Na ruim 8 jaar is het eindelijk tijd voor een opvolger van de Nintendo Switch. Dat zijn alleen behoorlijke voetsporen om in te treden. Hoe dat de
Nintendo Switch 2 in eerste instantie vergaat lees je in onze review in progress.
Als iets populairs een opvolger krijgt, worden de woorden ‘groter en beter’ vaak in de mond genomen als een belangrijk streven. Dat lijkt Nintendo met de Switch 2 vrij letterlijk te hebben genomen. De Switch 2 is groter dan de Switch 1 en is onder de kap qua techniek een stuk meer bij de tijd.
Het is een aanpak die we niet meer gewend zijn van Nintendo. De laatste paar generaties kwam het bedrijf steeds met een manier waarop de nieuwe console zich vrij nadrukkelijk onderscheidde van de vorige. Maar dit keer blijft Nintendo bij een succesformule. Wie een Switch 2 in huis haalt en de Switch 1 ook al had, hoeft eigenlijk nauwelijks te wennen aan iets nieuws.
Flink opgevoerd
Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat de console niets nieuws doet, alleen zit het dit keer minder in nieuwe manieren om te spelen en meer in het technische kunnen van de console. Dankzij een speciaal gemaakte chip van Nvidia, uitgerust met DLSS, belooft resoluties tot 4K bij framerates tot 60 fps, of framerates tot 120 fps als de resolutie niet verder gaat dan 1080p.
Aangezien de Switch 1 in de meeste games niet verder kwam dan 1080p en 30fps, is dat een flinke vooruitgang. Zeker met het oog op moderne tv’s, die vaak groot genoeg zijn dat 1080p zichtbaar minder mooi is dan 4K, is het een wenselijke verbetering.
Dan moet je er natuurlijk wel vanuit kunnen gaan dat je games daadwerkelijk op die mooie resoluties en framerates kunnen draaien. Daarin stelt de Switch 2 tot dusver gelukkig niet teleur. Hoewel het per game verschilt wat voor resolutie en framerate er precies wordt aangeboden, hebben we in onze (helaas nog beperkte) tijd met de console nog niet gemerkt dat een game worstelde om zijn targets te halen.
Geen OLED, wel mooi
Voor alle verbeteringen onder de kap, is er ook één vrij zichtbare plek waar de Switch 2 eigenlijk een stap terugzet, in ieder geval vanaf de Switch OLED. Bij de onthulling van de console was er bij sommige fans een bepaalde teleurstelling dat de Switch 2 een LCD-scherm had. Wie veel in handheld-modus speelt, of zelf een OLED-tv heeft, kon het hogere kleurcontrast van de Switch 1-upgrade uit 2021 vaak goed waarderen.
Maar het moet gezegd worden dat het scherm van de Switch 2 op het eerste gezicht niet veel onder doet voor dat van de Switch OLED. Het mag dan een LCD-paneel zijn, maar ondersteuning van High Dynamic Range helpt het contrast wat op weg en bovendien heb je te maken met een 1080p scherm in plaats van 720p. Daar komt bij dat een LCD-scherm anno 2025 sowieso een stuk mooier kan zijn dan acht jaar geleden.
Toch zullen later nog even terugkomen op het scherm. Want voor een goede vergelijking van de Switch 2 en de Switch OLED, willen we de twee consoles toch even naast elkaar leggen met dezelfde game. Onze bevindingen vind je te zijner tijd hier terug.
Groter, zwaarder, toch niet onaangenaam
Het scherm van de Switch 2 is niet alleen scherper dan dat van zijn voorganger, het is ook groter. Om er ruimte aan te geven, is de console zelf ook een aardig stukje groter gemaakt, waarmee hij ook zwaarder is geworden.
Dat hebben we nooit echt als onaangenaam ervaren, ook niet bij
onze preview-ervaringen. Nu we de kans hebben gehad om de Switch 1 en de Switch 2 achter elkaar vast te houden, valt bovendien op dat de nieuwe console ook niet bijzonder veel zwaarder is. Het is een merkbaar verschil, maar geen wereld van verschil. Een langere speelsessie kan onze mening misschien nog veranderen, maar voor nu blijven we erbij dat de Switch 2 prettig in de hand ligt.
In het geval van de Joy-Con 2 controllers is het grotere formaat ronduit een verbetering. De controllers liggen veel aangenamer in de hand (in ieder geval bij een volwassene, een jong kind vind er misschien iets anders van). Daarnaast zijn de knoppen net wat groter en voelen ze ook wat degelijker (hetzelfde geldt voor de sticks). Zeker als je ze op hun kant gebruikt doen ze dankzij de grotere SL en SR knoppen een stuk beter dienst als alternatief voor een volwaardige controller.
