MySims Party Review

dinsdag, 07 april 2009 om 14:33
Het universum waarin de kinderen van de Sims zich bevinden, breidt zich steeds verder uit. Electronic Arts verraste ons eerst met MySims Kingdom en nu is er My Sims Party. Staat deze titel daarentegen wel garant voor een feestje?
De Sims tegen de Sims
EA heeft al een groot aantal games in de Sims franchise uitgebracht. De laatste tijd wijkt EA daarentegen een beetje van de formule met volwassen mensen af. Zo heeft de uitgever SimAnimals uitgebracht, waarbij de speler in de huid van moeder natuur kruipt en allerlei wilde dieren in zijn bos moet laten wonen. In de MySims spellen hebben de volwassen personages plaats gemaakt voor de altijd vrolijke kinderen. De speler kon al een koninkrijk runnen in MySims Kingdom en nu is er MySims Party. Wat is dan precies het verschil tussen deze games?
In MySims Kingdom is het de bedoeling dat de speler zijn koninkrijk uitbreidt door middel van avonturen en tevens iedereen in het koninkrijk tevreden houdt. Dit is bij MySims Party ook de bedoeling, maar de speler moet festivals winnen om de stad uit te kunnen breiden en nieuwe bewoners aan te trekken.
Grafisch zijn beide spellen zo’n beetje identiek. Beide games zijn erg cartoony vormgegeven en stralen dan ook een en al vrolijkheid uit. OP zich is dit niet erg, maar EA had misschien wel wat aan kunnen passen op dit gebied. De muziek in MySims Party is ook erg vrolijk en zorgt voor een goede sfeer tijdens het spelen.
De karakters uit MySims Kingdom komen ook weer voorbij in MySims Party. Zo zal de speler bijvoorbeeld de onhandige Piet weer letterlijk tegen het lijf lopen die hem, net als in MySims Kingdom, op weg zal helpen in het avontuur. Dit keer is hij echter te laat voor een festival en in zijn haast rent hij de speler omver. Nadat beide personages weer opgestaan zijn, rennen ze naar het plein midden in het dorpje, waar alle festiviteiten aangekondigd worden en kondigt Piet het eerste festival, genaamd het 'Openingsfestival' aan.
MySims Party Screenshot 97078 MySims Party Screenshot 96970 MySims Party Screenshot 97059
Themafeestjes!
Alle festivals bevatten een aantal minigames die zich rondom een bepaald thema afspelen. Zo is er een eng thema, maar ook een rockend thema. De speler moet de festivals zien te winnen om meer mensen naar het dorp te trekken en het dorp zo succesvoller dan ooit te maken.
Ieder personage in My Sims Party heeft namelijk een soort status. Zo is de ene bewoner sterker of sneller dan de andere, heeft hij minder geluk of uithoudingsvermogen. Deze eigenschappen worden achtereenvolgens aangetoond met een handschoen voor de kracht, een voetje voor de snelheid, een .. voor het uithoudingsvermogen en een ster voor het geluk van een karakter.
Voor ieder festival mag een speler een aantal karakters kiezen, waarmee hij het festival wil spelen. De minigames die er in dat festival voorbij komen worden er een aantal iconen aangetoond, waar de speler zijn voordeel mee kan doen. Als er bijvoorbeeld een handschoen aangegeven staat voordat een minigame begint, is het handig om een karakter te kiezen welke wat sterker is. EA heeft er goed aan gedaan om dit systeem in MySims Party te verwerken, want op deze manier onderscheiden de karakters zich van elkaar en zal de speler sneller kiezen tussen de speelbare dorpsbewoners en zo met wisselende personages spelen.
Het wisselen tussen de personages is ook wel nodig, want tijdens deze minigames zullen de verschillende eigenschappen van de karakters in hun kracht afnemen. Hierdoor en doordat de minigames zo verschillend van elkaar zijn zal de speler bijna gedwongen bij ieder festival een ander team samenstellen.
