Monster Energy Supercross 4 Review - Mooie stunt of een harde crash?

zaterdag, 20 maart 2021 om 14:00
monster energy supercross 4 1f1615206562
Bij motorcross draait het niet om pure snelheid, maar behendigheid en het juiste ritme in gedurfde sprongen vinden. Daarvoor is heel veel oefening nodig, in het geval van Monster Energy Supercross 4 eigenlijk te veel. Moet je de game halen als fan van de sport, laat staan als nieuwkomer? Je leest het in onze review.
Monster Energy Supercross 4 draait om het officiële Monster Energy AMA Supercross FIM-kampioenschap, wat vooral in Amerika populair is en daar in tegenstelling tot bijvoorbeeld de MXGP ook volledig gehouden wordt. Het kampioenschap telt zeventien ronden in zeven stadions. Ontwikkelaar Milestone heeft inmiddels drie eerdere delen gemaakt, die gemengd zijn ontvangen. Daarom ligt de standaard voor deze game niet direct heel hoog, wat aan de ene kant betekent dat er al snel verbeteringen doorgevoerd kunnen worden maar ook de verwachtingen moet temperen.

Lang niet voor iedereen

Monster Energy Supercross 4 is niet aan iedereen besteed. Sterker nog, dit product is waarschijnlijk voor een heel selecte groep gamers weggelegd. Dat komt door het afschrikwekkende instapniveau, maar ook de oneffenheden die het plezier eigenlijk constant in de weg zitten. Zoals voor eigenlijk alle sporten geldt, en iets waar de games ook naar streven: sport is gevoel, sport is emotie. Het creëren van een emotionele band met de speler kun je bovendien zien als één van de graadmeters voor het onderscheid tussen een goede game en een mindere. Monster Energy Supercross 4 wekte voor deze review maar één gevoel op: frustratie. Tijdens de eerste race al, tijdens de pakweg dertigste race nog net zo.
Wie fan is van motorcross, of eigenlijk supercross, denkt wellicht automatisch een reden te hebben om een game als Monster Energy Supercross 4 te kopen. Al is het puur omdat er amper alternatieven op de markt zijn over deze tak van sport. Er is verder nog MXGP van Milestone zelf, wat draait om een ander kampioenschap dat zich juist in outdoor locaties afspeelt. Waarom zou je dan voor Monster Energy Supercross 4 moeten kiezen? We zullen maar recht door zee zijn: eigenlijk zijn er niet zo heel veel redenen voor te bedenken.
monster energy supercross 4 2f1615206605

Roestige mechanics

Monster Energy Supercross 4 is namelijk geen geweldige game en maakt het de speler behoorlijk lastig om plezier aan de races te beleven. Daarvoor voelt de balans van de prestaties tussen AI en speler gebroken aan. Vrijwel nooit heeft je motor de consistentie en snelheid om een volledige rechte lijn van een parcours soepel af te leggen. Terwijl de computergestuurde tegenstanders op miraculeuze wijze een sprong van tientallen meters afleggen met minimale acceleratie, voelt de motor waarop de speler zit plots tien keer zo zwaar tijdens een jump. Je belandt vaker hard en onhandig tegen de bumps aan, dan dat je er vloeiend overheen crosst.
De game leunt met name op de mechanic dat je constant wisselt tussen naar voren en achteren leunen, maar het werkt gewoon ondanks de eerdere delen niet goed. Physics zijn te onvoorspelbaar en ook niet consistent. De feedback die je van de motor terugkrijgt naar je controller ontbreekt teveel, althans op de DualShock 4 waar de PlayStation 4-versie nog gebruik van maakt. MotoGP, dat ook uit de stal van Milestone komt, doet het wat dat betreft een stuk beter. Ondergetekende had daarom de grootste moeite om ook maar één soepele ronde af te leggen, en dan nog waren de computergestuurde tegenstanders minstens tien seconden sneller. En dat op het allermakkelijkste niveau!
monster energy supercross 4 3f1615206644

Oneerlijke AI

Het niveau van de tegenstanders is een tweede punt. Dat de bots als het ware door ‘een onzichtbare hand’ geholpen worden, is te duidelijk merkbaar. Soms rijd je met maximale snelheid op een bump af, trek je de motor naar achteren met het idee hem in de lucht weer naar voren te duwen voor een grotere sprong, om een beschamend klein hopje te maken. Dan zie je vervolgens hoe de computer gigantische sprongen maakt zonder enige snelheid, alsof ze rechtstreeks uit The Matrix komen.
Het niveau ligt veel te hoog en dat maakt de game vanaf het begin frustrerend. Gebrek aan vaardigheid van de speler kun je denken, maar dan nog is het aan Milestone om ook nieuwkomers op te vangen door de game met makkelijkere niveaus in te leiden. Vervolgens zou je dan de uitdaging kunnen verhogen door assists uit te zetten of een hoger level AI. Dat het hier niet zo werkt, is met name het gevolg van belabberde controls en inconsistente physics. Zelfs super easy is praktisch onverslaanbaar. Van de meer dan veertig races ben ik nog geen enkele keer van de laatste plek af gekomen en niet op een ronde gezet. Bovendien beschikken de overige rijders over een behoorlijk beperkt zicht óf inschattingsvermogen, want ze wijken voor geen centimeter van hun lijn als ze je willen inhalen. Levensgevaarlijk…
monster energy supercross 4 5f1615206678