Subtiel gebruiksgemak
Die grotere knoppen van de Joy-Con 2 waarop de nieuwe console subtiel wat aangenamer in het gebruik is. De magnetische bevestiging van de Joy-Cons is wat ons betreft een flinke stap vooruit. Je maakt je Joy-Cons makkelijker los en vast aan zowel de console als de polsbandjes. Je hoeft de controllers ook niet zorgvuldig op hun plek te manoeuvreren: houd ze op ongeveer de goede plek en de magneten doen de rest.
Dit soort subtiele verbeteringen vind je ook elders op de console. Zo waren we meteen onder de indruk van het nieuwe klepje voor het gamecard-slot. Het principe is hetzelfde als bij de Switch 1: een klepje dat niet vastzit met een scharnier, maar een flexibele verbinding. Maar die flexibele verbinding voelt steviger en gaat toch verder weg van het klepje, zodat je ruim baan hebt voor je gamecard, zonder bang te zijn dat je het klepje eraf trekt.
Nieuwe mogelijkheden
Hoewel de Switch 2 op veel vlakken vertrouwd is, heeft Nintendo er toch iets nieuws in verstopt. Je kunt de Joy-Con 2 controllers namelijk gebruiken als muis. Dat kan handig zijn voor games die van oorsprong bijvoorbeeld met de PC in het achterhoofd zijn gemaakt. Maar het gaat wat verder dan dat.
Een Joy-Con is namelijk
nog steeds een Joy-Con wanneer hij als muis gebruikt wordt. Dus kun je het schuiven van een muis combineren met motion controls en rumble. We hebben nog niet veel games gespeeld die hier goed gebruik van maken, dus tot dusver zijn we vooral conceptueel onder de indruk.
Waar we wel positief over zijn, is dat de muis geen perfecte omgeving nodig heeft. Hij zal waarschijnlijk het beste werken op een muismat op een bureau, maar ook op een spijkerbroek glijdt hij verdienstelijk zonder dat hij merkbaar minder accuraat is. Al met al is het een feature met potentie, die op de lange termijn nog bewezen moet worden als iets waar je wel of niet veel gebruik van maakt.
Firmware uit het verleden
Op de meeste vlakken zijn we, zoals je merkt, niet ontevreden met de Switch 2. Maar er is toch een gebied waarop de console geen indruk maakt en dat is de firmware. Zoals je misschien al weet, is hij ongeveer hetzelfde als die van de Switch 1: het versienummer telt zelfs door vanaf de vorige generatie. Er zijn wat cosmetische verschillen, maar er lijkt niets echt op de schop te zijn gegaan.
Dat betekent dat je nog steeds kunt kiezen uit precies twee menuthema’s: licht en donker. Ook is het maken van een groep het enige dat een beetje lijkt op een mapje, maar een softwaregroep kun je nog steeds alleen vinden als je eerst naar de pagina met al je software gaat. Ze vastmaken aan het Home-menu is geen optie. In dat Home-menu kun je trouwens ook niet de grootte van game-icoontjes aanpassen om er meer op het scherm te krijgen.
Het is fijn dat je geen heel nieuw menu hoeft te leren om je Switch 2 te gebruiken. Maar thema’s en mapjes zijn dingen waar menig Nintendo-fan nu al acht jaar om vraagt. Je weet nooit wat er in de toekomst nog wordt toegevoegd, maar als de ingang van een nieuwe generatie niet wordt aangegrepen als een mooi moment om de menu’s wat meer karakter en gewilde features te geven, vrezen we toch dat het altijd een kale bedoening blijft.
Nintendo Switch 2 Review in Progress - Nog geen rode vlaggen
Onze eerste ervaringen met de Switch 2 zijn tot dusver erg positief. Hij is comfortabel en de games ogen mooi. Nintendo heeft er moeite in gestoken om een Switch 2 te maken die fijner is in het gebruik én meer games aankan. Wel was het fijn geweest als er ook wat aandacht was gegaan naar de kritiek die fans hebben op de firmware van de Switch 1.
Nu denk je misschien dat er een hoog cijfer volgt, maar voor dit moment volgt er even nog helemaal geen cijfer. Je leest namelijk een review in progress, omdat de Switch 2 pas vlak voor lancering onze kant op kwam. Er is van alles dat we nog willen testen en maar een deel daarvan is benoemd in deze review in progress.
Voorlopig zijn we niet teleurgesteld met de nieuwe console en er moeten een hoop onaangename dingen naar boven komen om dat gevoel totaal om te laten slaan wanneer dit een definitieve review wordt. Als er echt een game is die je nu wil spelen, zien we op dit moment geen reden om de Switch 2 toch te mijden. Maar weet dus dat een eindoordeel nog volgt, waar je misschien op wil wachten als de games waar je naar uitkijkt toch pas wat later komen.