randjes.
Panzer Tactics HD is bij lange na niet de enige strategiegame met de Tweede Wereldoorlog als onderwerp. Denk aan Company of Heroes of Men of War als games uit het genre. De titel van Sproing lijkt echter meer op bijvoorbeeld Memoir '44, een turn-based spel op een zeshoekig speelbord dat net zo goed een bordspel had kunnen zijn.

De drie campagnes van Panzer Tactics HD

In Panzer Tactics HD heb je de keuze uit drie verschillen campagnes. Als veelbelovend strateeg word je eerst ingehuurd door de Duitsers voor de inval van Polen tot aan de aanval op Stalingrad in Rusland. Na deze campagne - alle drie zijn elf levels lang waarbij elke missie ongeveer één uur duurt - sluit je je aan bij de Russen tot de inval van Sicilie, waarna je je diensten verleent aan de geallieerden.
Op deze manier beleef je het verloop van de Tweede Wereldoorlog door als commandant troepen te besturen bij ruim dertig veldslagen. Tussendoor krijg je overigens weinig van de oorlog mee, het enige verhaal wat in de game zit is een generaal die jouw telkens een briefing geeft voordat een missie begint.
Panzer Tactics HD Setup

Enorm verslavende gameplay

Als zo´n missie eenmaal begint, komt meteen de kracht van Panzer Tactics HD naar boven. De gameplay is niet alleen ijzersterk, maar ook hartstikke verslavend. Telkens begin jij met een handjevol troepen en moet je bepaalde punten - denk aan steden, bruggen of vliegvelden - veroveren. Hiervoor krijg je steeds een aantal beurten de tijd, waardoor je niet alleen strategisch goed maar ook heel vlug moet zijn.
Elke unit in jouw leger heeft zwaktes en sterktes. Zo zijn bommenwerpers subliem tegen tanks en infanterie, terwijl ze in de pan worden gehakt door jagers - vechtvliegtuigen. Omdat ieder type eenheid zo zijn voor- en nadelen heeft, verandert het spel in een groot steen-papier-schaar waarbij je moet zorgen dat jouw troepen de zwaktes van je tegenstander uitbuiten. Deze mechaniek werkt zo ontzettend lekker, dat je steeds maar nieuwe speelvelden blijft opstarten.

Weer en terrien zijn bepalend

Wat overigens dit steen-papier-schaar principe verder uitdiept, zijn de weer- en terreinmechanieken in Panzer Tactics HD waar je constant rekening mee moet houden. Zo heeft het weer een enorme invloed op het spel. Elke beurt is één dag, en als de zon schijnt is er letterlijk geen vuiltje aan de lucht. Als echter 24 uur later het weer omslaat en het begint te gieten, dan zorgt dit er bijvoorbeeld voor dat je je vliegtuigen niet kunt gebruiken die beurt. Goed kijken naar de weersvoorspellingen dus.
Daarnaast is het landschap ook van levensbelang, aangezien elk type unit ook hier haar sterktes en zwaktes heeft. Tanks zijn bijvoorbeeld erg sterk op vlakke gebieden en niet zo goed op vliegvelden en steden waar minder open terrein is. Infanterie daarentegen excelleert in de stad, omdat ze overal achter kunnen schuilen. Naast het uitbuiten van je tegenstanders zwakke punten zijn er dus genoeg andere dingen waarmee je rekening moet houden in Panzer Tactics HD.
Panzer Tactics HD Terrein

Bescherm je troepen

In elk level begin je zoals gezegd met een klein aantal units, maar dit betekent niet dat je het hiermee moet doen. Voor het vernietigen van vijanden, veroveren van belangrijke punten op de kaart of het voltooien van doelstellingen krijg je Fame. Hiermee kun je nieuwe manschappen oproepen om voor je te vechten, en je je leger ook zo samenstellen dat het perfect aansluit bij jouw tactiek.
Wat deze troepen zo interessant maakt, is dat wanneer ze een veldslag overleven opnieuw inzetbaar zijn in de volgende levels. Niet alleen dat, ze krijgen ook ervaring waardoor ze beter hun mannetje kunnen staan. Hierdoor kun je elite units vormen die vrijwel niet te verslaan zijn wanneer je ze goed gebruikt.

Erg matige besturing

Toch zijn er niet enkel lovende woorden voor de strategietitel. Zo is de besturing van Panzer Tactics HD erg matig, en komen hier de ruwe randjes van de titel naar voren. Het aansturen van je troepen werkt totaal niet intuitief en is af en toe ronduit frustrerend.
Bij het besturen van je manschappen moet namelijk ontzettend precies geklikt worden. Klik je net naast het icoontje, dan mag je alles opnieuw selecteren. Dit is niet meteen erg als je bijvoorbeeld een tank simpel laat bewegen, je hoeft dan namelijk slechts één keer opnieuw te klikken, maar als je bijvoorbeeld meerdere orders doorgeeft moet je de hele serie opnieuw invoeren. Dit werkt erg frustrerend, zeker wanneer het redelijk vaak gebeurt.
Panzer Tactics HD Bootaanval

Waar is het tempo?

Daarnaast is het jammer dat je de troepen slechts een commando kunt geven voor één beurt. In andere strategietitels, zoals Civilization, kunnen de units een looplijn krijgen voor meerdere zetten, zodat er niet steeds naar gekeken hoeft te worden. Dat kan in Panzer Tactics niet, waardoor de vaart een beetje uit het spel wordt gehaald.
Ook kun je er soms voor kiezen om een beurt over te slaan met een van je troepen. Als je bijvoorbeeld wat afweergeschut achterlaat om je basis te beschermen, kun je deze niet voor meerdere beurten op non-actief zetten. Telkens moet je dit handmatig doen, waardoor ook hier de vaart uit het spel wordt gehaald.

Animaties?

Als laatste moeten de animaties in Panzer Tactics HD genoemd worden, of liever het gebrek hiervan. De verschillende manschappen zijn plaatjes die - alsof je een bordspel speelt - over het speelveld schuiven. Units die vernietigd worden, en dus tenonder gaan in een vurige explosie, krijgen een geel wolkje boven zich en verdwijnen simpel van het bord.
Dat het spel geen bewegende plaatjes heeft hoeft niet per se slecht te zijn, maar het niet kunnen overslaan van hun bewegingen is dat wel. Als jij bijvoorbeeld een vliegtuig van de ene naar de andere kant van de map schuift, moet je rustig wachten totdat die gearriveerd is. De vlucht is niet over te slaan, waardoor opnieuw de vaart uit het spel wordt gehaald.
Panzer Tactics HD Animaties

Panzer Tactics HD is een ongeslepen diamant

Het is erg jammer dat zulke problemen het speelplezier een beetje belemerren. Het gebrek aan vaart en de matige besturing geven een nare smaak aan een verder prima game. Het strategiedeel werkt namelijk subliem en is ontzettend verslavend. Degene die door deze minpuntjes heen kan kijken, haalt met Panzer Tactics HD een erg sterke game in huis.