NHL 2K10 Review

zondag, 27 september 2009 om 17:45
De winter staat weer bijna voor de deur en hier op de redactie hopen we dat we de schaatsen weer uit de kast kunnen trekken. Maar voordat we zover zijn kunnen we eerst nog even schaatsen in NHL 2K10. Maar begeeft 2K Sports zich op glad ijs of hebben ze een goede game afgeleverd…
Zoals Timo al zei in de recensie van EA's NHL 10: wij Nederlanders hebben maar weinig kaas gegeten als het gaat om ijshockey. Uiteraard zijn er altijd mensen tussen die de sport beoefenen, maar de meeste Nederlanders kennen de regels niet. Dus dan is de grote vraag, moet je een ijshockey fan zijn om van deze game te kunnen genieten?
NHL 2K10 Screenshot 126383 NHL 2K10 Screenshot 126381 NHL 2K10 Screenshot 126379
Simpele besturing is het halve werk
Zoals je van de meeste sportgames gewend ben, is de besturing in NHL 2K10 lekker simpel gehouden. Zo schaats je sierlijk rond met de linker stick, kun je met de rechterstick onder meer je keeper besturen en met de knoppen overspelen en de puck op het doel rossen. Snel schaatsen doe je met de rechtertrigger en verder zul je weinig knoppen nodig hebben om een wedstrijd te kunnen winnen.
Net als in alle andere sporten bevat ook ijshockey enkele regels. Echter zullen de termen icing, offside en face-off niet bij iedereen een belletje doen rinkelen. Het is dan in het begin ook even aftasten wat je wel en niet kan doen. Maar na een aantal keer een icing te hebben gemaakt, wat inhoudt dat de puck vanaf de andere helft op het doel is geschoten, heb je door dat dat niet mag.
Verdedigen, beuken en tandjes rapen
Mocht je eenmaal de regels een beetje kennen, dan kun je je gaan verdiepen in het verdedigen en aanvallen. Want de puck vliegt van de ene kant naar de andere kant van het veld in deze sport. Dus het ene moment ben je vol in de aanval en het andere moment staat je hele team achterin. Tijdens het verdedigen zul je veel gebruik maken van de welbekende bodychecks. Dit kan dan weer uitlopen in een gevecht, dat helaas nooit automatisch wordt opgestart.
Hiervoor moet je namelijk de select-knop indrukken, en dit is erg jammer. De vijand zal namelijk bijna tot nooit een gevecht uit zichzelf starten. Maar mocht je met iemand op de vuist gaan, dan houdt je je balans door de linker- en de rechtertrigger in te drukken, geef je een zachte stoot met de A-knop en een harde stoot met de B-knop. Dit alles werkt erg leuk, maar de AI wint wel erg vaak. Het is vaak dus het beste om door te spelen zonder een knokpartij te beginnen.
NHL 2K10 Screenshot 123964 NHL 2K10 Screenshot 123960 NHL 2K10 Screenshot 123962
Aanvallen en scoren
Heb je eenmaal de puck bemachtigd, dan is het de kunst om deze zo snel mogelijk naar voren te krijgen en een punt te scoren. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, want de puck een flinke zwieper verkopen resulteert in een, zojuist besproken, icing. Heb je de puck eenmaal voorin, dan komt het tweede, probeer de puck maar eens achter de keeper te krijgen. Dit is behoorlijk lastig, aangezien de keepers nogal breed zijn en de doeltjes erg klein. Een punt scoren voelt dan ook aan als een echte overwinning.
Replaywaarde
Als het gaat om replaywaarde, dan ligt deze vrij hoog. Want als je eenmaal bekend bent met de regels dan zal je steeds vaker denken: ‘nog één potje’. Wel is de game meer op arcade gericht dan op de serieuze manager modi die we de laatste jaren vaak terug zien in sportgames.
Ook op multiplayer gebied zit het wel goed. Er zullen namelijk altijd wel wat Amerikanen online zijn die in zijn voor een potje ijshockey. Maar ook offline kun je je lol op. Je kunt namelijk tot en met vier spelers het ijs opgaan en wat is er leuker dan sporten en af en toe elkaar een flinke beuk verkopen? Wel is het verstandig om je vrienden wat kennis te laten maken met de regels, als ze deze nog niet kennen.
NHL 2K10 Screenshot 126024 NHL 2K10 Screenshot 126022 NHL 2K10 Screenshot 126020
IJzige graphics
De graphics in NHL 2K10 zien er leuk uit. Zo is het ijs erg realistisch, zien de outfit van de spelers er goed verzorgt uit en ook aan het publiek is gedacht. In veel sportgames ziet het publiek er nog steeds uit als kartonnen bordjes, maar in NHL 2K10 zijn deze volledige geanimeerd en in 3D. Wel is het erg jammer dat soms de spelers dezelfde animaties tegelijktijdig uitvoeren en af en toe door elkaar heen schaatsen. Ook missen sommige spelers details wat erg jammer is.
Ook de menuutjes zien er erg uitnodigend uit, maar scoren op gebruiksvriendelijkheid heel wat lager. Want als je tijdens een wedstrijd op pauze drukt, dien je een menu aan te wijzen door de linker stick naar een kant in te drukken en op de A-knop te drukken. Een menuutje met opties van boven naar beneden had een heel stuk lekkerder gewerkt.
Geluid
Het commentaar in NHL 2K10 klinkt erg goed en het gejoel van de supporters neemt op verschillende momenten toe en af. De geluiden op het veld zelf zijn ook goed, maar veel zul je hier niet van merken. De bekende NHL geluidjes zoals je die terug ziet in films en tijdens sportwedstrijden zijn ook aanwezig, en dat draagt zeker bij aan de sfeer. 2K Sports is trouwens ook met een geldzak door muziekland getrokken, maar veel bekende nummers zitten niet in het spel.
Ben jij gek van ijshockey, dan zul je zeker wat plezier kunnen beleven met NHL 2K10. Echter laat de game op meerdere gebieden steekjes vallen, waardoor deze niet is opgewassen tegen die andere ijshockeygame: NHL 10. Maar deze game speelt wel wat meer arcade, waardoor het iets makkelijker instappen en scoren is.