Het duurt niet lang meer voor iedereen met de Switch 2 aan de slag kan. Toch mochten we de console nog één laatste keer vervroegd uitproberen. Nintendo’s nieuwe console maakt de tweede keer een nog betere indruk.
Toen we de
Switch 2 voor het eerst ter hand namen vlak na de onthulling, waren we
meteen best tevreden met de veranderingen die Nintendo had gemaakt. De console was groter zonder onaangenaam zwaar te worden en het grotere 1080p scherm liet bekende en nieuwe titels heel fraai uit de verf komen. Toch hadden we ook nog wat twijfels.
Maar het aantal uren dat we met de Switch 2 hebben doorgebracht is sinds kort flink toegenomen. En hoewel het nog altijd niet genoeg is om elke mogelijke twijfel weg te nemen, zijn we nog altijd blij met wat we tot dusver hebben gezien en ervaren. Er zijn zelfs aspecten van de console waar we eerder sceptisch over waren, waar we toch enthousiast over beginnen te worden.
Meer dan een muis
Dat zit hem voornamelijk in de muis. De Joy-Con 2 controllers beschikken over een optische sensor, waardoor je ze als muis kan gebruiken. Dat heeft zeker goede toepassingen, bijvoorbeeld in shooters, maar in eerste instantie hadden we
toch het gevoel dat deze feature uiteindelijk vaak een gimmick zou zijn, of niet heel praktisch zou zijn in de situaties waarin spelers de Switch 2 uiteindelijk gaan gebruiken.
Maar dat lijkt toch mee te gaan vallen. Tijdens het spelen van Nintendo Switch 2 Welcome Tour wees de game ons er bijvoorbeeld op dat de muis zo ontworpen is, dat hij niet alleen goed werkt op een tafel, maar ook bijvoorbeeld op je schoot. En inderdaad, de muis was prima te gebruiken met een broek als ondergrond. Een huiskamer met alleen een bank en een lage salontafel lijkt dus geen reden te zijn om de muis niet te gebruiken.
Bovendien herinnerde Welcome Tour ons eraan dat de Joy-Con 2 in muisstand nog steeds een Joy-Con is en dus over alle hardware beschikt die in de controller zit. Zo kun je de muis draaien om met de bewegingssensoren iets te laten draaien op het scherm en heeft deze muis een trilfunctie.
Misschien heb je onlangs gehoord dat
de Switch 2 ook gewone muizen ondersteunt. Voor sommige games, die daarop gemaakt zijn, zal dat fijn zijn. Maar we zien inmiddels manieren waarop games de muisfunctie van de Joy-Con 2 kunnen gebruiken, die je op een PC niet snel gaat zien. Of ontwikkelaars daarmee aan de haal gaan is afwachten, maar er zijn zeker mogelijkheden voor leuke games.
Joy-Comfort
Over de Joy-Cons gesproken: als je ze niet op tafel hebt om als muis te gebruiken, kun je ze natuurlijk ook los in de hand nemen. Deze speelstijl werd bij de Switch 1 door veel mensen als oncomfortabel ervaren, omdat de Joy-Cons nogal klein waren om je hand omheen te klemmen. Met het polsbandje werden ze wat breder, maar dat maakte het totaalplaatje niet per se veel beter.
Hoewel we moeten toegeven dat we nog geen lange speelsessie hebben gehad met losse Joy-Cons, vonden we de Joy-Con 2 in deze stijl een stuk comfortabeler dan hun voorgangers. Om aan te sluiten bij de grotere Switch 2 zijn de Joy-Con 2 ook groter en daardoor kregen we in ieder geval niet meteen last van onze handen.
Iets anders dat losse Joy-Cons wat aantrekkelijker maakt is het vernieuwde polsbandje. Net zoals de koppeling tussen Joy-Cons en de console, is de koppeling met het polsbandje magnetisch. Dat maakt het aanzienlijk makkelijker om het polsbandje aan de Joy-Con vast te maken en vooral ook om het weer los te krijgen. Mocht je een game spelen die het beste met losse Joy-Cons gespeeld kan worden, dan is het nu een stuk minder gedoe om tussendoor iets anders te spelen of de Joy-Cons op te moeten laden.
Niet altijd omvergeblazen
Er zijn ook aspecten van de Switch 2 die een verbetering zijn, maar niet direct een enorme indruk maken. Het scherm is bijvoorbeeld mooi groot en scherp, daarover zeker geen klachten. Maar HDR maakte in de demo die Welcome Tour ervoor bedacht had niet bijzonder veel indruk.
Het verschil was met het blote oog te zien, maar niet heel makkelijk. Wellicht dat het in andere games of in docked modus een groter verschil maakt, maar dat moeten we ervaren voor er iets zinnigs over te zeggen is.
Ook de Switch 2 Camera moet zich nog een beetje bewijzen. Het gezicht van je tegenstander kunnen zien in Mario Kart is een leuke toevoeging, maar niet één waarvoor je een Switch 2 Camera koopt. GameChat, waarbij de camera wel wat centraler staat, hebben we helaas nog niet kunnen proberen.
Kom maar door met de Switch 2
Gelukkig duurt het niet lang meer voor de Switch 2 in de winkel ligt en we al zijn features naar hartelust kunnen testen. Op dit moment durven we in ieder geval te zeggen dat Nintendo met de Switch 2 goede stappen zet om al het mooie van de Switch 1 te behouden en waar mogelijk te verbeteren. Welcome Tour heeft ons zelfs kunnen overtuigen dat de muisfunctie meer is dan een gimmick.
Op andere vlakken moeten we nog meer zien van deze console. Er is veel dat we uitgebreider willen testen of waar we überhaupt nog niet mee aan de slag konden. Toch durven we te zeggen dat de nieuwe Nintendo-generatie rust op een sterke basis.