Mortal Kombat Review

dinsdag, 26 april 2011 om 17:00
Wow, hoe vaak gebeurt het wel niet dat een ontwikkelaar mooie woorden spreekt, woorden die als muziek in de oren klinken, maar wat dan vaak uitmondt in één grote teleurstelling? Niets is minder waar als het gaat om de nieuwe Mortal Kombat. Maak je borst maar nat voor deze recensie!
De bloederige vechtserie Mortal Kombat gaat al heel wat jaartjes mee, maar de laatste titel: Mortal Kombat vs. DC Universe deed de franchise eerder een stap in het graf zetten dan daarmee een overwinning te behalen. Hoewel we destijds mild waren in de recensie, was Mortal Kombat gewoon niet meer wat het ooit was. Het hoort te draaien om brute gevechten, niet teveel poespas, maar wel flink veel bloed en vermaak. Ontwikkelaar NetherRealm Studios beloofde terug te keren naar de roots en wat verdient het bedrijf een respect. R.E.S.P.E.C.T. Het is gelukt!
Mortal Kombat screenshotMortal Kombat screenshotMortal Kombat screenshot

De Story Mode

Neem het van ons aan, Mortal Kombat is terug van weggeweest. De game keert niet alleen terug naar de roots maar verbetert en vernieuwt ook nog eens op zo'n manier dat je je vingers erbij af kunt likken. Laten we een greep uit het bloedbad nemen. Allereerst is daar een Story Mode, een toffe verhaallijn van ongeveer zes uur waarbij je je al vechtend door alternatieve verhaallijnen van Mortal Kombat 1,2 en 3 vecht. In Mortal Kombat vs. DC Universe had de serie voor het eerst een verhaallijn, maar deze is lang niet zo leuk als dat die nu wel is. Allerlei knipogen naar eerdere delen zul je herkennen, maar ook de films. Zo probeert Johnny Cage bijvoorbeeld al erg snel Sonja te versieren, iets dat hij in de eerste film ook deed.
Het leuke aan de Story Mode is, is dat er echt een uitdaging is. Waar je bij andere verhaallijnen zoals bijvoorbeeld Fight Night Champion steeds met hetzelfde karakter vecht en dus al zijn sterke en zwakke kanten kent, moet je in de Story Mode van Mortal Kombat juist met heel veel karakters vechten. Zo krijg je een inkijkje in heel wat verhaallijnen. Bovenden als je er klaar mee bent, speel je ook nog eens twee andere karakters vrij. Wel is het zo dat het begin moeilijk is. Zodra je de game opstart ben je eigenlijk nog een sukkeltje dat niets kan. Mortal Kombat is geen game om te button bashen, dat overleef je een paar rondes, maar zeker niet lang.

Eerst trainen is een beter idee

Dus het beste wat je kunt doen, zodra je Mortal Kombat aangeschaft hebt is gewoon beginnen te trainen. De game heeft een geweldige training modus waarin je allerlei gewelddadige kunstjes leert die je nodig hebt. Er is zelfs een Fatality Tuturorial aanwezig, dé plek om zonder druk van een wedstrijd te oefenen om die ene fatale bloederige gruwelijke alles beslissende genadeklap uit te delen. Dat hoofd moet er af en bloeden! Ieder karakter kent in de game een aantal fatalities, waaraan het leuke is dat je met iedereen gewoon met één mogelijke fatality begint. Dit is degene die je ook in je overzicht hebt staan; op start kun je alle moves terugvinden, wat ideaal is tijdens een wedstrijd. Maar naarmate je verder gamet speel je ook weer extra fatalities vrij. Werk aan de winkel dus. Helaas kent het spel hier wel een klein minpuntje, die de meesten waarschijnlijk niet zullen spotten maar de diehard fans wel. De tweede fatality van Quan Chi is namelijk hetzelfde als die van Scorpion. En een van de fatalities van Shang Tsung is ook niet origineel, want was de fantality van The Joker uit Mortal Kombat vs. DC Universe.

Allerlei modi en leuke opties

Het zijn slechts piepkleine details die de leek niet eens meegekregen zal hebben. Het weegt dan ook niet op tegen al het moois dat Mortal Kombat te bieden heeft. Allereerst zijn daar de modi en dus alle opties. Als je denkt dat je enkel kunt trainen en een verhaallijn kunt doorlopen met nog wat online mogelijkheden, dan heb je het helemaal mis. Koop Mortal Kombat en je bent de rest van het jaar zoet. Want zo kun je heel wat tijd besteden aan alleen al de Fight Modus, dit is de ouderweste arcade ladder zoals we die van vroeger kennen. Doorloop een ladder met vijanden die in moeilijkheid oplopen om uiteindelijk een eindbaas te verslaan. Ook hier geldt weer dat je met button bashen niet ver komt, tenzij je het op de makkelijkste moeilijkheidsgraad zet uiteraard. Mortal Kombat draait om het maken van combinaties, leer de knoppen kennen en weet ze juist toe te passen, alleen dan word je heel behendig in het spel. Oefening loont in ieder geval.
Behalve die Fight Mode is er ook nog de Challenge Tower, iets dat je kunt zien als allerlei minigames. Er zijn rond de 300 uitdagingen die stuk voor stuk weer verschillend zijn. Soms moet je tegen iemand vechten om die met een bepaalde fatality uit te schakelen, soms moet je hordes vijanden zien tegen te houden voor ze jou bereiken. Het is de variatie die het fris houdt, maar nog meer het nostalgische gevoel. Als je vroeger met Mortal Kombat bent opgegroeid, dan weet je vast nog wel dat je 'Test Your Might' en Test Your Sight' had, dat draaide om je kracht te testen en te kijken of je wist waar je een object was gebleven nadat er met bekertjes werd gehutseld. Deze leuke kleine dingen zijn terug. Maar ook hier geldt dat Mortal Kombat niet alleen goed gekeken heeft naar het verleden, ook zijn er nieuwe dingetjes bijgekomen. Want je hebt nu ook Test Your Strike' en 'Test your Luck'. Alleen al met de Challenge Tower ben je wel een uurtje of tien zoet.

