Moving Out 2 Review - Heerlijk co-op plezier!

zondag, 03 september 2023 om 13:00
moving out 2 2f1692873097
Wie zegt dat verhuizen niet leuk kan zijn? Natuurlijk is het chaotisch, maar dát kan juist voor hele leuke taferelen zorgen. Zo blijkt uit de Moving Out-serie, waarvan deel 2 inmiddels uit is. Je leest er alles over in deze Moving Out 2 review.
Moving Out 2 komt uit de stal van Team 17, ook bekend van de co-opserie Overcooked. Ook zo’n gamefranchise waarbij je moet samenwerken en chaos én daardoor plezier voorop staat. Moving Out, dat uitkwam in 2020, draagt ook deze elementen en was destijds een hit. Niet zo vreemd dus dat deel 2 nu in de schappen ligt.

Voor jong en oud

Moving Out 2 heeft een leeftijdslabel van 3 jaar. En daarmee is het een typische co-op game zoals bijvoorbeeld de Mario Kart serie, namelijk een game die bedoeld is voor alle leeftijden en je daardoor net zo makkelijk oppakt als je met je ouders, kids of beste vrienden. En elk potje zorgt voor grappige taferelen en hard gelach. Wij speelden Moving Out bijvoorbeeld met twee kids van vier en zes jaar en dat was letterlijk gieren en brullen. Na elk level rijdt de verhuisauto weg waarbij twee characters in de verhuis bus zitten en twee ernaast. Reken maar dat een kind héél hard kan lachen als jij degene bent die naast de wagen rent.
Deel 2 is dus het knotsgekke vervolg op deel één wat leunt om hetzelfde plezier en dezelfde speelmechanieken. Je moet in de game alleen (niets aan!) of samen met nog iemand (maximaal vier spelers) aan de slag om te verhuizen. Dat doe je door in meerdere levels en meerdere werelden met spullen te slepen. Sommige kleine verhuisdozen zijn klein en til je in je eentje, terwijl je grotere voorwerpen zoals een bed of bankstel samen moet tillen. Wat dat betreft is het net echt, ware het dat deze verhuisgame nooit ook maar één seconde in de buurt komt van de realiteit.
moving out 2 1f1692873353

Hectisch én grappig

Het verhuizen is namelijk enorm hectisch en lachwekkend. Zo kun je met spullen gooien. Zie jij een bankstel op één hoog in een huis staan? Waarom zou je moeilijk doen als het makkelijk kan? Als er ramen in de buurt zijn, betekent het dat die kapot kunnen en dus betekent het dat jij een bankstel samen met iemand anders ‘gewoon’ door het raam naar beneden kan gooien. Samenwerken is alleen wel key, wat voor de gehele game ontzettend belangrijk is. Het heeft daadwerkelijk nut om zo’n meubelstuk naar beneden te gooien, omdat elk level draait om tijd.
In ieder level kun je namelijk sterren halen en die heb je nodig om je FART-leven te upgraden, waarmee je progressie boekt in de game en moeilijkere levels kunt spelen. Voor elk level zijn er twee tijden. Als je en level snel speelt en voltooit krijg je meer beloningen dan als je er langer over doet en als je er té lang over duurt (iets van meer dan 8 minuten), dan moet je het level opnieuw doen. Daarnaast heeft elk level geheime sterren om te halen. Jammer hieraan is dat deze doelen niet op voorhand worden gecommuniceerd, maar pas als je een leven één keer gespeeld hebt.
Dit kost onnodig tijd. Want stel dat jij ergens een voetbal in een huis hebt zien liggen wat niet bij de objecten hoorden die je moest verhuizen, is het lullig als je dit laat liggen en dan achteraf blijkt dat je een extra ster gekregen zou hebben als je die wél meegenomen had. Dat kan dus gebeuren. Moving Out 2 leunt erg op herspeelbaarheidswaarde.

Arcade levels: pure fun!

Het is slechts een kleine smet op een knotsgekke én leuke game. In dit deel zijn er diverse dingen vrij te spelen waarbij het paradepaardje arcade levels zijn. In knotsgekke arcadelevels kun je samenwerken om level te voltooien. Geloof ons dat die levels knap lastig kunnen worden. Niet beweegt zo onnatuurlijk als verhuizen met een controller en dat je dan met meerdere mensen aan een object trekt! Het gezegd de aanhouder wint is dan ook letterlijk van toepassing en voor de kleintjes onder ons geldt dat er van alles valt versimpelen in de instellingen. Gelukkig maar!
Verder zijn er wat aanpassingen zoals dat je ineens een level hebt waarbij er sprake is van ‘moving in’. Het houdt in dat je tijdens zo’n level objecten niet uit een woning, maar juist naar een gebouw moet brengen. Het zijn van die kleine knipogen naar het origineel waardoor je Moving Out 2 ontzettend zult kunnen waarderen

Verhuizen is tof!

Het is dan ook echt een leuke game waarin er van alles valt te beleven voor zowel jong als oud. Als je een co-op game zoekt, maar nog niets in gedachten hebt is Moving Out 2 een regelrechte aanrader! En als je van de games van Overcooked houdt, zijn dit ook games die je honderd procent zeker zult kunnen waarderen. Verhuizen was nog nooit zo leuk!