MotoGP '08 Review

zondag, 26 oktober 2008 om 10:01
Er komen niet veel games uit waarin motorfietsen centraal staan, maar al jaren hebben we hiervoor de MotoGP franchise. Kunnen we dit jaar ook weer lekker rondjes racen in dit nieuwe deel?
In bijna alle racegames staan auto's centraal, maar motorfietsen beginnen de laatste jaren wat terrein te winnen. Zo konden we al op tweewielers racen in Project Gotham Racing 4 en voegde Burnout Paradise pas geleden ook enkele van deze racemonsters toe. Games waarin de motoren echt centraal staan, zijn er echter maar weinig. Gelukkig kunnen de motorfanaten dit jaar weer aan de slag met een nieuwe MotoGP.
MotoGP '08 Screenshot 67111 MotoGP '08 Screenshot 67107 MotoGP '08 Screenshot 67119
Zowel voor de beginner als gevorderde speler
De MotoGP games staan erom bekend dat ze vrij moeilijk zijn om goed te spelen. Omdat je maar twee wielen onder je hebt, in plaats van vier, zul je regelmatig onderuit gaan in de bochten. Met MotoGP '08 wil Capcom dan ook de beginner wat meer helpen, en dat is ze goed gelukt. Je begint namelijk met een tutorial op het Arcade niveau, waarin je meteen kunt wegracen en de beste tijden neerzetten. Je zult nauwelijks onderuit gaan en, zoals de naam al zegt, is MotoGP op dit niveau een echte arcade racer.
De geoefende gamer zal dit waarschijnlijk al snel wat saai vinden, en zet de moeilijkheidsgraad een stukje hoger, naar het Advanced of Simulation niveau. In Advanced moet je al opletten dat je niet vol gas van de startlijn schiet, want dan zul je al snel op je achterwiel wegrijden en onderuit gaan. Ook het nemen van de bochten wordt moeilijker, en je zult echt je best moeten doen om eerste te worden.
Voor de echte doorzetters is er dan nog Simulation. Hierin is alles zo realistisch mogelijk gemaakt en je zult dan ook overal op moeten letten. Genoeg remmen voor de bochten, proberen de ideale lijn te nemen, maar zonder naast de baan te komen, want dat resulteert gegarandeerd in een buikschuiver over het grint.
Alle motorfietsen en circuits
MotoGP kent verschillende modi om te spelen. Zo kun je kiezen uit de Quick Race om even snel een rondje te rijden, Time Attack waarin je natuurlijk probeert binnen de tijd over de finish te komen, Challenge Mode, waarin je meer dan vijftig uitdagingen kunt aangaan, Championship en Career.
Omdat dit de officiële MotoGP game is bevat het spel natuurlijk alle circuits van het 2008 seizoen. Ook de motorfietsen zijn nagemaakt, en de racers zelf zitten in het spel, klaar om de strijd met je aan te gaan op 125cc, 250cc en 800cc motorfietsen. In de carrière modus zul je niet met bekende namen als Rossi of Stoner spelen, maar je gaat gewoon als jezelf te baan op. Je kiest in het begin namelijk je naam, nationaliteit en klasse, en daarna kun je een motorfiets kiezen om mee te racen. De beste motoren zijn natuurlijk niet nog meteen te kiezen, en je zult eerst races moeten winnen om toegang te krijgen tot de beste modellen. Ook verdien je door te winnen de tuning points, waarmee je verschillende onderdelen van jouw motorfiets kunt verbeteren.
De carrière is dus lekker uitgebreid, en daardoor is de online modus des te teleurstellender. Je kunt gewoon online racen, maar er zijn maar weinig opties. De toernooien ontbreken hier helaas, wat een flink gemis is.
Grafisch redelijk
Grafisch gezien is MotoGP net iets beter dan SBK-08, de racegame die eerder dit jaar uitkwam en ook uit de studio van Milestone kwam. De motoren en hun berijders zien er goed uit, maar de animaties zijn wat slechter uitgewerkt. Dit is vooral te zien wanneer er een flinke crash plaatsvindt en enkele racers op het asfalt worden gesmeten. Ook het publiek ziet er niet echt netjes uit, want dit zijn gewoon statische 2D-mannetjes die langs de zijlijn staan. Tegenwoordig verwachten we wel iets meer op dat gebied. De game is echter niet lelijk, maar zeker voor verbetering vatbaar.
MotoGP '08 Screenshot 67081 MotoGP '08 Screenshot 64826 MotoGP '08 Screenshot 67085
Met MotoGP 07 zette THQ vorig jaar een goede game neer, en Capcom, die nu de licentie van de MotoGP in handen heeft, heeft dan ook flink wat werk gehad om op dit niveau te komen. Helaas is dat net niet gelukt en kent MotoGP 08 haar minpunten. Wel is het een waardige MotoGP titel geworden waarin de motorfanaat lekker kan racen en het seizoen van 2008 kan beleven.
Cijfer: 7.2