NBA 2K6 Review

zondag, 04 juni 2006 om 17:54
NBA 2K6 kwam na de Xbox en Playstation 2 ook nog eens op de Xbox 360 uit. De game speelt zo'n beetje hetzelfde, maar de grafische update mag er wezen.
Voor NBA 2K6 heeft ontwikkelaar 2K Sports de controles veranderd ten opzichte van de voorgangers. Hierdoor speelt de game lekkerder, spectaculairder en leuker. En natuurlijk bewegen de spelers veel realistischer over het veld, reageren ze beter op de acties van de tegenstander, en ziet alles er stukken mooier uit. Maar voordat we verder gaan over de graphics, zullen we eerst even kijken hoe de game nou eigenlijk speelt.
Schieten met een stickje
De controls zitten lekker in elkaar. Je kan met de A knop gewoon overspelen, met de linker schouderknop ga je in de verdedigingshouding en met de triggers kan je je agressiviteit bijstellen. Lopen doe je natuurlijk met de linker stick, en als je deze tegelijk met de trigger beweegt, kan je schijnbewegingen maken om je tegenstander te verwarren.
Wat nieuw is in de serie is hoe de rechter stick gebruikt wordt. Met deze schiet je namelijk de bal het netje in. Hoe lang je de stick vasthoudt en in welke richting je hem beweegt, bepaalt hoe jouw speler de bal zal gaan gooien. En ook de houding van de linker stick heeft hier invloed op. Het voelt lekker aan, en voor je het weet probeer je de bal zo mooi mogelijk het netje in te krijgen.
Verbeterde AI
Wat vooral opvalt tijdens het spelen is hoe slim de tegenstander eigenlijk is. Vooral als je de moeilijkheidsgraad nog iets omhoog bijstelt, zal je flink je best moeten doen om een bal in het netje te krijgen. De tegenstanders onderscheppen de bal, en spelen zelf heel goed over. Zeker in het begin zal je een aantal keren flink ingemaakt worden als je nog niet al teveel ervaring hebt met basketbal games. Natuurlijk zorgt dit er wel voor dat je de game langer blijft spelen, en je nog meer van je overwinning geniet.
NBA 2K6 Screenshot NBA 2K6 Screenshot NBA 2K6 Screenshot
Tournamentjes, Quick Game en Xbox Live
Natuurlijk zijn er flink wat verschillende modi in de game gestopt. Je kan tournamenten afwerken, of gewoon even snel een potje basketballen met de Quick Game mode. Het mooiste is natuurlijk om de game tegen anderen te doen over Xbox Live. Alhoewel de AI in de singleplayer dik in orde is (de tegenstanders zijn echt moeilijk voorbij te spelen), is het toch net even leuker basketballen tegen een echte tegenstander. Je zal wel flink moeten oefenen om met de top mee te spelen, want deze jongens zijn echt goed.
Realistische spelers en bewegingen
Op de Xbox 360 ziet de game er natuurlijk zeer goed uit. De spelers lopen realistischer dan ooit over het scherm, en de kleren gaan goed met de bewegingen mee. Naarmate de wedstrijd voordert zullen ze beginnen te zweten, en dat kan je in de replay heel goed zien. De zweetdruppeltjes lopen over hun gezicht heen. En natuurlijk zien deze gezichten er net zo uit als de spelers in het echte leven.
Helaas zijn er ook wat grafische minpuntjes in de game. Zo goed als de spelers zelf eruit zien, zo lelijk is het publiek gebleven. Deze lijken er gewoon ingeplakt, wat erg jammer is. Ook de coaches en cheerleaders aan de zijlijnen zien er niet al te best uit. Gelukkig ligt je aandacht tijdens het spelen natuurlijk bij het veld en de spelers die daarop lopen.
De soundtrack van de game is ook wel in orde, en als je er niet zo van houdt ,is er natuurlijk altijd nog de custom soundtrack die je met een druk op de Guide knop kan aanzetten. Tijdens het spelen zal er flink wat gejuich van het publiek door de zaal galmen, en zal er goed commentaar op het spel worden gegeven.
Must have voor de basketbal fan
Ik kan natuurlijk doorgaan over de vele verschillende modi in de game, dat alle teams erin zitten, compleet met alle retro- en huidige shirts, dat de game vanaf een tal van camera standpunten gespeeld kan worden, je vele verschillende coaching tactieken kan gebruiken, etc, etc. Maar uiteindelijk maakt dit allemaal weinig uit, want de game speelt gewoon zo goed. Als je een fan bent van basketbal moet je deze game echt in huis halen, en ook andere mensen die op zoek zijn naar een goede sports game kan ik NBA 2K6 met een gerust hart aanraden.
Cijfer: 8.3