Pain & Gain (film) Review

dinsdag, 03 september 2013 om 10:00
Is dit die ene film met Mark Wahlberg en The Rock? Ja, maar je zal hem vooral kennen omdat onze eigen Yolante Cabau erin speelt. Hoe doet ze het?
We kunnen hier kort over zijn, want we zien weinig van Yolanthe Cabau in deze film. Tenminste, de mooie Nederlands-Spaanse draagt een spannend sportpakje en is dan ook vooral daarvan te onthouden, plus haar zware accent wanneer ze op Amerikaanse wijze tegen hoofdrolspeler Daniel Lugo (Mark Wahlberg uit The Fighter) toebijt dat ze van hem wilde weten welke training ze nu gingen doen en hem niet een voorzetje wilde geven om haar mee uit te vragen toen ze het gesprek begon met ‘what’s next?’.
Tot zover Yolanthe, want eigenlijk draait het totaal niet om haar in deze ontzettend over-de-top film van Transformers-regisseur Michael Bay. Bay staat bekend om zijn blockbuster-aanpak van films maken: overdreven actie, mooie vrouwen en vooral alles zo dynamisch mogelijk laten lijken. Die vlieger gaat ook op als het gaat om Pain & Gain, al neemt deze actiefilm zichzelf gelukkig niet zo serieus als vele andere films uit de koker van Bay.
Belachelijk waargebeurd
Het verhaal is werkelijk belachelijk, maar schijnt waargebeurd te zijn. Dat in het achterhoofd houdend is deze film erg vermakelijk om naar te kijken. Alles is ontzettend overdreven, waardoor je je elke scène afvraagt of dat nou in het echt is gebeurt en zo ja, of het er dan net zo heftig aan toeging. Er schijnt echt een groepje criminele bodybuilders te zijn geweest die bij Sun Gym werkten en mensen hebben gekidnapt, afgeperst, gemarteld en vermoord. De film heet dan ook Pain & Gain naar het gelijknamige boek van Pete Collins over de echte zware jongens.
Hoewel de criminele activiteiten die het clubje heeft gedaan ontzettend akelig zijn, heeft het ook wel iets ludieks dat een stel kleerkasten geld wil en besluit over te gaan tot deze extreme keuze. Dat zag Michael Bay ook en daarom besloot hij bekende acteurs als Mark Wahlberg, Dwayne Johnson (Fast & Furious 6) en Anthony Mackie (The Hurt Locker) aan te trekken voor deze over-de-top prent.
Spierbonk en meesterbrein
Daniel Lugo is het meesterbrein achter de kidnapping. Hij is een sportleraar en trainer die alleen maar denkt aan zijn lichaam en mooie dames. Die zie je dan ook ontzettend veel in het eerste gedeelte van de film. Zodra Lugo het in zijn hoofd haalt om de rijke stinkerd Victor Kershaw (Tony Shalhoub uit Monk) te kidnappen, haalt hij daar twee net zo leeghoofdige gasten bij. Natuurlijk gaat het allemaal niet zo makkelijk als Lugo in eerste instantie heeft bedacht. Het werd niet even snel in de auto, een krabbeltje en weer buiten, Shalhoub moet worden meegenomen en gemarteld voordat hij ooit geld zal laten oversluizen naar de anabolenmannen.
Het leuke aan deze film is dat hij lekker snel gaat. Er gebeurt gigantisch veel en er staan je behalve grappige clichés ook genoeg verrassingen te wachten, waardoor je steeds geboeid blijft. We hebben Mark Wahlberg niet vaak in een rol gezien die hij in deze film speelt, en wat hij met zijn lichaam heeft gedaan voor deze rol, is werkelijk adembenemend. Er is dan ook niet echt een moment waarop we hem geweldig vinden, want dat is hij de hele film lang. Hij blijft in zijn foute rol als Lugo en omdat hij zichzelf helemaal geweldig vindt, irriteert hij zich vaak suf aan zijn handlangers. Hoewel alles overdreven is in deze zich in de jaren ’90 afspelende film, is zijn acteerwerk dat gelukkig niet. Er zit absoluut een ‘echt’ stukje in Lugo en Wahlberg weet dat heel goed in zijn acteerwerk mee te nemen.
Te irritant filmpersonage
Dat betekent overigens niet dat de film helemaal perfect is in uitwerking. Waar het eerste half uur wordt besteed om het verhaal en de personages lekker flitsend en snel neer te zetten, valt het ritme wel enigszins uit de film na een tijdje. Er gebeurt heel veel, maar af en toe duren sommige situaties net even te lang, waardoor de film enorm lang lijkt en dan niet op een positieve manier. Wat ook erg storend is, is hoe Michael Bay wederom niet voor elkaar kan krijgen om vrouwen op een voetstuk te plaatsen of een rol te geven die ook maar enigszins belangrijk is. Het is weer een feestje voor mannen, waarin vrouwelijke rollen het moeten doen met bimbo-associaties.
Het kan zijn dat je dat niet zo erg ziet, juist omdat de mannen in deze film ook niet bepaald raketgeleerden zijn, maar vooral het personage Sorina Luminita (gespeeld door Bar Paly uit The Ruins) is eigenlijk alleen maar heel vervelend en dan niet op een leuke manier. Deze film is natuurlijk ontzettend overdreven, maar haar personage is net even teveel en aangezien ze bar – woordgrap! – weinig toevoegt aan het verhaal, had Michael Bay haar niet zo'n irritant opvallend persoon moeten maken.
Lollig en toch fascinerend
Pain & Gain is fout, bizar, ludiek en vooral een opeenstapeling van rare situaties en uitspraken. Het is duidelijk dat de drie acteurs goed op elkaar zijn ingespeeld en lol hebben gehad op de set. Deze film is extra leuk omdat er in het echt dus mensen zijn geweest zoals het drietal die mensen hebben gekidnapt om hun zin te krijgen. Of het bij hun ook zo anders verliep dan ze in eerste instantie hadden bedacht, weten we niet, maar het is wel iets wat je bezig zal houden tijdens het kijken naar Pain & Gain. En vooruit, het is best leuk om onze eigen Yolanthe erin te zien, ook al is het maar voor even.