Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Generations Review

maandag, 09 april 2012 om 16:00
In het land van de rijzende de zon zijn ze gek op anime. Eén zo'n tekenfilmreeks die er bij de meesten met de paplepel wordt ingegoten is Naturo. De opvallende hyperactieve ninja is al voorbij gekomen in heel wat afleveringen en ook games. Behalve in Japan krijgen we in Europa ook heel veel Naruto games voor de kiezen en de vraag is dan ook of Ultimate Ninja Storm Generations goed smaakt of dat we het gevoel van herkauwen ondertussen bereikt hebben.
Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Generations is de derde game uit de Ultimate Ninja Storm reeks. Als je de andere twee delen gespeeld hebt, valt meteen één ding op als je Ultimate Ninja Storm Generations opstart: er is geen hub-wereld. Waar je in de vorige delen nog wat vrij kon rondlopen, voelt Generations aan als een een typische vechtgame. Niet qua vechten zelf, maar puur hoe het verhaal gepresenteerd wordt. De opzet van de story modus heeft wat weg van de verhaalmodus uit de laatste SoulCalibur, ook daarin ging je van gevecht naar gevecht en werd het verhaal middels filmpjes (lees: tekeningen) aan elkaar gebreid. Het voelt dus heel anders aan meteen, maar wel prettig. De game is wat dynamischer geworden.
De verhaal modus is dynamischer
De verhaalmodus kent een aantal verhaallijnen waarvan er in eerste instantie drie speelbaar zijn. Zo kun je ervoor kiezen om het verhaal te doorlopen van de jonge Naruto die ervan droomt een Hokagen te worden en lid wordt van Team Seven. Maar ook kun je kiezen om meteen met rivaal Sasuke Uchiha aan de slag te gaan, of gewoon de volwassen Naruto. Later speel je meer verhaallijnen vrij van bijvoorbeeld Gaara. De verhaallijnen zijn leuk om te doorlopen en na zo'n zeven uur zul je de verhaalmodus uitgespeeld hebben. Dat is netjes gedaan, gezien Ultimate Ninja Storm Generations nog meer te bieden heeft.
Genieten in de Free battle opties
Zo valt er heel veel plezier te halen uit de Free Battle modus. Deze modus bestaat uit vier opties: vs. battle, survival, tournament en training. Mocht je nog nooit een Naruto game gespeeld hebben, is het verstandig te beginnen met de training optie. Sowieso kun je dit beter als eerste doen voordat je met de verhaallijnen start, omdat je daar meteen voor de leeuwen wordt geworpen. Aan een tutorial voor nieuwskomers is helaas niet gedacht. Hoewel je net als bij iedere andere vechtgame als een kip zonder kop enkel op de knopjes van je controller kunt rammen (alleen in begin!), heeft Naruto een vechtsysteem en logica waar je U tegen zegt. Niets is dan ook mooier om letterlijk het principe van de game in de vingers te krijgen. Zo heb je net als in andere vechtgames standaard aanvallen die je met de normale toetsen bedient. Maar het leukste zijn de speciale aanvallen die in de game zitten, ofwel de jutsu's. Deze verschillen per karakter.
Mocht je tijdens een gevecht in het nauw komen te zitten, biedt Naruto altijd een unieke optie aan die je niet in andere vechtgames ziet, namelijk de substitution jutsu. Op die manier leg je een boomstam neer op jouw plek en zorg je dat je zelf gemeen achter je tegenstander opduikt, Het is de Japanse manier om te zeggen: 'huub huub barbatruc'. Let echter wel op: normaal gesproken kon je dit in de Naruto-games eindeloos doen, nu slechts vier keer. Het strategische denkwerk is daarmee iets uitgediept in deze game. Sowieso is het vechtsysteem in deze game iets beter door aanpassingen aan de chakra dash.
Na kont geschopt te hebben in de training ben je ofwel klaar voor de story modus of de overige Free Battle opties. Het is in ieder geval leuk om deel te nemen aan toernooien of om de survival optie te spelen. Er zijn een paar toernooien speelbaar waarbij je vecht tegen meerdere vijanden, die computergestuurd zijn. Je kunt zelf bepalen of je alleen speelt of in team (ook dat bestuur je alleen). Het voordeel van de laatste optie is dat je een teamgenoot van je kunt oproepen om zo een nog krachtigere aanval uit te voeren. Het toffe is bovendien dat je begint met een makkelijk toernooi en daarna een paar andere vrijspeelt.
Hetzelfde principe geldt voor de survival-optie waarin je een aantal personages achter elkaar moet verslaan. Het is het idee wat veel vechtgames bezitten, denk aan bijvoorbeeld Dead or Alive 4. Desalniettemin is het een leuke optie omdat het veel doorzettingsvermogen vergt. Je krijgt elke keer maar een klein stukje leven terug en dus zul je goed moeten nadenken hoe je elke vijand weer anders uitschakelt. Ook hier begin je makkelijk en speel je moeilijkere varianten vrij. Alleen al aan de Free Battle opties kun je net zoveel tijd spenderen als aan de verhaalmodus en het is dan ook puur genieten geblazen.
Online kont schoppen
Maar wat is tegenwoordig nog een vechtgame zonder het toevoegen van een replaywaarde, eentje die maanden voortduurt? Daarom bevat de game online ondersteuning. Hoewel je kunt instellen uit welke regio je met iemand wilt vechten, moeten we helaas wel opmerken dat het soms wel even duurt voordat je eindelijk een verbinding hebt met een tegenstander. Even snel online een potje spelen om na minder dan een minuut een match gevonden te hebben, is er niet bij. Als je eenmaal aan een tegenstander gekoppeld bent, werkt het allemaal prima. Deze Naruto game is completer dan ooit met meer dan 70 personages en er valt dan ook genoeg te beleven. Bovendien ziet de anime er verbluffend uit en is het op grafisch vlak ook dik voor elkaar.
Prima Naruto game
Terugkomend op de vraag of het gevoel van herkauwen al bereikt is met deze Naruto game is het antwoord 'nee'. Doordat er geen hub meer aanwezig is, maar het verhaal gepresenteerd wordt door lekker veel gevechten met tussentijds filmpjes zit er meer dynamiek in dit spel. Bovendien spelen de gevechten heerlijk. Naruto is tof om te spelen, zo simpel is het, en het werkt allemaal prima. Bovendien is deze Naruto game zeer uitgebreid met uren aan gameplay, zowel offline als online. Wel moet gezegd worden dat nergens de game echt weet uit te pakken. Nergens is er een verrassend element waardoor je denkt: wauw. Desondanks geldt dat Naruto liefhebbers er weer lekker tegenaan kunnen de komende maanden en deze titel dan ook meteen in huis moeten halen. Voor nieuwkomers is het een lastige titel om in te stappen wegens veel verhaallijnen en het ontbreken van een tutorial. In dat geval geval geldt: begin eerst met de animéserie en pluk deze titel dan eens uit de budgbetbak.