MySims Party Screenshot 96962 MySims Party Screenshot 86330 MySims Party Screenshot 86327
Niet altijd even makkelijk
De minigames in MySims Party zijn erg afwisselend. Tijdens het ene spelletje staat de speler in een hotel en moet hij koffers heen en weer slepen en tijdens een ander spelletje staat de speler ineens op een snowboard of op de dansvloer.
De besturing van de minigames is dan ook erg afwisselend. Tijdens sommige minigames moet de speler de Wiimote op een bepaalde manier vasthouden of ermee schudden, terwijl de speler tijdens een andere minigame weer een pizze te maken. Dit doet de speler door ze aan te wijzen en ze vervolgens met de A-knop te selecteren. Eenmaal op de juiste plek kan de speler weer op de A-knop drukken om het ingredient te plaatsen.
Over het algemeen zijn de minigames goed te doen, maar het lijkt alsof de Wiimote soms niet helemaal lekker reageert. Dit is vooral te merken tijdens de wat drukkere minigames, waarbij de speler de Wiimote op en neer moet bewegen. Dit is erg jammer, omdat het spel hierdoor meteen een stuk minder leuk wordt voor de jongere gamer, waar deze game duidelijk op gericht is.
Huisje bouwen
Als de speler met zijn team een festival wint, zal zoals het een wedstrijd betaamt een prijs krijgenDe prijzen die er gewonnen kunnen worden zijn bijvoorbeeld kledingstukken, maar als de score hoog genoeg is zal de speler monumenten krijgen die in het dorp gebouwd kunnen worden. Ook kan de speler onderdelen voor zijn huis vrijspelen, waarmee het huis vervolgens verbouwd kan worden.
MySims Party Screenshot 96969 MySims Party Screenshot 96963 MySims Party Screenshot 97009
Jammer genoeg heeft dit behalve een leuk kleurtje op de woning van de speler geen effect. De binnenkant blijft altijd hetzelfde en er komen ook geen nieuwe bewoners op af. Als de speler voldoende festivals gewonnen heeft, zal de weg naar een nieuwe stad vrijgemaakt worden en kan de speler ook hier weer deelnemen aan verschillende festivals.
Het is natuurlijk ook mogelijk om een festival opnieuw te spelen om zo een nog groter monument in de wacht te slepen. De speler kan de gewonnen monumenten op verschillende plekken in de steden plaatsen en door dit te doen zal hij ook weer meer bewoners aantrekken. Het is daarentegen niet mogelijk om op iedere beschikbare plaats zomaar iets te bouwen. Bij een spoorweg kan de speler bijvoorbeeld alleen een station bouwen.
Alleen of samen spelen
Als de speler het dan even beu is om alleen te spelen en huisjes te bouwen, kan zich bij een volgend festival gewoon een andere speler aanmelden. MySims Party kan met maximaal vier spelers tegelijk gespeeld worden en als de eerste speler in de Droomfestival modus toch wint, zal hij gewoon een prijs toegekend krijgen en zullen er toch nieuwe bewoners in de stad komen wonen.
Natuurlijk heeft MySims ook een modus waarbij de speler zelf de minigames uit kan kiezen. Als de eerste speler wint, zal hij niet beloond worden met een monument of een uitbreiding op zijn huis, maar zal hij het moeten doen met de simpele eer dat hij zijn vrienden op de bank verslagen heeft.
MySims Party heeft ook een leaderboard, genaamd Rangorde. De speler kan hier zijn scores bekijken en natuurlijk die van anderen van over de hele wereld. Dit is natuurlijk een leuk gegeven voor de wat ervaren speler, maar de kleintjes onder ons kunnen hier helemaal niets mee.
Willen wij een uitnodiging?
Electronic Arts heeft met MySims Party een vermakelijke game uitgebracht. Niet alleen voor de kinderen, maar ook voor gamers die het leuk vinden om in gezelschap een avondje te vullen met minigames. Grafisch is het spel erg vrolijk te noemen en ook het geluid straalt vrolijkheid uit. De afwisselende minigames zorgen voor veel speelplezier, maar het feit dat de controls soms niet meewerken is erg jammer. Uiteindelijk is er niet veel op MySims aan te merken en zullen vooral de jongere gamers een waar feest beleven aan deze game.
Cijfer: 7.8