Move Fitness Review

dinsdag, 27 december 2011 om 15:00
Met welk doel voor ogen gamet een gamer? In de loop der jaren werden er steeds meer antwoorden op deze vraag mogelijk. In het NES-tijdperk zal het ongetwijfeld alleen ‘voor ontspanning’ zijn geweest, maar met de komst van Achievements, Trophies en dergelijke is daar ook ‘om dingen te bereiken’ bijgekomen. Gamen heeft zich geëvolueerd en doet dat nog steeds. Neem nu Move Fitness, een spel waarbij de gamer de intentie heeft om 'zoveel mogelijk calorieën te verbranden'.
Move Fitness is nu een kleine maand exclusief verkrijgbaar voor de PlayStation 3 en gaat met volle moed de hevige concurrentiestrijd aan met Your Shape: Fitness Evolved 2012. De exclusieve Xbox 360-game maakt volgens redacteur Eke uitstekend gebruik van de Kinect-besturing en mede daarom is het volgens XGN momenteel de beste fitness-game op de markt. Ook de Wii heeft een paradepaardje in dit genre en dat heet Wii Fit, een eveneens goed ontvangen game. Tijd voor Sony om zich met Move Fitness daar tussen te scharen.
Beperkte content
Zoals de titel al impliceert: Move Fitness is enkel te spelen met PlayStation Move-controllers. We gebruiken inderdaad de meervoudsvorm, want je hebt in elke hand één controller nodig. Het schepte onze verbazing dat het spel niet met één Move-controller speelbaar is. Met in totaal een prijskaartje van bijna tachtig euro vraagt Move Fitness enorm veel van je portomonnee. Dat maakt het voor Sony natuurlijk erg lastig om die prijs te rechtvaardigen. Zeker gezien het feit dat ze met slechts 25 oefeningen op de proppen komt. Ter vergelijking: EA Sports Active 2 bevat 70 uiteenlopende oefeningen en Wii Fit heeft er 40.
Gevoelsmatig is Move Fitness eigenlijk nóg beperkter dan dat het aantal van 25 aanduidt. Dit komt omdat bijna alle oefeningen erg veel van elkaar weghebben. De game stelt onbewust de kwetsbaarheid van de Move-controllers aan het daglicht. Want dat je geen gebruik van je hele lichaam kunt maken is een gemis, al helemaal in een fitness-game waarbij dat toch eigenlijk verplicht is. Nu blijven de oefeningen enkel beperkt tot slaan, gooien en wapperen en wordt er totaal geen aandacht besteed aan je voetenwerk. Je staat er daarom eigenlijk een beetje als een zoutzak bij en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn in een fitness-game. We willen zweten, bloeden, pijn lijden. Die lijdenswegen biedt Move Fitness helaas niet.
Beperkte besturing
Een schrale troost: in sommige oefeningen lijkt het alsof het spel je bewegingen met je onderste ledematen registreert. Bijvoorbeeld in de basketbaloefening, waarbij je moet hurken om de bal aan de grond op te rapen. Ofja, 'moeten' is in dit geval een groot woord, omdat het naar beneden wijzen met je Move-controller in principe ook al genoeg is om de handeling correct uit te voeren. Het maakt dus geen donder uit of je een bal oppakt met gebogen rug of dat je daadwerkelijk door de knieën zakt. De echte fanatieke sporter heeft hier natuurlijk lak aan en zal puur symbolisch gebruik van zijn hele lichaam maken. In een game als deze moet je er natuurlijk zelf het beste van maken.
Teleurstellenderwijs roept Move Fitness je een halt toe wanneer je te actief met je lichaam aan het zwaaien bent. De Eye-camera kan alleen je bewegingen registreren als deze niet te snel zijn. Dat klinkt natuurlijk raar: een fitness-game die je beboet als je sneller sport dan eigenlijk de bedoeling is. Een voetballer wordt toch ook niet raar aangekeken als deze meer dan duizend keer de bal kan hooghouden? Afijn, gelukkig komt dit slechts sporadisch in de game voor. Of je nu een dummy in elkaar mept of ruiten kapotslaat: het registreren van je bewegingen gaat in de meeste gevallen zonder problemen.
Beperkt trainingsprogramma
Zoals het een fitness-game betaamt richt Move Fitness zich volledig op het verbranden van calorieën, het trainen van je lichaam en het op peil houden van je conditie. Net zoals een sportschool dat doet, maar dit geval wordt het in een grappige spelvorm gegoten. De menu’s zien er vrolijk uit en tijdens de oefeningen verschijnt er een natuurgetrouwe weergave van een echte sportschool. Er zijn vier sportleraren die je bijstaan in je training, maar los van een andere stem maakt het weinig uit voor welke je kiest. Elk trainingsprogramma – het belangrijkste aspect in Move Fitness – is immers exact hetzelfde. Wel kun je er een eigen draai aan geven, afhankelijk van waar je aan wilt werken. Na het kiezen van een programma krijg je een reeks met oefeningen voorgeschoteld. Na het voltooien van dit schema krijg je als speler te zien welke resultaten je hebt geboekt.
Vergeleken met Your Shape: Fitness Evolved 2012 zijn de statistieken helaas erg gering. Ter compensatie stelt Move Fitness zogeheten ‘Goals’ beschikbaar, ofwel opdrachten die je moet vervullen. Deze kunnen zijn: versla je high-score in 'Ballen Gooien', speel een activiteit tweemaal, behaal een bepaalde score in 'Ruiten Slaan', et cetera. Zoals je kunt lezen zijn dit niet bepaald opdrachten die je aan de televisie gekluisterd houden. En laat dat nou het probleem zijn van Move Fitness: het doet zijn best niet om je vaker terug te laten komen. We missen een persoonlijk tintje. Een vriend die je op dit gebied bijstaat. Een vriend die je dagelijks terug wil zien. Move Fitness is niet die vriend, dat blijkt wel aan het feit dat nuttige tips of adviezen uitblijven. Snik, snik.
Slechtste fitness-game op de markt
Traditiegetrouw levert Sony weer een erg matige Move-game af en verliest het daarmee dik in de strijd met Wii Fit en Your Shape: Fitness Evolved 2012. Dat is een groot feit waar zelfs de leuke fitness-uitstraling niets aan kan veranderen. Move Fitness heeft weinig oefeningen, bevat geen beloningen of unlockables, heeft een beperkte besturing en is door de extra verplichte Move-controller gewoonweg véél te duur. Of Move Fitness een goede vervanger is van je plaatselijke sportschool? Bij lange na niet.
Cijfer: 4