Nyko Wing Review

zondag, 18 januari 2009 om 17:18
Nyko is één van de grootste accessoiremakers voor de consoles. Het bedrijf dat zich vooral bezighoudt met het maken van controllers, komt nu met een eigen Classic Controller voor de Wii.
Met de komst van de Wii konden mensen verschillende games downloaden via het Winkelkanaal. Helaas waren niet alle games met de Wiimote eof nunchuck speelbaar. Daarom kwam Nintendo met de Classic Controller die ervoor zorgde dat verschillende games wel goed speelbaar waren. Nyko komt nu met haar eigen Classic Controller maar worden we daar blij van?
Opvallende controller
Als je de Nyko Wing uit de verpakking hebt gehaald, wat op zich een hele opgave is, vallen direct drie kleuren op. De kleuren zijn rood, wit en blauw. De controller zelf is compleet wit, de balletjes waar de sticks op bevestigd zijn, hebben de kleur blauw net als de A-knop, B-knop, L-knop en tot slot de R-knop. De Y-knop en X-knop zijn rood. De controller valt hierdoor op maar ziet er niet lelijk uit. Dit had overigens ook niet uitgemaakt aangezien je er alleen maar mee speelt.
Het spelen
En het spelen gaat dan ook erg goed met de Nyko Wing. Bij het ene spel werkt het natuurlijk wat beter dan bij de andere game. Zo spring je met Super Smash Bros. Brawl vrij snel de lucht in terwijl dat niet de bedoeling is, maar gaat het racen met Mario Kart Wii uiterst soepel. Wat helaas wel een minpunt is, is dat de schouder knoppen op het laatste moment blijven haken. Hierdoor kun je met een spel net iets te laat reageren. Compleet doordrukken is dan ook het enige wat je kunt doen. De schouderknoppen reageren namelijk niet als je ze loslaat als de controller blijft haken.
Het aansluiten op de Wiimote
Om met de Wing te kunnen spelen moet je de controller op de Wiimote aansluiten. Hiervoor hoeven geen kabels te worden gebruikt maar een klein kastje dat je achterop de Wiimote klikt. Als je vervolgens op de knop op de Wing drukt, die overigens achterop zit, begint er een blauw lampje te knipperen. Dit betekent dat de Wing zoekt naar een Wiimote om mee te verbinden. Dan moet je op het knopje op het kastje drukken dat in de Wiimote zit. Na ongeveer tien seconden kun je gaan spelen. De Wiimote kun je ergens neer leggen waar je geen last van hebt, maar moet wel binnen het bereik van de Wing blijven. Dit bereik bedraagt ongeveer tien meter.
Batterijen of een USB-aansluiting
Bij de Wing zitten twee kleine AAA-batterijen geleverd. In de volksmond ook wel de ‘MP3-speler’-batterijen genoemd. Deze kun je onderin de Wing drukken anders werkt de controller uiteraard niet. Mocht de controller in een verhitte strijd leeg raken en zijn de batterijen zoek? Geen probleem. Onderop de Wing zit namelijk een mini-usb poort. Hierdoor kun je de controller op de Wii zelf of op een computer aansluiten. Hiermee kunnen ook oplaadbare batterijen opgeladen worden. Dit kan erg handig zijn mochten de winkels dicht zijn en je geen batterijen kunt vinden.
Ben je nog opzoek naar een Classic Controller dan kun je met een gerust hart de Nyko Wing aanschaffen. Het apparaatje kost 35 euro, ongeveer 15 euro duurder dan de originele Classic Controller van de Wii. In ruil voor die 15 euro hoef je echter niet de Wiimote constant bij je te houden, deze kun je namelijk naast je TV neerleggen of welke plek jij maar wilt, als het maar binnen tien meter is. Het uiterlijk van de Nyko Wing is opvallend maar stoort niet, immers let ook jij alleen maar op het beeld tijdens het spelen, toch? Wij werden in ieder geval dan ook blij van deze accessoire!