Need for Speed: Rivals (PlayStation 4) Review

woensdag, 04 december 2013 om 16:30
"Jongens, laten we eerlijk zijn: Need for Speed: Rivals is niet de verrassende, uitdagende en explosieve Need for Speed-game waar we met z’n allen op hadden gehoopt." De recensie van redacteur Maikel, waarin hij het nieuwste deel in de jaren lopende franchise met een 7,5 beoordeelde, onderstreept die uitspraak. De lange laadtijden, het beperkte aantal auto’s in een race en de mankementen van AllDrive zorgden ervoor dat Rivals niet in de buurt kon komen van het vorig jaar verschenen Most Wanted. Gaat de next-gen versie daar verandering in brengen?
LET OP: Dit is de recensie voor de next-gen versie van Need for Speed: Rivals, waarin wij naar de versie voor de volgende generatie consoles kijken. Voor de uitgebreide recensie van Rivals voor de huidige consoles, verwijzen wij je graag naar de review.
Ben je inmiddels in het bezit van Need for Speed: Rivals en ben je aan het twijfelen om hem te upgraden naar de PlayStation 4 of de Xbox One, dan moet je goed nadenken of enkel verbeterde visuele effecten die tien euro wel waard zijn. Na de game uitgespeeld te hebben op de nieuwe gameconsole van Sony, kunnen we namelijk concluderen dat deze versie identiek is aan die van de Xbox 360 en PlayStation 3. Het is dezelfde lading content, dezelfde wagens, dezelfde (online) functionaliteiten en dus ook dezelfde minpunten.
We hadden goede hoop dat EA met de next-gen versie de lange laadtijden aan banden zou leggen, maar dat is 'wonder boven wonder' niet gebeurd. Nog steeds krijg je te maken met substantiële laadtijden die je regelmatig voor je kiezen krijgt, als je bijvoorbeeld een nieuwe missie start, een wagen ontgrendelt of besluit van wagen te wisselen. Dat EA de next-gen versie niet volpropt met nieuwe content is nog tot daar aan toe, maar dat de PS4-versie technisch gezien op geen enkel vlak is verbeterd, vinden wij een kwalijke zaak.
Need for Speed: Rivals

Donder en bliksem

In deze review, waarin we de PS4-versie onder de loep nemen, kunnen we dus enkel ingaan op de visuele verbeteringen waar de krachtige processor van de spelcomputer voor zorgt. En ja, eerlijk is eerlijk: Need for Speed: Rivals ziet er beduidend mooier uit. De kleuren komen veel beter over, alsook de lichteffecten, die op prachtige wijze op je bolides reflecteren. De veelzijdige omgevingen in Rivals, zoals de vele bossen, jungles, berggebieden en meer, worden nu veel mooier op je scherm gebracht. Het wegdek ziet er ook realistischer uit; door de verhoging van de polygonen merken we bijvoorbeeld sneller hobbeltjes en scheurtjes op.
Dankzij de kracht van next-gen komen ook de dynamische weersveranderingen beter voor het daglicht. Je scheurt over de wegen onder hevige bliksem en donder, en het volgende moment trotseer je een regenbui of een heuse sneeuwstorm. Op die momenten ben je blij met een next-gen versie van Rivals, maar helaas blijft dat gevoel niet constant de boventoon voeren. Vooral als we ook hier de pop-ups voorbij zien komen. Werkelijk beschamend dat we op een krachtige spelcomputer als de PlayStation 4 opeens bolides vanuit het niets zien opduiken en vervolgens weer als sneeuw voor de zon zien verdwijnen.

Haast identiek aan vorige versies

Dat is vooral storend als je een achtervolging van een betreffende Rival hebt ingezet. Verlies je deze wagen even uit het oog, dan is hij ook daadwerkelijk van de speelmap verdwenen. Heel slordig. Kijken we naar de besturing van Rivals, dan is die gelukkig wel verbeterd. Dit is echter een verdienste van de DualShock 4 en niet van EA. Concluderend is dat de racegame visueel een stap vooruit doet, maar daar is helaas alles mee gezegd.