Botten breken!

Ga je offline aan de gang, dan herken je veel karakters, moves en stages waar je je een weg door baant. Mortal Kombat is herkenbaar, maar toch speelt het weer anders dan je ooit gewend was, op een goede manier. Zo is er nu een geheel nieuwe optie waardoor de game nog bruter is geworden dan ooit tevoren. Tijdens het vechten heb je onderin een beeld een metertje dat loopt. Hoe voller die meter wordt tijdens het vechten, hoe mooier het wordt. Als alle drie de stukjes van de balk gevuld zijn, druk je gelijktijdig beide triggers in om een 'X-ray'- aanval uit te voeren. Het heeft iets weg van een fatality, maar dan voer je zo'n brute combo al uit tijdens het gevecht. Het is de meest krachtige aanval die je maar kunt toepassen in een wedstrijd en net zoals de fatalities heeft elk karakter zijn eigen X-ray- aanval. Schrik niet, de game heeft niet voor niets een 18+ label: je ziet veel botten breken, veel puntige wapens en veel bloedspatters je scherm vullen. Je zou het in het echt in ieder geval niet overleven.

Details sieren de game

Behalve deze spectaculaire aanval kun je met ieder karakter tal van andere opties uitvoeren tijdens een gevecht. Ieder personage kan eigen combo's maken en speciale aanvallen uitvoeren. Ook hier zul je weer veel herkenen van vroeger, maar ook nieuwe tactieken sieren de game. Wat je vaak ziet zijn aanvallen die voortgeborduurd zijn op het verleden, maar dan net even iets extra's toevoegen. Dat is nog eens mooi meegaan met de tijd! Bovendien weet Mortal Kombat zich ook duidelijk te onderscheiden van andere fighting games. Zet je bijvoorbeeld Capcoms troef Street Figher ernaast en kijk je naar de schouderworpen, dan stelt dat van Street Fighter niets veel meer voor. Als je in één van die games dichtbij een vijand staat, pak je die vast, is het een knop indrukken en je gooit hem of haar weg.
Bij Mortal Kombat is het veel meer dan enkel iemand over je schouder gooien. Sta je dichtbij je vijand, dan heb je twee manieren om een schouderworp te doen waarbij het niet een kwestie is van enkel gooien. Als Scorpion bijvoorbeeld zoiets doet, dan gooit hij de vijand eerst meters van zich af om vervolgens nog een stukje terug te trekken met zijn speer. Au, billenkoek! Het zijn van die kleine dingen waar je op moet letten om er achter te komen hoe goed alles wel niet is uitgewerkt.
Dit geldt ook zeker voor de graphics en het geluid. Mortal Kombat ziet er goed uit en het is werkelijk een genot om gevechten op een huge ass tv te spelen. Aan het commentaar van vroeger is niets veranderd, maar dat is juist goed, want nostalgie op zijn tijd is mooi! Ook zit er nostalgie in wat betreft de Krypt, de plek waarin je honderden items vrij kunt spelen met punten die je gehaald hebt: art word, fatalities en nog veel meer.

Online vechten

Maar dit zijn offline opties, online valt er ook genoeg te doen. Het is jammer dat het PlayStation Network momenteel platligt, daardoor kunnen PS3-eigenaren niet met hun exclusieve karakter Kratos aan de slag. Op de Xbox 360 is zo'n tof karakter helaas niet aanwezig. Jammer, geen Master Chief dus, wel blijft het tof om online eens even flink wat botten te breken. Zo kun je gewoon een 'Ranked' match spelen waarbij je een- tegen- een speelt of twee-tegen-twee. Erg tof gedaan. Het enige nadeel is wel dat er lang niet altijd iemand online is, Het is dus niet een kwestie van selecteren en binnen tien seconden heb je een tegenstander gevonden. Je zult soms even een aantal minuten moeten wachten, zeker als je 's avonds speelt. Verder is er nog een online optie: King of the Hill, waarin acht spelers kunnen spelen. Een hele uitdaging om hieraan deel te nemen ook. De online mogelijkheden verlengen een groot deel van de uitgebreide offline mogelijkheden.

Beter en bruter dan ooit

Het voert te ver door om alle opies te bespreken van de nieuwe Mortal Kombat omdat het er simpelweg veel zijn. Maar niet teveel. Alles wat de game doet, bijna alles, doet het goed. Vaak is het zo dat ontwikkelaars roepen: de game wordt tof! Of de game keert terug naar de roots. En vaak komen gamers dan bedrogen uit. Respect dat dat nu niet gebeurd is. Echte Mortal Kombat liefhebbers zullen veel oude elementen herkennen. Maar daarnaast gaat Mortal Kombat met de tijd mee door oude dingen te verbeteren, er op voort te borduren en nieuwe aspecten toe te voegen. Bovendien speelt de game heerlijk weg en is het bruter dan ooit. En dat is wat we willen met een fighting game: bloed, bloed, bloed! Haal Mortal Kombat dus op en maak je borst maar nat, want je weet niet wat je overkomt. Tot dusver de beste vechtgame die dit jaar is uitgekomen!
Cijfer: 9.4