ONRUSH Review - Unieke kijk op racegames

vrijdag, 08 juni 2018 om 17:23
ONRUSH is niet een typische racegame. Het gaat hier niet om als snelste de finishlijn te bereiken, er is zelfs helemaal geen finishlijn te bekennen. Wat de game wel te bieden heeft is bijna non-stop actie. Of dit ook werkt, lees je in de ONRUSH review.
Laat het maar aan de voormalige medewerkers van Evolution Studios over om met een unieke racegame te komen. De studio, die eerder verantwoordelijk was voor Motorstorm en Driveclub, mocht onder de vlag van Codemasters een nieuwe arcade racegame ontwikkelen. Nouja, het wordt dan wel een racegame genoemd, maar stiekem heeft ONRUSH meer weg van een vrolijke team-based shooter.
ONRUSH review

Teamwork

Een belangrijk aspect van ONRUSH is dan ook het samenwerken als een team. Samen met vijf kameraden is het enige doel dat je hebt in ONRUSH het verslaan van het vijandige team. Zonder teamwork word je genadeloos afgeslacht door je tegenstanders. Daarom is ONRUSH ook veel leuker om te spelen in een groep, dan als lone wolf.
De kracht van ONRUSH is dat iedereen in het team zich nuttig kan voelen, easy to play, difficult to master. Of je je nu puur op een objective richt of je teamgenoten ondersteunt om de overwinning veilig te stellen. Alles kan bijdragen aan een overwinning voor jouw team. Zelfs agressief tegenstanders uitschakelen met takedowns kan net het beetje extra geven wat je nodig hebt.

Tegen een boom aan

De takedowns in ONRUSH voelen erg bevredigend aan. Je moet tactisch te werk gaan en goed anticiperen op de tegenstander. Als dan eenmaal de wagen van de tegenstander in stukken tegen een boom aan klapt, voel je een soort voldoening.
Daar tegenover staat dat de takedowns soms wat random aanvoelen. Waar de ene keer het lichtste tikje zorgt voor een grote crash, kan het soms wel tig harde tikken duren voordat de worsteling eindelijk voorbij is. Zeker als je aan het vechten bent in een objective en deze worsteling het verschil is tussen winnen en verliezen, kan het frustrerend aanvoelen als jouw harde tikken niets lijken te doen.
ONRUSH review

Op volle snelheid

We hadden het eerder al over objectives in de wedstrijden. ONRUSH kent namelijk vier verschillende gamemodi. Dit zijn Overdrive (waar je punten moet verdienen door te boosten), Countdown (soort time trial waar je als team door poortjes moet rijden om tijd bij te verdienen), Switch (de focus ligt op overleven, omdat je maar drie levens hebt) en Lockdown (King of the Hill op volle snelheid).
Van de vier gamemodi biedt Countdown de meeste tactische gameplay tot nu toe. Hier moet je goed positie kiezen en tegelijkertijd zo veel mogelijk poortjes halen, terwijl je de tegenstanders juist probeert te saboteren. Dit is ONRUSH op zijn sterkst met leuke en toch tactische gameplay.
Lockdown daarentegen heeft veel potentie om nog tactischer te zijn, maar faalt daar in. De zone beweegt namelijk veel te snel en daardoor kun je als je als team achter ligt op de tegenstanders bijna niet meer terugkeren in de strijd. Met wat kleine aanpassingen kan Lockdown dezelfde tactische impact hebben als Countdown, maar vooralsnog mist het een beetje zijn doel.

Gebrek aan afwisseling

Na een tijdje de vier gamemodi te hebben gespeeld op de twaalf beschikbare omgevingen in de game begint het gebrek aan afwisseling de overhand te nemen. In de wedstrijden zelf is genoeg te doen door alle actie die er plaatsvindt, maar veel afwisseling biedt de game verder niet. Daarom is het de vraag hoe lang ONRUSH leuk blijft zonder deze diversiteit in content.
Ook in de singleplayer, genaamd Superstar, doe je eigenlijk precies hetzelfde als online. Het eerste gedeelte van Superstar lijkt een beetje op een tutorial, waar je de wagens in ONRUSH leert kennen. Pas later in Superstar wordt het echt uitdagend, maar stiekem is het veel verleidelijker om het op te nemen in de online modus tegen echte spelers dan tegen AI tegenstanders.
ONRUSH review

Keuzestress

Iets wat geen last heeft van gebrek aan afwisseling zijn de voertuigen waar je uit kunt kiezen. Er zijn in totaal acht verschillende voertuigen met elk hun sterke punten. Het gebruikmaken van de juiste voertuigen op het goede moment is erg belangrijk en kan je een overwinning opleveren.
Een voorbeeld: Tijdens een potje Overdrive had ons team een Dynamo en een Outlaw die allebei klaar waren om hun ultimate ability te activeren. De Dynamo geeft medespelers die in de buurt zijn extra boost, terwijl de Outlaw juist boost pikt van de tegenstanders. Door alle tegenstanders te beroven van hun boost en met de injectie aan boost van de Dynamo, wist ons team alsnog te winnen vanuit een ogenschijnlijk kansloze positie.

Kleurtje geven

In ONRUSH kun je heel je line-up van voertuigen een kleurtje geven met skins uit Gear Crates. In deze Gear Crates zitten naast de skins voor je voertuigen ook skins voor de verschillende personages en dansjes die gebruikt worden na afloop van elke match. Deze skins zijn puur cosmetisch en bieden dus geen enkel voordeel in een wedstrijd.
Toch is het de vraag wat er verder met de Gear Crates gaat gebeuren, aangezien het wel een systeem is dat lijkt opgezet te zijn om extra content toe te voegen. Tot nu toe is er nog geen mogelijkheid om met echt geld Gear Crates te kopen. Het is te hopen dat Codemasters straks geen content gaat toevoegen die alleen via betaalde Gear Crates te verkrijgen zijn.
ONRUSH review

ONRUSH review – Toffe gameplay met gebrek aan afwisseling

ONRUSH is een unieke (race) game met toffe gameplay. Deze game is niet alleen leuk voor spelers die van racegames houden, maar ook voor gamers die van team-based shooters houden. De game is erg toegankelijk, maar er is voldoende diepgang om het tactisch te houden.
Het grootste probleem van ONRUSH is het gebrek aan afwisseling. Wellicht dat Codemasters met wat extra omgevingen en gamemodi kan zorgen dat er meer variatie ontstaat. Als Codemasters dit lukt, kan ONRUSH wel eens een nieuwe hit worden, net als Overwatch en Rocket League ook werden.