Overcooked Switch Review - Samen koken tegen de klok

dinsdag, 08 augustus 2017 om 15:24
Na een release op de PlayStation 4, Xbox One en PC is het knotsgekke Overcooked sinds kort ook verkrijgbaar voor de hybride console van Nintendo. Voor het eerst kun je dus on the go met deze co-op game aan de slag. In de Overcooked Switch review lees je of deze versie net zo leuk is als op de andere platformen.
Eind vorig jaar wist het kleine Ghost Town Games te imponeren met de meesterlijke co-op titel Overcooked. Gemaakt door twee personen, laat deze game je van keuken naar keuken reizen om daar binnen een bepaalde tijd zoveel mogelijk gerechten te laten bereiden. Een klein jaar later is het de beurt aan de fonkelnieuwe Nintendo Switch om menig co-op hart opnieuw sneller te doen kloppen.
overcooked switch review

De meest complete versie van Overcooked

Omgedoopt tot Overcooked Special Edition is de editie op Nintendo’s nieuwe hybride console de meest complete versie van de game die tot dusver is uitgebracht, met naast de standaard content ook de twee uitbreidingen die voor de game zijn verschenen: The Lost Morsel en Festive Seasoning. Hiermee haal je dus meteen alle content in huis die er te vinden is. Samen met een prijskaartje van 20 euro is Overcooked op de Switch zeker geen slechte deal.
Al die extra content staat garant voor nog meer speelplezier, iets wat je zeker gaat hebben tijdens het voltooien van de vele levels die Overcooked rijk is. Zoals eerder al kort beschreven dien je binnen de tijd zoveel mogelijk gerechten te bereiden die via bestellingen binnendruppelen. Elke bestelling heeft wel een timer, dus treuzelen is er niet bij. Alles moet zo snel als mogelijk bereid worden.
Daarbij is hulp van vrienden cruciaal. Overcooked ondersteunt lokale co-op tot maximaal vier spelers, waarbij een minimum van twee spelers toch wel vereist is. De Nintendo Switch biedt meerdere besturingsmogelijkheden, waarbij het gebruik van een losse Joy-con de meest simpele is. Op die manier heb je te allen tijde genoeg controllers bij de hand om minstens een duo te vormen.
overcooked switch review

Het best te spelen samen met anderen

En dat is zeker aan te raden. Je kunt de game wel in je eentje spelen, maar in dat geval dien je alle rollen zelf te vervullen en wissel je tussen verschillende karakters om het level tot een goed einde te brengen. Je krijgt in dit geval wel meer tijd om een level te voltooien, maar het blijft voor velen waarschijnlijk te ingewikkeld om Overcooked alleen te spelen.
In de eerdere levels wil dit misschien nog wel lukken, maar zodra je de pittigere uitdagingen voorgeschoteld krijgt ga je het enorm moeilijk krijgen. Je kunt de keukentafel daarom beter met meerdere spelers verdelen om tot een zo efficiënt mogelijk team te komen. De game werkt het best met twee spelers, maar met drie of vier spelers is de eindstreep ook zeker niet onhaalbaar. Dit lukt wel alleen door iedereen een vaste rol aan te wijzen en goed te communiceren, want zonder ga je hopeloos de mist in.
De een pakt de groenten terwijl een ander het voedsel snijdt en weer een ander de boel kookt en opdient. Maar denk ook aan het feit dat alle vaat weer netjes gewassen moet worden als het terugkomt van een tevreden klant. Je moet tijdens het spelen van Overcooked met een heleboel factoren rekening houden en de kleinste foutjes kunnen catastrofaal zijn voor het eindresultaat.
Hoewel het zo erg ingewikkeld klinkt is de gameplay van Overcooked op papier relatief simpel opgebouwd. Met zo’n opbouw is natuurlijk de kans aanwezig dat de eentonigheid tijdens het spelen toeslaat. Gelukkig weet de game dat goed te voorkomen door voldoende afwisseling te bieden tussen de verschillende levels.
overcooked switch review

Kan aardig pittige gameplay voorschotelen

Tijdens je vele kooksessies in Overcooked kom je een hele lijst aan verschillende gerechten tegen die elk op een andere manier bereid dienen te worden. In het begin waag je je enkel aan een simpele salade of een soepje, maar als snel komen er complexere recepten om de hoek kijken. Denk aan een frietje, pizza of ovenschotel. Hierbij moeten meer taken worden verricht om het gerecht te bereiden, wat voor wat extra chaos in de keuken zorgt.
Hier komt bovenop dat de levels zelf vaak ook een extra uitdaging biedt. De manier waarop je geterroriseerd wordt hangt af van de locatie waar je je bevindt. Zo kun je er op het dek van een piratenschip achterkomen dat de keuken door de golven plots heen en weer schuift, waardoor je constant van positie moet wisselen. Of wat te denken van een keuken waar alle werkbanken zijn vervangen voor lopende banden, waardoor je voedsel er constant vandoor gaat.
Maar de grootste uitdaging blijft toch wel het allerlaatste level, waarin je het opneemt tegen hetzelfde monster waar je in de tutorial nog hard onderuit gaat. Je dient hier binnen de aangegeven tijd alle gerechten geserveerd te hebben, anders is het game over. Alle gerechten komen hier nogmaals langs en ook het level werkt wederom niet mee, met een groot paneel in het midden dat constant draait.
overcooked switch review

Kleine technische mankementen

Hoewel Overcooked een co-op game lijkt die je lekker relaxed samen op de bank kunt spelen, is het alles behalve dat. Er is opperste concentratie en communicatie vereist om de keuken te laten lopen en daar moet je op ingesteld zijn. Wellicht is de game daardoor niet even geschikt voor de wat jongere spelers, ondanks het knuffelbare uiterlijk van de titel.
Verder is er eigenlijk vrij weinig aan te merken op deze handzame versie van Overcooked, op wat kleine technische punten na. Zo is de framerate van het eindproduct een lichte doorn in het oog. Deze is namelijk niet altijd even stabiel tijdens het spelen van de game, waarbij de ergste dips voorkomen tijdens wat drukkere scènes.
De game is zeker niet onspeelbaar, maar een iets vloeiendere framerate is bij zo’n razendsnelle game als Overcooked natuurlijk niet teveel gevraagd. Tevens hebben de controllers tijdens het spelen soms wat last van zogenoemde input lag; de input van de controller wordt gevoelsmatig met wat vertraging op het beeld getoond. Hierdoor kun je niet altijd even accuraat te werk gaan als je zou willen.
overcooked switch review

Laat een goede indruk achter

Het is jammer dat Overcooked voor de Switch enig hinder ondervindt door die technische problemen, maar in grote lijnen doet de game niet onder voor andere versies op de krachtigere beschikbare hardware. De gameplay is net zo spannend en ook de co-op werkt ditmaal prima. Tel daarbij op dat alle DLC is inbegrepen voor een prima prijs van 20 euro en je hebt een hele toffe Switch game om samen met vrienden op te pakken.