Ms. Splosion Man Review

donderdag, 21 juli 2011 om 20:00
Splosion Man zelf mag dan gevangen zijn, dat is geen reden dat er niet heel wat tot ontploffing gebracht mag worden. Per ongeluk wordt Ms. Splosion Man op de wereld gezet, dus is het tijd voor een nieuwe avontuur! Je wilt je mannelijke buddy namelijk maar al te graag redden.
Ontwikkelaar Twisted Pixel heeft de zaakjes duidelijk goed op orde. Het heeft al leuke games uitgebracht voor Xbox Live Arcade, denk aan bijvoorbeeld Comic Jumper en Splosion Man. Deze laatste game verscheen in 2009 en heeft bij heel wat gamers een glimlach op het gezicht getoverd. Hoe makkelijk het ook geweest zou zijn om Splosion Man 2 te maken, die keuze is niet gemaakt. Weg met de exploderende vent, moet Twisted Pixel gedacht hebben, we gaan lekker de boel tot onploffing brengen met een roze chick: Ms. Splosion Man.
Exploderen maar
Behalve dat je dit keer een vrouwelijk personage bestuurt is de ruwe opzet van de game hetzelfde als in Splosion Man uit 2009. Nog altijd gebruik je maar twee knoppen voor de gehele gameplay, met de linker stick loop je en verder druk je op de a-knop om te exploderen. Want dat staat centraal in het hele spel: explosies maken. Je kunt zonder opladen elke keer maximaal drie keer ontploffen. Opladen gebeurt onder meer door muren of grond aan te raken. Dat klinkt zo eenvoudig en saai, maar het is alles behalve dat.
Het exploderen is essentieel, want zonder dat kom je gewoon niet verder in de game. Je hebt het nodig om levels te doorlopen, om van plaats naar plaats te gaan, maar ook om vijanden te stoppen. Ms. Splosion Man is een ware platformer, één waar je zeker niet je hand voor moet omdraaien. De meesten zijn waarschijnlijk door de vrolijke ietwat kinderlijke uitstraling geneigd te denken dat het een simpele game is. Het is alles behalve dat.
Doodgaan en opkrabbelen of cheaten?
Ms. Splosion Man zit boordevol puzzels en alleen door juist te exploderen kun je dit oplossen. Neem van ons aan dat je dan ook herhaaldelijk het loodje zult leggen. Gelukkig heeft deze 2D-platformer iets wat vroeger nog wel eens miste in 2D-games: veel checkpoints. Daardoor wordt het nooit vervelend en kun je stukje bij stukje doodgaan, opkrabbelen en weer doorgaan. Bovendien heeft het spel nog een leuk extraatje. Als je te vaak doodgaat, krijg je een melding in je scherm dat je mag 'cheaten'. Ja, je leest het goed, vals spelen en snel naar een volgend stukje gaan. Let alleen wel op, geheel zonder consequenties is dit niet. Je score is meteen verdwenen, dus daar gaat dan je serieuze status als gamer.
Veranderingen
In totaal kun je in de singleplayer vijftig levels doorlopen die onder verdeeld zijn in drie verschillende werelden. Daarmee heeft de game een duidelijkere indeling dan Splosion Man. Het is vergelijkbaar met de oude Mario games. Behalve deze indeling heeft Ms. Splosion Man nog een aantal verbeteringen en vernieuwingen ten opzichte van Splosion Man. Het belangrijkste is de diepgang in de gameplay waarbij er maar al te goed gekeken is naar andere succesvolle platformers.
Zo bevat Ms. Splosion Man als Ratchet ans Clank rails om op te glijden en ook kun je van punt a naar b vliegen alsof je Donkey Kong bent in een tonnetje. En gezegd moet worden, dat is leuk! De game kent veel variatie en het speelt heerlijk weg. Niet baanbrekend of heel nieuw, maar het zorgt er wel voor dat Ms. Splosion Man niet Splosion Man 2 is. De game is meteen beter geworden. Er is gedacht aan details, zo zul je dit keer geen cake moeten verzamelen, maar kun je overal een schoen vinden. Ja ja, je blijft ten slotte een meisje in dit spel.
Hilarisch huppelkutje
Over dit meisje valt nog wel het een en ander te zeggen. Zo is het mooi wat voor knipogen ze maakt naar bepaalde popfenomenen. Zo neuriet ze vaak 'Girs just wanna have fun' en ook doet ze regelmatig Beyoncé na. En meer van dit soort verschijnselen zijn aanwezig, elementen die gewoon hilarisch zijn. Maar aan de andere kant giebelt ze continu en word je eigenlijk na een half uur al knettergek van al dat gegiebel. Een gamer wil leuk kunnen gamen, humor is toegestaan, maar het gevoel hebben alsof je een huppelkutje bedient? Daar moet je van houden.
Chaos en snelheid
Waar je ook van moet houden is de chaos. Uiteraard hoort chaos bij explosies, maar Ms. Splosion Man is wel heel chaotisch en druk. Dit heeft alles te maken met de snelheid waarin je de levels doorloopt. Het is vergelijkbaar met Sonic. Steeds voortmaken van object naar object, 'vliegen' en doorgaan. Even rustig stilstaan is er niet bij. Bij Ms. Splosion Man gebeurt precies hetzelfde, je weet soms niet eens waar je kijken moet, of je bent al weer verder. Het speelt nogmaals soepel, maar je moet van die snelheid en chaos wel houden.
Leuk met 4 mensen spelen!
Helemaal chaotisch wordt het als je niet alleen speelt maar de multiplayer online doet. Toch moet je chaos hier met een knipoog nemen, want de multiplayer is het leukste deel van de hele game. Met maar liefst vier mensen kun je samen de co-op doen, waarbij je ook weer drie werelden hebt met in totaal vijftig levels. Dit zijn niet dezelfde levels als de singleplayer. Tof om te zien hoe daar aandacht aan is besteed! In de levels moet je echt samenwerken en je merkt dan ook meteen al het verschil met de singleplayer.
Zo zul je bijvoorbeeld niet verder komen naar een bepaald punt totdat je met z'n alleen een bal ergens heen hebt gerold. Deze beweegt zich door de ruimte en heeft echt de hulp nodig van meerdere spelers. Ontzettend leuk gedaan. Alleen wat een kleurenfestijn is het, iedere speler heeft een andere kleur Ms. Splosion Man waardoor je je afvraagt wat je soms aan het doen bent: gamen of gebiologeerd naar een zuurstok kijken? Net als bij de singeplayer, is ook hier geen man over boord als je het allemaal even niet meer ziet zitten, zoals bijvoorbeeld in LittleBigPlanet respawn je met z'n allen op een plek als een speler een checkpoint bereikt heeft.
Toffe platformer
Ms. Splosion Man is een toffe platformer, dat mag duidelijk zijn. De game is beter dan z'n voorganger Splosion Man met geheel nieuwe elementen in de gameplay. Al zijn deze ideeën gejat van bestaande succesvolle games, maar ze voegen wel degelijk wat toe aan de game. En hoewel het simpel lijkt om met twee knoppen een game te besturen is alles minder waar. Het kan knap lastig worden en regelmatig zul jij dan ook het loodje leggen. Wat dat betreft is de game dan ook een ware uitdaging voor platformer liefhebbers. Daarbij: wat is nou achthonderd Microsoft Points? Wel moet je kunnen tegen het 'huppelige' gehalte van de game en de chaos en snelheid. Kun je dat? Trek dan alvast je roze broek maar aan en downloaden die hap.