Minecraft Review

woensdag, 09 mei 2012 om 17:45
Of je de game nou al gespeeld hebt of niet, iedereen is bekend met het fenomeen Minecraft. Na een ontwikkeling van drie jaar kwam eind vorig jaar de volledige versie van de game op de PC uit. In die drie jaar heeft ontwikkelaar Mojang een flinke fangroep op kunnen bouwen en de game is dan ook al miljoenen keren gedownload.
Minecraft is een simpel concept. Je hebt een wereld gemaakt uit blokken en je doel is om zo lang mogelijk te overleven door huizen en wapens te maken. Zie het als een combinatie van LEGO en een zandbak. Minecraft is dan ook letterlijk een sandbox-game. Verder is de game befaamd, maar ook berucht om het stijltje dat de game met zich meedraagt. Je houdt van de stijl of je veracht het, het is aan jou om te beslissen. Wij kunnen het echter wel waarderen, want de game moet vloeiend spelen als je in de immense werelden rondzwerft. Of de Xbox 360 versie van Minecraft niet onderdoet aan zijn grote PC broer, kun je lezen in deze recensie.
Oud maar vertrouwd
Meteen nadat je de game opstart, merk je dat de game zijn oude menu heeft behouden. De knoppen zijn precies hetzelfde als de PC-versie en je kunt dan ook al snel aan de slag, want het aanmaken van een wereld gaat net zo makkelijk als op de PC. Met drie klikken op de knop wordt er een nieuwe map voor je gegenereerd en dat is het moment waarop de pret kan beginnen.
Eenmaal in je wereld gestapt, merk je dat je alleen spawnt met een kaart. Dit is echter anders dan op de PC, waar je met helemaal niets moet beginnen. Het eerste wat je gaat doen is natuurlijk hout halen voor je eerste huis en voorwerpen. En als je begint te hakken, verschijnt er plots een pop-up scherm in je beeld. De game verwelkomt je en zo wordt de eerste toevoeging duidelijk.
Vernieuwing genoeg
De Xbox 360 versie geeft je een introductie op de game, waardoor je de basis in de vingers krijgt. Zo wordt er uitgelegd waar je hout voor kunt gebruiken en waar sommige voorwerpen voor dienen. Een volharde Minecraft bouwer heeft dit niet nodig, maar voor mensen die de game niet op de PC hebben gespeeld is dit zeer handig. Het is dan ook netjes dat ontwikkelaar Mojang dit onderdeel in de game heeft gestopt.
Nadat je de eerste stukken hout hebt verzameld, wil je uiteraard verder bouwen. Je kunt dit doen door te gaan craften, je spullen vervormen in nieuwe onderdelen. Zodra je het craftmenu opent, valt je iets op. Je hoeft niet alle recepten meer uit je hoofd te kennen. Alles staat mooi voor je geordend en het enige wat jij hoeft te doen is de spullen vinden die je nodig hebt om bepaalde voorwerpen in elkaar te zetten. Doordat alle recepten al bekend zijn, bespaar je een hoop tijd. Je hoeft nu namelijk niet meer alles zelf op de juiste plekken te schuiven. Hier is dus goed gedacht aan de verandering van muis en toetsenbord naar een controller.
Toch niet helemaal compleet
Wat wel opvalt, is dat niet alle recepten uit de PC-versie in de Xbox 360 game zitten. Dit komt doordat de laatstgenoemde de 1.6.6 bètaversie van de PC is, de versie van de PC een jaar geleden dus. Mojang heeft eerder al gezegd dat het een versie moest kiezen voor de ontwikkeling en dat het de game helemaal gaat updaten naar de meest recente versie van de PC. Voor nu is het jammer, maar gelukkig kan iedereen binnenkort genieten van alle nieuwe onderdelen die in het laatste jaar zijn toegevoegd.
Door de grote vergelijking met de PC is het al donker geworden. Iedereen die wel eens Minecraft heeft gespeeld weet wat je nu moet doen: dekking zoeken! ’s Nachts komen namelijk de gekste wezens tevoorschijn, waaronder skeletstrijders, zombies en creepers, die proberen om jou het leven zuur te maken. Schuil in je huis of maak een zwaard om je tegenstanders te verslaan. Het enige wat je nu nog dwars kan zitten is je fantasie. Wil je een zwembad, ga je gang. Of ga aan de slag als je liever een vuurtoren wilt.
Samen staan we sterk
Het leuke is dat de game dus ook geen einde kent en je daardoor eeuwig door kunt blijven bouwen. Maar als het je toch gaat vervelen kun je altijd met de meeste vernieuwende toepassing aan de slag, de split-screen. Zo kun je niet in je eentje, maar met maximaal vier spelers op een televisie tegen de monsters gaan strijden. Met nog wat extra vrienden kun je online met maximaal acht spelers tegelijk het avontuur opzoeken.
Een echte blockbuster
Mojang heeft met zijn Xbox 360 versie van Minecraft weer een pareltje in handen. De vertrouwde gameplay is terug met daarbij het speciale craftmenu en de introductie voor nieuwe spelers. Ook de split-screen voegt een extra dimensie toe aan de game, zeker nu het aanbod van co-op games begint te vermageren. Het is jammer dat we nog niet met de volledige, meest recente PC-versie van de game aan de slag kunnen. Maar zoals Mojang al liet weten zal het beide platformen zo snel mogelijk met de meest recente versie voorzien. Zo kunnen we dus nu al uitkijken naar wat de PC al heeft, en dat allemaal zonder extra te hoeven betalen.
Cijfer: 9.2