Our Flag Means Death Review – Op avontuur met The Gentleman Pirate

zaterdag, 23 april 2022 om 15:00
our flag means death 62580b56138a6f1649937724
HBO Max’ piratenkomedie Our Flag Means Death is in de Verenigde Staten razend populair. Volgens HBO is de serie zelfs de grootste nieuwe serie in de VS. Vanwaar die hype? Wij zochten het voor je uit.
Our Flag Means Death is losjes gebaseerd op het leven van Stede Bonnet, een aristocraat die besluit om zijn luxe leventje op te geven in ruil voor een avontuur op zee. Dit is natuurlijk een stuk makkelijker dan gezegd. Bonnet is het tegenovergestelde van wat je van een piraat verwacht: zacht van aard, uitstekende hygiëne, klungelig en bang. Dat weerhoudt hem er niet van om zijn droom waar te maken.
Bonnet wíl ook helemaal geen typische piraat zijn, maar ‘The Gentleman Pirate’. Als zijn piraten ergens meezitten, wil hij dat ze met de rest van de crew over hun gevoelens praten. Hij gelooft niet in regeren met een ijzeren vuist, maar wil zijn crew juist met liefde behandelen. Niet iedereen in zijn crew is daar even blij mee, dus al snel moet Bonnet zich bewijzen als een wrede piraat.
Ondertussen grijpt Bonnets opvallende manier van piraterij ook de aandacht van de beruchte Blackbeard, die weleens met eigen ogen wil zien wat voor piraat Bonnet nou is.
rhys darby samson kayof1649943353

Een aristocraat met een midlifecrisis

Bij een komedie is natuurlijk de humor het belangrijkste element. Our Flag Means Death stelt dan ook zeker niet teleur. Het concept alleen roept al een hoop hilariteit op: een aristocraat met een midlifecrisis op een schip vol bloeddorstige piraten. In zijn chique pakken valt Bonnet totaal uit de toon tussen zijn in vodden geklede crew.
Je kijkt ook niet raar op wanneer binnen de eerste paar minuten de overgrote meerderheid van zijn crew plannen maakt voor een muiterij. Immers zagen we nog een paar seconden geleden Bonnet klungelig aan een ladder hangen om een vissersbootje te beroven. Niet alleen Bonnets onbekwaamheid zorgt voor hilariteit, ook zijn crew zit vol aparte types.
kristian nairn nathan foad matthew maher joel fry samson kayo taika waititi will arnettf1649943403

IJzersterke cast aan komedietalenten

Van een piraat die constant beweert de rechterhand te zijn geweest van Blackbeard tot een man wiens beste vriend Karl de meeuw is; Our Flag Means Death is rijk aan de gekste piraten. De serie heeft dan ook een ijzersterke cast aan komedietalenten, waaronder Rhys Darby en Taika Waititi als respectievelijk Bonnet en Blackbeard. Ook een aantal bekende Saturday Night Live-gezichten komen voorbij, zoals Leslie Jones en Fred Armisen.
In slechts tien afleveringen weet bijna ieder personage, met uitzondering van een aantal slechteriken, je hart te veroveren. Geen één personage voelt hetzelfde. Wel voelen een aantal van de bijpersonen nog een beetje als typetjes in plaats van volwaardige karakters, doordat we nog niet veel over hun levens te weten zijn gekomen. Dit zou met een volgend seizoen verholpen kunnen worden, maar mochten ze typetjes blijven is dat ook niet erg. Immers zorgen ze alsnog voor veel vermaak.
Our Flag Means Death neemt zichzelf niet al te serieus, maar bagatelliseert tegelijkertijd de trauma’s van de karakters niet. Emotionele scenes worden niet uit de weggegaan om weer een grap te maken, waardoor het meer dan een komedie alleen is.
rhys darby taika waititi 3f1649943713

Liefdesverhaal tussen Stede en Blackbeard

Our Flag Means Death gaat niet alleen over Stede Bonnet en hoe hij een piraat wordt, maar ook over de relatie tussen Bonnet en Blackbeard. In eerste instantie lijken de twee totaal niet op elkaar: zowel piraten als mariniers duiken al overboord wanneer ze het schip van Blackbeard aan zien komen, terwijl Bonnet als een lachertje wordt gezien. Toch kunnen de twee het al snel goed met elkaar vinden. Waar Bonnet het aristocrate leven opgaf omdat hij de dagelijkse sleur zat was, vindt ook Blackbeard iedere dag een beetje hetzelfde worden.
De twee maken al snel een deal: Bonnet leert Blackbeard over het leven van een aristocraat en Blackbeard op zijn beurt leert Bonnet hoe hij een echte piraat wordt. Door alle tijd die ze met elkaar doorbrengen raken de twee al snel gehecht aan elkaar. Voor het eerst vinden de twee in elkaar iemand die hun begrijpt en echt ziet voor wie ze zijn, en niet ‘de laffe, rijke Bonnet’ en ‘de wraakzuchtige Blackbeard’. Langzaam zien we hoe de twee steeds meer om elkaar gaan geven, tot ze, zonder dat ze het zich beseffen, verliefd zijn.
vico ortiz and samson kayof1649943535

De queer serie waar de gemeenschap om vroeg

Our Flag Means Death is een queer serie, waarin queer zijn genormaliseerd en geaccepteerd is. Queer kijkers hoeven niet bang te zijn geconfronteerd te worden met queerfobie, stereotyperingen en slechte eindes voor de queer karakters. Het is de serie waar de queer-gemeenschap al door de jaren heen om gevraagd heeft: een serie waarin queer karakters de hoofdrol op zich nemen, gewoon zichzelf kunnen zijn, bizarre avonturen meemaken en de obstakels die ze ondervinden niks te maken hebben met hun seksualiteit en genderidentiteit.
rhys darby 8f1649943782

Our Flag Means Death Review – Meer dan een piratenkomedie

Our Flag Means Death zet een waardige komedie neer, maar het is zoveel meer dan dat. Het is een serie over het vinden van je thuis, het kiezen van je eigen familie, zelfacceptatie en -liefde en het overwinnen van je angsten en je trauma’s. En oh ja, het is een serie over piraten die de gekste avonturen beleven.
Cijfer: 9.5