NBA Live 10 Review

door Timo
donderdag, 22 oktober 2009 om 17:00
Na het succes van FIFA 10 en NHL 10, is EA Sports nog niet klaar met haar sportgames voor deze herfst. Ondanks dat deze volgende sport, net zoals honkbal, American football en ijshockey, niet zo populair is in Nederland, kunnen we nu dan toch aan de slag met NBA Live 10. Maar is NBA Live 10 net zo’n topgame als de andere twee sportgames van EA of is het maar goed dat basketball niet zo populair is aan deze kant van de oceaan?
Herkenbaar
Zodra je de game in je console doet en opstart, zie je gelijk het bekende opstartscherm die we elk jaar terug zien in de verschillende EA Sports games. Hoewel het er in elke game natuurlijk weer net wat anders uitziet, net zoals nu in NBA Live 10, begint het wel een beetje saai te worden en dan is het ook zeker niet mis als ze volgend jaar met een nieuwe look komen voor de verschillende EA Sports games.
Maargoed, terug naar het spel zelf. De game bevat natuurlijk de inmiddels bekende oefenruimte, die je kunt gebruiken tijdens het laden. In NBA Live 10 kun je dit keer weer wat dunks oefenen, wat lay-ups doen en natuurlijk je nieuwste truckjes showen. Het is en blijft leuk, en het is zeker erg goed bedacht van EA Sports. De saaie laadschermen zouden eigenlijk helemaal verleden tijd moeten zijn voor alle games.
NBA Live 10 Screenshot 128866 NBA Live 10 Screenshot 128864 NBA Live 10 Screenshot 128862
Genoeg te doen met één bal
Nadat je wat verschillende moves gedaan hebt, vind je in het bekende menu verschillende modi terug. Uiteraard kun je weer even snel een wedstrijd spelen, met jouw team een heel seizoen doorlopen in de ‘Dynasty Mode’, of, als je daar geen zin in hebt, kun je ook gelijk beginnen met de playoffs. Ook is Dynamic DNA, waarin alle statistieken van alle spelers worden bijgehouden, terug te vinden in NBA Live 10. In NBA Live 09 werd deze modus namelijk geïntroduceerd en is nu dus ook weer aanwezig, inclusief een aantal verschillende verbeteringen. Nieuw is deze keer de ‘Adidas Live Run’ modus, waarin je jouw eigen team kunt maken en daarmee online met of tegen anderen kunt spelen.
Ook heb je de mogelijkheid een ‘Dynamic Season’ te spelen, waarin niet alleen je eigen prestaties worden bijgehouden, maar ook de prestaties van jouw team in de echte wereld. Sommigen modi zijn voor de meeste misschien niet interessant, omdat de sport hier in Nederland niet zo populair is. Echter is er genoeg te doen voor de mensen die niet geïnteresseerd zijn in de verschillende competities als ‘Dynamic Season’ of 'Dynasty Mode' en gewoon een potje willen basketballen.
NBA Live 10 Screenshot 128860 NBA Live 10 Screenshot 128858 NBA Live 10 Screenshot 128856
Het spelen zelf
Heel leuk natuurlijk al die verschillende modi en een leuk laadscherm. Het draait er echter om hoe de game zelf speelt. Basketbal is een snelle, explosieve en spectaculaire sport. Dit zie je dan gelukkig ook terug in het spel. Je moet immers zo snel mogelijk door de verdediging heen breken en de bal in het net gooien. Dit werkt allemaal erg lekker en je zult dan ook al snel geweldige dunks, lay-ups en driepunters maken. Echter mist een wedstrijd soms wat balans. Zo kan het team het ene moment zes doelpunten achter elkaar maken, en het volgende moment inzakken. Het verdedigen is, net als in het echte bastketbal, vrij lastig. Graag hadden we hier de mogelijkheid gezien om daarbij wat meer hulp van het spel te krijgen, maar dit ontbreekt.
Voor de mensen die meer dan gewoon maar een wedstrijd willen spelen, kun je verschillende tactieken of zogeheten plays bedenken en uitvoeren. Je moet hier, voordat je er aan begint, wel echt verstand van hebben. Net als het gebruiken maken van verschillende time-outs op het juiste moment. Voor de echte basketball kenners kun je dus op allerlei verschillende manieren heel tactisch te werk gaan. Maar de mensen die er geen of nauwelijks verstand van hebben, kunnen ook gewoon prima een potje basketbal spelen.
NBA Live 10 Screenshot 122950 NBA Live 10 Screenshot 122948 NBA Live 10 Screenshot 122946
Het ziet er gelikt uit
Op grafisch gebied zit het helemaal goed met deze game. De spelers zien er gelikt uit en zijn bovendien erg gedetailleerd. Daarnaast bewegen ze ook nog eens heel soepel. Hoe de spelers bewegen, hun lichaamshouding en de manier waarop ze de bal hanteren, is echt prima uitgewerkt.
Het enige minpunt op grafisch gebied is het enorm lelijke publiek. Hoewel het natuurlijk alleen is om de leegte op te vullen, is dit echt wel van hele lage kwaliteit. Je ziet soms, bijvoorbeeld tijdens een tussenfilmpje, het publiek in beeld. Je ziet de mensen dan heel vaak applaudisseren wat er gewoon niet mooi niet uitziet. De toeschouwers zijn vrijwel plat en heel erg hoekig. Dat is jammer, maar omdat je er dus geen last van hebt tijdens het spelen en het publiek niet vaak duidelijk in beeld komt, is het maar een klein minpuntje. Voor de rest ziet de game er namelijk gewoon perfect uit.
NBA Live 10 Screenshot 128854 NBA Live 10 Screenshot 128852 NBA Live 10 Screenshot 122956
Sfeervol
Ondanks dat het publiek er dus vreselijk uitziet, voegt het wel wat toe in de game. Zodra je namelijk scoort, zullen de toeschouwers het geweldig vinden, en hoor je ze juichen en applaudisseren. Maar als jij een hele vette dunk maakt, door eerst de bal onder je benen door te spelen en dan in één keer door het net te rammen, zullen ze het helemaal geweldig vinden. Het publiek zal helemaal uit zijn dak gaan en dit heeft zelfs effect op hoe de speler dan weer reageert naar het publiek.
Echter is het commentaar tijdens de wedstrijden niet zo geweldig. Meestal reageren de twee commentators slecht op jouw acties, en soms reageren ze veel te laat of helemaal niet als er gescoord wordt. Dit is jammer, maar gelukkig kun je het commentaar gewoon uitzetten bij de opties, om vervolgens te genieten van het overige geluid. Ten slotte voegt de muziek ook nog een leuke sfeer toe aan de game. Er komen veel hip-hop, R&B en urban nummers in de soundtrack voor, welke geweldig bij het spel passen.
Voor de echte basketbalfans is dit dé game om te kopen. NBA Live 10 is namelijk weer een prima titel van EA Sports. Alles wat je zou wensen, is in de game aanwezig. Maar ook voor mensen die niet iets hebben met basketbal kan dit een hele leuke game zijn. De sfeer in het spel is namelijk geweldig. De game ziet er grafisch erg goed uit en de spelers bewegen uitermate realistisch. Helaas is het publiek ontzettend lelijk, maar het is zeker geen storende factor. Hoewel een wedstrijd wat balans mist, is de gameplay erg toegankelijk en werkt vooral lekker. De vele modi zorgen dat je wel even een tijdje bezig bent met NBA Live 10. Jammer is wel dat er maar vrij weinig is toegevoegd ten opzichte van vorig jaar, wat het cijfer toch wat naar beneden drukt.
Cijfer: 7.8