Metal Gear Solid: HD Collection Review

vrijdag, 22 juni 2012 om 19:30
De inleiding wordt ditmaal niet begonnen met ‘hoe karig de line-up van de PlayStation Vita wel niet is’. Dat weten we nu zo onderhand wel. Dat zure en en azijnzeikerige gedrag, daar heeft niemand iets aan. Nee, tijd om middels een goed en positief perspectief naar de draagbare spelcomputer te kijken. Dat is deze week kinderspel, gezien het uitbrengen van Metal Gear Solid: HD Collection.
De verzameling van drie geremasterde Metal Gear Solid-games zag eerder dit jaar voor een kinderachtige prijs al het daglicht voor de PlayStation 3 en Xbox 360. De wereldwijde pers was lyrisch over de collectie, ware het niet dat Sony nog een extra slag kon slaan met een eventuele versie op diens gloednieuwe handheld. Vanzelfsprekend willigt de studio die wens van velen in en komt het deze week met Metal Gear Solid: HD Collection voor de PS Vita.
De Vita-variant kent één wezenlijk verschil: de PlayStation Portable-klassieker Metal Gear Solid: Peace Walker is niet meer op het schijfje aanwezig. De reden hiervoor is onbekend, hetgeen jammer is aangezien het misschien wel de beste game is die de PSP rijk is. Zodoende staan er nu nog maar ‘slechts’ twee delen op: Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty en Metal Gear Solid 3: Snake Eater. Gezien de omvang van die twee games (plus alle bonuscontent) kun je nog steeds lang met hoofdrolspeler Snake uit de voeten.

Opgepoetste Metal Gears

Zoals we van HD-collecties gewend zijn, zijn beide delen grafisch opgepoetst en is de besturing onder handen genomen om gebruik te maken van de touch-features van de PS Vita. Wat het eerste betreft kunnen zowel oude rotten als nieuwkomers hun vingers aflikken, want beide games zien er werkelijk schitterend uit. De omgevingen kennen nu veel meer detail en de personages ogen nu een stuk scherper dan in de versies op de PlayStation 2. Derhalve is deze collectie eigenlijk al een must have voor iedere doorgewinterde MGS-liefhebber.
Dan de besturing, die zoals gezegd speciaal voor de handheld zou zijn aangepast. Nou, bij het tweede deel is hier in ieder geval weinig van te merken. Zo kun je de camera niet zelf besturen en ben je veroordeeld tot vaste cameraperspectieven. Om die reden krijg je vaak geen goed overzicht op je speelveld, wat voor een sluipspel toch wel funest is. Vaak loop je ongewild tegen een vijand aan en schiet je met je pistool compleet de andere kant op. Een kleine smet op een voor de rest fantastische game. Dankzij een subliem verhaal met lange tussenfilmpjes, een gevarieerd leveldesign en een lekkere wisselwerking tussen Snake en Raiden kent het spel terecht een gemiddelde 95% op GameRankings.

Snake Eater imponeert wéér

Maar toch is de showsteler op het schijfje Metal Gear Solid 3: Snake Eater, dat door veel kenners wordt beschouwd als het beste deel in de franchise. De wijze waarop Sony actie momenten afwisselt met spannende confrontaties en emotionele tussenfilmpjes doen denken aan de betere films. De game oogt en voelt als eentje van de huidige generatie, waarmee duidelijk wordt dat Snake Eater destijds een vooruitstrevend en innovatief product was.
De verplichte touchscreen-besturing is er dan weer één die we liever niet hadden gezien. Om wapens en voorwerpen te selecteren word je gedwongen gebruik te maken van het aanraakbare scherm. Dat Sony hiervoor niet gewoon de hulp van de schouderknoppen inroept, is ons een raadsel. Afijn, net als de matige besturing in deel twee vormt ook dit slechts een klein minpunt. Met Metal Gear Solid: HD Collection ben je lang zoet. Als kleine extra zitten Metal Gear 1 & 2 (de MSX-varianten) er ook in, twee puike games die eveneens een fenomenale, spannende verhaalvertelling kennen.

Must-have voor iedere Vita-bezitter

Metal Gear Solid: HD Collection is met zijn adviesprijs van dertig euro een regelrechte aanrader voor zowel leken als doorgewinterde liefhebbers. Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty en Metal Gear Solid 3: Snake Eater zijn niet de minste delen en in de serie en zijn daarnaast van een keurige make-over voorzien. Dat de besturing en het aanraakbare scherm soms wat te wensen overlaat, kunnen we door de kwaliteit van die games gemakkelijk door de vingers zien. Tijd om je PS Vita weer uit het stof te halen.