New Super Mario Bros. U Review

vrijdag, 30 november 2012 om 14:00
Nintendo hanteert de laatste paar jaar een strakke formule: bij een nieuwe spelcomputer hoort een nieuwe New Super Mario Bros. game. Daarom is er meteen sinds de launch vandaag van de Wii U New Super Mario Bros. U verkrijgbaar. Een heel avontuur dat wederom draait om Mario, Yoshi, Luigi en veel meer bekende Nintendo iconen.
New Super Mario Bros. U is een 2D platformgame die nu voor het eerst in HD speelbaar is. Hoewel er eerder sprake van zou zijn dat de game 1080p zou ondersteunen, is dat niet het geval, maar draait de game op 720p. Valt dat tegen? Nee, zeker niet. Mario ziet er gedetailleerd goed uit, zowel op de tv als op de GamePad.
GamePad biedt niet genoeg vernieuwing
New Super Mario Bros. U moet het qua gameplay niet zozeer hebben van nieuwe elementen, wat je misschien verwacht, of hoopt, bij een dergelijke titel. Het zijn kleine aanpassingen die de platformtitel dragen, zoals we eigenlijk gewend zijn van Nintendo. Juist daarom verwacht je als speler dat de besturing, het gebruikmaken van de GamePad, voor iets nieuws zal zorgen. Nintendo deed dit op de 3DS goed door Mario speelbaar te maken in 3D in Super Mario 3D Land. Helaas moet gezegd worden dat de GamePad niet voor baanbrekende veranderingen zorgt en een lichte teleurstelling valt dan ook niet te voorkomen.
Off-TV Play
Wat New Super Mario Bros. U aanbiedt op de Wii U is Off-TV Play-ondersteuning wat inhoudt dat iemand gewoon tv kan gaan kijken, terwijl jij verder speelt op de GamePad. De controller fungeert dan eigenlijk als een soort handheld. Op het scherm van de GamePad is namelijk hetzelfde te zien als op de tv. Die ondersteuning is tof. Maar het zou leuk zijn geweest als er tijdens het spelen zelf meer gebruik gemaakt kon worden van de GamePad. Nu gaat het niet verder dan af en toe eens in de microfoon blazen of maak je er pas gebruik van als je co-op speelt.
Vertrouwde Mario game
Wat overblijft is een Mario titel, zoals we gewend zijn, alleen is die hier en daar wat gefinetuned. Hoewel dit voor veel mensen aan zal voelen als uitmelkerij kan niet anders dan geconstateerd worden dat de platformtitel dit keer op de Wii U als spel an sich enorm goed is. Daardoor alleen al zal elke Mario fan de game willen spelen en, niet uitgaand van veel vernieuwingen, de titel warm onthalen.
New Super Mario Bros. U bevat een grote plattegrond die onderverdeeld is in diverse werelden. Elke wereld bevat een thema en alle bekende elementen zijn dan ook van de partij. Zo zul je met Mario snel door levels moeten gaan om lava te vermijden, zul je springen en klauteren in sneeuw-levels, zul je uit moeten wijken voor gevaartes onderwater en meer van dit soort fantastische dingen. Fantastisch? Ja zeker. Als je elke Mario game in je leven gespeeld hebt, dan is New Super Mario Bros. U een feest van herkenning. De Wii U titel weet op een zeer goede manier bekende elementen in een blender te gooien, te mixen en er met iets lekkers en fris uit te komen. Je kent het allemaal wel, en toch is het net weer even anders waardoor de smaak toch goed is. Dat is het hele idee bij New Super Mario Bros. U.
Genoeg diversiteit
Wat je kunt verwachten is veel diversiteit in de levels. Voor mensen die nog nooit een Mario titel gespeeld hebben, volgt hier een greep uit het aanbod. Er zitten levels in waarbij de vijanden, zoals Koopa, vele malen groter zijn dan normaal. Er zitten levels in waarbij er een tijdsdruk aanwezig is waardoor jij nog sneller dan anders naar rechts moet bewegen omdat je anders doodgaat. Er zitten levels in waarbij het zicht ontnomen wordt. In bepaalde stukken mag je op Yoshi door levels heen springen. Wat dat betreft is een ding heel duidelijk: New Super Mario Bros. U wordt nooit, maar dan ook nooit saai. Elk level is weer anders, elke keer zie je weer nieuwe vijanden en ook elke keer mag je een nieuwe eindbaas verslaan.
Daarnaast is het leuk dat op de plattegrond zelf ook nog genoeg te beleven valt. Niet enkel doorloop je de diverse levels van de werelden, ook op de kaart zelf zijn er kleine uitdagingen aanwezig. Zodra je een aantal werelden hebt doorlopen en teruggaat naar de eerste wereld, kom je opeens Nabbit tegen, een maf konijn dat als een gek vooruit hupt en die jij moet weten te vangen. Of het kan voorkomen dat je een weg bewandelt en dan opeens Boo, het spookje, jou tegenhoudt om een minigame te spelen. Bij al die uitdagingen geldt dat als je het goed doet, je er iets voor terugkrijgt. Denk aan een power-up, zoals een vuurbloem, een sterretje om tijdelijk onoverwinnelijk te zijn of het nieuwe eekhoornpak. Die laatste power-up is nieuw in deze Mario-titel en zorgt ervoor dat Mario vliegend door levels kan.
Speelbaar met vijf personen
New Super Mario Bros. U valt prima alleen te spelen, maar ook kan de game offline co-op gespeeld worden. Op de Wii kon dit met vier personen, nu kan het zelfs met vijf personen! Een persoon speelt dan op de GamePad en de rest speelt op Wiimotes. Daar moet je uiteraard maar genoeg van in huis hebben. Als je co-op doet, beleeft degene met de GamePad het avontuur anders dan de rest. Hij zal via het touchscreen boostblokken moeten plaatsen om de rest te helpen of juist vijanden te dwarsbomen. Een geinige functie, al wordt het wel een beetje chaotisch. Maar ach, dat mag de pret niet drukken.
Er valt nog meer te beleven
Mocht je nu iets anders willen doen dan het hoofdavontuur, dan biedt New Super Mario Bros. U nog genoeg andere toffe dingen. Zo worden er nog levels aangeboden waar je zo snel mogelijk je een weg moet banen naar de finish. Leuk, al heb je dat na twee keer spelen wel gezien. Ook zijn er nog Challenges om uit te voeren. Deze uitdagingen zijn een stuk leuker en zul je regelmatig tussendoor even kort spelen. Er is in ieder geval genoeg replaywaarde. In het hoofdavontuur zitten alle levels vol met 3 munten die gevonden kunnen worden, de echte fan zal net zo lang doorgaan tot hij ze allemaal heeft.
Sterke platformtitel, maar voor hoe lang?
New Super Mario Bros.U is een nette titel. Iedereen die nu de Wii U in huis heeft gehaald en een leuke platformtitel wil hebben, kan met een gerust hart deze Mario game in huis halen. De game biedt veel diversiteit, genoeg levels om te spelen en de ondersteuning van co-op met vijf personen. De vraag is alleen wanneer Nintendo nou eens online co-op in New Super Mario Bros. gaat stoppen en wanneer er grote veranderingen worden doorgevoerd. New Super Mario Bros U is, en dat moet helaas geconcludeerd worden, niet vernieuwend genoeg. De GamePad-opties worden maar minimaal gebruikt en ook in de gameplay zelf zitten weinig aanpassingen. Het is dus een sterke platformtitel, de kost op dit moment voor de Wii U. Toch moet Nintendo niet raar opkijken als op lange termijn andere platformtitels de show gaan stelen.