Need for Speed: Most Wanted U Review

zaterdag, 30 maart 2013 om 15:00
Toen Need for Speed: Most Wanted eind vorig jaar uitkwam, waren wij laaiend enthousiast. Ontwikkelaar Criterion Games was erin geslaagd de toffe gameplay van Burnout Paradise te mengen in het wereldje van Need for Speed. Het resultaat was een grote speeltuin voor de snelste wagens. Deze speeltuin is nu ook beschikbaar op de Wii U, maar is de verlate versie nog wel nodig?
Duidelijk is wel dat Criterion geen snelle port gemaakt heeft van Need for Speed: Most Wanted – die op de Wii U een 'U' achter de naam heeft staan. De ontwikkelaar heeft ruim zijn tijd genomen om de game om te bouwen voor de console van Nintendo. Daardoor kunnen we niet alleen aan de slag met de game die in oktober uitkwam, maar ook met heel wat extra’s die vooral betrekking hebben op de GamePad van de Wii U. De eerder verschenen content genaamd Ultimate Speed Pack zit ook al standaard in het pakketje verwerkt waardoor je nog meer auto’s en uitdagingen tot je beschikking hebt.
De game bevat dus een hoop extra content en levert daarnaast nergens in. De Wii U-versie bevat alles wat de andere varianten ook bieden. Fairhaven City is in volle glorie aanwezig, alle auto’s uit het origineel rollen door de stad en het aantal races is niet verlaagd. Heb je Need for Speed: Most Wanted nog niet in huis gehaald, dan heeft de Wii U dus de meest complete versie. Het is dan ook niet vreemd dat Electronic Arts dit zelf een ‘Enhanced Version’ noemt.
GamePad komt goed van pas
De GamePad wordt bijvoorbeeld gebruikt om alle menu’s door te bladeren of op de kaart van de stad te kijken. Handig, maar niets nieuws onder de zon. Interessanter zijn de opties die de game daadwerkelijk beïnvloeden. Zo kun je tijdens het rijden met een snelle druk op het touchscreen het verkeer in Fairhaven aan- en uitzetten. Zie je in de verte al een druk kruispunt waar je niet omheen kunt, dan kun je daar tijdens het racen op inspelen door snel het verkeer uit te zetten. Geen onderbreking, alleen een snelle beweging en het is gebeurd. Wordt het daardoor niet te makkelijk? Nee, absoluut niet. De races in Most Wanted zijn zo snel en intensief dat je vaak vergeet dat je de optie überhaupt hebt.
Co-op modus voor beginners
Er is echter ook een optie aanwezig die je absoluut niet moet vergeten. Je krijgt namelijk de mogelijkheid om een politieauto te saboteren. Erg handig als de politie je maar niet met rust wil laten. Dit komt vooral goed van pas in de nieuw toegevoegde co-op modus. Je kunt de Wii U-versie van Most Wanted met twee personen op de bank spelen. Iedere Wii (U)-controller wordt ondersteund. De tweede speler kan op de GamePad meehelpen, door bijvoorbeeld de hierboven genoemde optie te gebruiken om de politie te saboteren. Ook kan de gebruiker met de GamePad de auto aanpassen tijdens het rijden. Je begrijpt misschien al dat dit voor de hardcore gamer weinig toevoegt. Het is dan ook speciaal bijgevoegd om de beginnende gamer een handje te helpen. Zo kun je samenspelen met je jongere broertje en hem hier en daar helpen.
GamePad werkt iets minder soepel
De GamePad biedt verder nog de optie om te wisselen tussen dag en nacht. Dat klinkt heel simpel, maar blijkt in de praktijk toch wel erg praktisch. Geen onnodige crashes meer door een oogverblindende zon en niet meer de weg kwijtraken in het donker. Tel daar nog bij op dat je de game volledig op de GamePad te spelen is en het moge duidelijk zijn dat Criterion erg zijn best heeft gedaan er het beste van te maken. Alleen op het spelen op de GamePad hebben wij wat aan te merken. Het scherm is namelijk zo klein dat je soms niet alles even goed kunt onderscheiden. Vooral als je iets probeert te vinden op de minimap linksonder in het scherm is het beeld veel te klein.
Daarnaast lijkt de besturing stroever te zijn op de GamePad dan wanneer je op de tv speelt. Het lijkt alsof de GamePad rechtstreeks iets langer nodig heeft om een beweging te verwerken dan via de tv. Op de tv speelt de game hetzelfde als de andere consoleversies. Een verandering is wel dat er met iets minder finesse gereden kan worden. De triggers op de GamePad zijn namelijk digitaal. Je drukt hem in, of je drukt hem niet in. Je kunt een trigger niet een beetje indrukken om bijvoorbeeld met minder gas door een bocht te vliegen. Na jarenlang zo geracet te hebben voelt dit toch wel als een gemis.
Grafisch een stap vooruit
Gelukkig hebben we verder niets te klagen over deze port. Grafisch ziet de game er fantastisch uit op de Wii U. Criterion heeft meer dan eens verteld dat de Wii U-versie van Most Wanted de mooiste consoleversie is. En we hebben inderdaad niets te klagen. De belichting was al erg goed op de Xbox 360 en PlayStation 3, maar lijkt nog wat extra bijgesteld te zijn voor de Wii U. Ook de details van de wegen en gebouwen zijn een hele stap vooruit gegaan. We kunnen Criterion dan ook zonder pardon gelijk geven door te zeggen dat Most Wanted U inderdaad grafisch meer uit de console haalt dan de andere consoleversies.
Gameplay van de bovenste plank
Op alle andere punten levert deze aangepaste versie van Need for Speed: Most Wanted dezelfde ervaring als de overige consoleversies. De gameplay is tot in de puntjes uitgewerkt waardoor het echt heerlijk voelt om door Fairhaven te scheuren. De integratie met de online dienst Autolog pakt ook op het Nintendo Network perfect uit. De motors brullen allemaal in een ander toontje en het verschilt ook nog eens wanneer je door de stad rijdt of door een lange tunnel waarbij het geluid terugechoot. De ontwikkelaar heeft goed ingeschat wat gamers leuk vinden en dat allemaal in het spel verwerkt.
De beste consoleversie
Criterion had zich met Need for Speed: Most Wanted al bewezen toen de game eind oktober verscheen op de Xbox 360, PlayStation 3 en PC. Dat het altijd beter kan, maakt de ontwikkelaar nu duidelijk met de Wii U-versie. Je krijgt een opgepoetste versie van de al verschenen editie plus een hoop extra’s. De opties van de GamePad zijn vooral vanuit praktisch opzicht heel handig. De nieuwe co-op modus maakt Most Wanted ook interessant voor de minder ervaren spelers terwijl de echte racefanaten kunnen genieten van de betere visuele pracht. Het is alleen jammer dat de GamePad digitale triggers heeft waardoor je toch een beetje finesse mist. Met dat als enige echte minpunt finisht de Wii U-\versie van Most Wanted voor de andere consoleversies.