MioSMART Essentials Kit Review - Beveiligingssysteem met mankementen

zondag, 19 maart 2017 om 15:00
Weet jij wat er zich bij jou thuis afspeelt, wanneer je van huis bent? Er kan van alles gebeuren als je weggaat en daarom is het fijn dat we in een tijd leven waarin je alles in de gaten kunt houden vanaf je telefoon. Deze MioSMART Essentials Kit review checkt of het MioSMART beveiligingssysteem de moeite waard is.
Het is fijn om met een gerust hart van huis te kunnen gaan, wetende dat je meteen op de hoogte bent als er iets gebeurt. Dat is wat MioSMART in gedachten heeft gehouden bij het ontwikkelen van dit beveiligingssysteem. Met de Essentials Kit heb je meteen alles in huis om je woning veilig te stellen. Het volledige pakket bestaat uit de volgende onderdelen:
  • VixCam C10 home camera
  • Personal Cloud Gateway S10
  • Raam & Deur Sensor R12
  • Motion Sensor R14
  • Hub G10
  • SD-kaart van 16 GB
  • Drie stekkers met zowel Europese als Britse aansluiting
  • Twee ethernetkabels
  • Vijf AAA-batterijen
  • Snelstartgids
MioSMART Essentials Kit Review 1

Installatieproblemen

Voordat je met een gerust hart kunt vertrekken, moet je natuurlijk wel de boel even aansluiten. Helaas is dat moeilijker dan gedacht. We zijn echt wel een beetje technisch ingesteld, maar voordat we alles werkende kregen waren we een hele tijd verder. Dat lag in eerste instantie aan onze telefoon.
Onze Samsung Galaxy telefoon met Android 6.0 kreeg de apparatuur niet aan de praat. Pas toen we het met een iPhone probeerden, kon een verbinding gemaakt worden. Latere installatie met de nieuwe Asus Zenfone 3 telefoon vormde ook geen probleem. Voordat je een pakket van ruim 200 euro aanschaft, moet je dus even navraag doen of jouw telefoon wel geschikt is voor deze MioSMART kit.
Mocht je de juiste telefoon hebben en alle stappen volgen, dan is de MioSMART apparatuur relatief simpel aan te sluiten. Ieder product heeft een eigen handleiding die stap voor stap uitlegt hoe je het aan de praat krijgt. Door QR-codes te scannen verbind je alle apparaten met een telefoon. Alles wat je na de installatie doet met het veiligheidssysteem, gaat via de MioSMART app.

MioSMART app om alles in de gaten te houden

De app is de manier waarop je alles in de gaten houdt. De MioSMART applicatie is helaas niet de handigste. Het inlogscherm bestaat bijvoorbeeld uit twee knoppen met 'Inloggen' op beide knoppen. Na een keer proberen weet je wel dat de onderste knop bedoeld is om je te registreren en de bovenste om daadwerkelijk in te loggen, maar het geeft geen goed gevoel over de kwaliteit van de app.
Zodra er iets gebeurt dat door de sensors of de camera wordt waargenomen, krijg je automatisch een melding op je telefoon. De melding brengt je naar een overzicht waar je kunt zien wat er gebeurd is. De bewegingssensor geeft bijvoorbeeld een mooi overzicht van alle tijdstippen waarop de sensor gereageerd heeft. Ditzelfde overzicht kwam bij de raam & deur sensor niet aan de praat. Na de eerste drie meldingen bleef dit overzicht vaststaan op een melding, zonder nieuwe gebeurtenissen weer te geven.
Na een reset was het overzicht van die sensor weer leeg en klaar om gevuld te worden. Deze sensor bleef desalniettemin problemen hebben. Zowel gemonteerd bij een deur als bij een raam werd bijna geen van de geprovoceerde bewegingen geregistreerd. De bewegingssensor en camera doen gelukkig wel waarvoor ze gemaakt zijn.
MioSMART Essentials Kit Review 2

VixCam C10 is een uitstekende camera

De camera is verreweg het beste onderdeel uit de Essential Kit van MioSMART. Dit is het eerste product dat je aansluit en technisch gezien zou je het daar bij kunnen laten. Via de app kun je dan de camera activeren en meekijken met wat er in huis gebeurt. Super handig als je weggaat van huis of als je toezicht wilt houden op kleine kinderen in een andere kamer.
Via de app kun je onder andere de kwaliteit van de camera (640x368 of 1280x720), het contrast en de helderheid aanpassen. Ook kun je het beeld draaien voor als je de camera op een muur of het plafond monteert. Het enige wat niet mogelijk is, is de kijkhoek aanpassen op afstand. Je kunt de camera wel handmatig draaien, dus zo zul je het beste uit de kijkhoek moeten halen.
Uiteraard kun je tijdens het meekijken ook foto's en video's maken. Deze kun je opslaan op een micro SD-kaartje dat je rechtstreeks in de camera kunt stoppen, maar je kunt het ook opslaan op de telefoon zelf. Als je de Cloud Gateway hebt aangesloten kun je de beelden ook in de cloud opslaan. Ook als een inbreker denkt slim te zijn door de camera mee te nemen, heb je zo nog alle beelden veilig opgeslagen. Ten slotte is het ook mogelijk een ingebouwde microfoon te gebruiken om mee te luisteren en een speaker om zelf iets te zeggen via de camera.
De opgenomen beelden zijn van goede kwaliteit als je de camera op 1280x720 pixels zet. Zo kun je met helder beeld meekijken als er iets gebeurt. De opties qua helderheid en contrast helpen mee om ook in het donker duidelijke opnames te kunnen maken. In een donker gebouw kun je via de camera nog steeds alles zien en genoeg details meekrijgen.

Handmatig in- en uitloggen

Als je eenmaal ingelogd bent, krijg je meldingen van alle bewegingen die er voor de camera en sensoren plaatsvinden. Als je zelf thuis bent, is dit niet altijd nodig, maar je krijgt toch honderden meldingen per uur als je een beetje actief bezig bent. Er is helaas geen optie in de app om aan te geven of je thuis bent, of nog beter, dat er naar de GPS wordt gekeken om te zien of je wel of niet thuis bent.
De enige manier om die meldingen te stoppen, is om je helemaal uit te loggen uit het systeem. Je moet er dus aan denken om weer handmatig in te loggen iedere keer dat je van huis gaat en om uit te loggen zodra je het systeem niet nodig hebt.
MioSMART Essentials Kit Review 3

Een hoop werk voor een mager resultaat

De MioSMART Essentials Kit heeft dus best wel wat aanmerkingen. In essentie is het een prima beveiligingssysteem en vooral de camera en bewegingssensor kunnen je een veilig gevoel geven als je van huis gaat. De sensoren zijn accuraat en de beeldkwaliteit is uitstekend. De raam & deur sensor daarentegen heeft alleen maar voor problemen gezorgd.
Het is het allemaal net niet. De app werkt wel, maar steekt niet goed in elkaar. Met de juiste telefoon is de installatie ook niet een al te groot probleem, maar je moet er wel geduld voor hebben in het geval het niet allemaal in één keer goed gaat. MioSMART heeft op zich een aardig systeem uitgegeven, maar in dezelfde prijsklasse (250 tot 350 euro) zijn er simpelweg betere alternatieven te vinden.