Ontoegankelijk en ongebalanceerd

Milestone heeft blijkbaar geen seconde gedacht aan nieuwkomers en dat is een slechte zaak. Wil je dan niet dat je game verkoopt? Met racegames heeft ondergetekende genoeg ervaring, waaronder in de MotoGP-games. Daarin voelen zeges als beloningen voor hard werk en vele uurtjes oefenen. Monster Energy Supercross 4 doet dat niet, maar tilt het woord onbespeelbaarheid naar een nieuw niveau. Zelfs op super easy en alle assists aan, laat je de AI je kansloos achter. Bochten zijn niet lekker te nemen en de tracks zijn zo gemaakt dat jumps maar één in honderd keer bij toeval te halen zijn en je niet in het ritme komt. Waarom het met precies dezelfde snelheid en beweging de ene keer wel lukt en de andere keer niet? Dat valt nergens uit op te maken.
Sowieso vertelt de game weinig als het aankomt op gameplay. Milestone heeft een ‘tutorial’ gemaakt, maar dat knap genoeg gedaan zonder ooit echt iets uit te leggen. Nergens iets over hoe physics werken en hoe je een circuit fatsoenlijk kunt afleggen. Waarschijnlijk omdat dit nagenoeg onmogelijk is? Eén van de tutorials bestaat uit het volgen van de ideale lijn om de flow van het circuit te begrijpen. Deze tutorial duurt twee bochten, misschien vijf procent van het circuit, waarna je terug naar een menu met laadschermen gaat. Het is lastig om iets te leren op die manier.
monster energy supercross 4 6f1615206716

Gerecyclede content

Zijn er unieke elementen te vinden in Monster Energy Supercross 4? Ook daarop is het antwoord een duidelijke ‘nee’. Dit deel heeft behalve de licenties niets nieuws onder de zon en gebruikt zelfs content zoals de modellen van custom coureurs uit MotoGP, maar dan van slechtere kwaliteit. De PlayStation 5-versie zou betere graphics moeten hebben, maar dat verklaart niet waarom het er op de PS4 zo karig en korrelig uitziet. Er zijn PS3-games die er beter uitzien, net als er ongetwijfeld PS4 games zijn die er beter uitzien dan MES4 op de next-gen consoles.
Ook het afstellen van je motor is linea recta uit andere Milestone games geplukt, waar het in tegenstelling tot hier overigens wel degelijk zin had om mee te spelen. Wat is het nut van je gear ratio afstellen als geen enkele je motor snel genoeg maakt om grote jumps te kunnen halen? Zet je hem op maximale topsnelheid, dan rijdt de rest je ook op rechte stukken alsnog links en rechts om de oren.
monster energy supercross 4 9f1615206754

Allesbehalve een verfrissende career mode

Milestone beloofde naast alle elf stadions en zeventien tracks een gloednieuwe career mode in Monster Energy Supercross 4. Wat je krijgt: een menu van waaruit je van de ene naar de volgende race gaat zonder überhaupt interessante cutscenes, verhaallijnen of spannende managing features. Goh, je coureur kan geblesseerd raken (wat ons al in de allereerste race overkwam), iets wat je alleen maar ontwikkelingspunten kost en waar je geen extra plezier uit haalt.
Die punten heb je eigenlijk nodig voor het trainen van je coureur, om hem beter te maken in het nemen van bochten, remmen, scrubs, controle door de lucht en andere stats. Je begint als een rookie zonder enig ogenschijnlijk talent met het doel om uiteindelijk uit te groeien tot een ware pro. Vergelijk het met hoe je karakter in een game als UFC 4 gestaag groeit door uitdagingen te voltooien en punten toe te kennen aan vaardigheden die je zelf belangrijk vindt. Ongeïnspireerd en repetitief.
Een andere game modi is de standaard Time Trial, wat verrassend genoeg het leukste is om te doen in Monster Energy Supercross 4 vanwege het gebrek aan tegenstanders. Verder is er multiplayer met private en public lobbies en een Race Director voor wie wil streamen, een Track Editor en customisation van je rijder en motor. Denk bij dat laatste aan je favoriete motorfabrikant, kleurstellingen en stickers. Ook hier zijn er weer teleurstellingen, want het meeste is veel te prijzig en wat je verandert is niet eens goed te zien doordat de motor en coureur te ver zijn uitgezoomd en je de camerahoek nauwelijks kan aanpassen.
monster energy supercross 4 10f1615206798

Monster Energy Supercross 4 Review - Verspilling van je tijd

Vragen, vragen en nog eens vragen. Dat is wat er door ons hoofd ging bij het spelen van deze game. Wie zou hiervan genieten, de echte motorcrossers? Waarschijnlijk kijken die toch liever naar de echte races of rijden ze zelf door de modder dan dat ze hun tijd verdoen aan Monster Energy Supercross 4.
Ben je op zoek naar een race game? Je moet wel erg wanhopig zijn om dit uit te proberen en dan nog kun je maar beter voor de kwalitatief veel betere MotoGP-delen gaan, in het geval het je niet uitmaakt of je op circuitmotoren wil racen of crossmotoren.
Waarom heeft Milestone deze game toch gemaakt? Daarop kan ik maar één antwoord bedenken: soms komt een game uit die de lat zo laag legt, dat het als schoolvoorbeeld dient voor hoe het niet moet. Ook daarvan leren we met zijn allen en dat is prima, zolang je er als gamer maar geen geld voor neerlegt.
Cijfer: 3