MotoGP '07 Review

Review
dinsdag, 28 augustus 2007 om 22:50
xgn google image
MotoGP is een spectaculair evenement dat je als motorliefhebber gewoon niet kunt missen. De snelheid, de motoren, de sfeer; het is fantastisch om het allemaal in het echt mogen mee te maken. En al is de game MotoGP'07 geen werkelijkheid, een geweldige beleving is het wel.

Elk jaar een nieuwe game

Games zijn namelijk vaak gebaseerd op de werkelijkheid, en dat is iets waar we van houden. Natuurlijk gaat wat fantasie en science fiction er ook goed in, maar de dingen die we vaak niet kunnen doen in deze realiteit kunnen we wel doen in games. In MotoGP is dit racen met bloedsnelle motoren. Zo konden we dit voor het eerst doen op de Xbox 360 toen MotoGP ’06 uitkwam, de allereerste next-gen motor race game. De game bevatte schitterende graphics, gameplay die zo stevig stond als een huis en natuurlijk een erg leuke multiplayer die je uren aan de buis gekluisterd hield. Nu (nog geen jaar later) ligt de opvolger van ’06 in de winkels genaamd MotoGP ’07. THQ streeft er namelijk naar om elk jaar een nieuwe MotoGP game uit te brengen. Of dit wel zo slim is weet ik zo nog niet, maar met ’07 hebben ze alweer een pareltje binnen gesleept. Ik zal je uitleggen waarom.

Een succes formule moet je niet veranderen!

Omdat ’06 zo’n enorm succes was, voor een motorrace game dan, heeft Climax (de ontwikkelaar van MotoGP ’06 en ’07) ervoor gekozen om de gameplay intact te houden. Ds we vinden geen grote drastische make-overs en geen rare fratsen. Ze hebben de game vrijwel intact gelaten en de goede features van ’06 verbeterd en zo nodig veranderd. Neem nu de gameplay en de besturing. In ’06 konden we hier zeker niet over klagen. Het is daarom ook lastig voor een ontwikkelaar om een succes formule zodanig te verbeteren dat je het een opvolger kunt noemen. Dit is Climax gelukt, alhoewel in mindere mate. Zo hebben ze vooral kleine gameplay veranderingen aangebracht. Neem nu de besturing. Deze was nagenoeg perfect en veel kon er niet aan veranderd worden. toch hebben ze die gok gewaagd en hebben ze de game iets toegankelijker gemaakt. De motoren sturen namelijk iets vlotter en ook is het onderuit gaan iets verminderd. Nu betekent dit niet dat de game opeens stukken makkelijker is geworden. Integendeel zelfs, want de nieuwe besturing zorgt namelijk weer voor andere capriolen. Zo gaat je motor nu “fishtailen” wanneer je hard door de bocht heen gaat. Dit brengt natuurlijk je hart aan het kloppen want als je dan niet voorzichtig aan doet, lig je op je snufferd te kijken. Dat Fishtailen is trouwens niet het enige wat er aan de game is toegevoegd, ook het steigeren wanneer je snel optrekt, kan soms voor problemen zorgen. Je kunt namelijk niet sturen wanneer je met je voorwiel in de lucht hangt. Je moet daarom de linker analoge stick naar voren duwen om je motor aan de grond te houden. Doe je dit niet, verlies je tijd en bestaat er de kans dat je in de grindbak belandt.

Het publiek gaat uit zijn dak

Wat ook een leuke vernieuwing is, is de interactie naast de baan. In het vorige deel was het publiek namelijk erg statisch en deed niets bijzonders als jij op kop lag. In ´07 is dit wel het geval. Het publiek is nu volledig 3D en zal vuurwerk afschieten, toeters blazen, vlaggen zwaaien en noem het maar op wanneer jij langs ze heen scheurt. Lig je ergens laatste en hebben ze je op een ronde gezet, kun je al die dingen op je buik schrijven, want voor losers (geen belediging) juichen ze niet. De andere vernieuwingen bestaan grotendeels uit grafische veranderingen en verbeteringen. Zoals je waarschijnlijk wel weet, is MotoGP ’06 één van de best uitziende games op de Xbox 360. Dit is ook zo het geval met MotoGP ’07. Alles ziet er net iets scherper uit en het geheel is gewoon wat interessanter geworden. Helaas zijn de framedrops die we tegenkwamen in deeltje 6 nog steeds aanwezig. Elke keer als het té druk wordt op je scherm zakt de framerate even flink naar beneden. Erg storend is dit niet, maar ik had wel verwacht dat ze dit zouden oplossen. Ook bij de start van de race wanneer je de drukte op baan tegen komt, kan de game nog even lastig doen. Qua geluid vind ik deel 7 helaas niet zo top. Want net zoals in ’06 hoor je het geluid van je eigen motor amper. Ook is het geschreeuw van het publiek en je omgeving eventjes leuk, maar soms wordt het toch echt storend.

Multiplay!

Qua multiplayer staat ’07 als een huis. Zoals in deel 6 ook het geval was kun je nu nog steeds met maximaal 16 spelers online racen. De vele opties die je dan kunt instellen maken het extra leuk omdat jij zelf je hele game naar je eigen smaak kunt aanpassen. Houd je niet van het constante vallen door asociale racers? Dan zet je gewoon collisions op of en voila, je hebt er geen last meer van, tenzij je er zelf een potje van maakt.

Conclusie

Zoals ik hierboven al heb verteld, is MotoGP ’07 net zoals zijn voorganger een geweldige game. De schitterende graphics, de soepele besturing en de goede multiplayer zorgen ervoor dat ook ’07 een fantastische racegame is geworden. Helaas zijn er naar mijn mening net iets te weinig veranderingen en vernieuwingen toegevoegd om de serie nieuw leven in te blazen. Aan de andere kant moet ik zeggen dat je dit soort games gewoon niet te veel moet veranderen. Mij conclusie is daarom als volgt: haal de game in huis als je ’06 ook een fantastische game vond, maar haal de game niet in huis als je een geheel nieuwe MotoGP verwacht.
Cijfer: 8.3