Mercury Hg Review

maandag, 10 oktober 2011 om 18:00
Onze hele wereld is opgebouwd uit natuurkundige elementen. Ze zijn een essentieel onderdeel van ons bestaan. De arcade game Mercury Hg zet alle mogelijke elementen op een voetstuk en wil ons hierin wegwijs maken middels verschillende puzzels. Maar is deze leerweg ook leuk, of kunnen we maar beter de leerboeken in?
In Mercury Hg moet je een grote druppel kwik begeleiden in verschillende levels die een natuurkundig element kenmerken. Daar houdt de vergelijking met de realiteit meteen op, want je moet een uitgebreide fantasie hebben wil je een level kunnen vergelijken met een bijbehorend element. Zie het daarom maar als een naamaanduiding.
Creatief zijn met kwik
Wat de game wél biedt is een groot aantal steeds moeilijker wordende puzzels waar je jouw druppel kwik doorheen moet zien te loodsen. Pas heel goed op, want als je te dicht bij de afgrond komt, dan is de kans zeer groot dat er een deel van jouw blob te pletter valt. Het gevolg is dat jouw blob kleiner wordt, afhankelijk van hoe slordig je bent, en je uiteindelijk niets meer bent dan een verloren element.
Dat willen we natuurlijk niet, want je gaat je na een tijdje bijna hechten aan dat arme druppeltje. Al die gevaren dat het moet trotseren; je krijgt er bijna medelijden mee. Als je het einde van een level zonder 'kleerscheuren' weet te bereiken, dan verdien je een bonus op jouw highscore. Leuk voor de doorzetters onder ons, wat minder voor de casual speler.
Soms hersenkrakende puzzels
Concepttechnisch zit Mercury Hg erg goed in elkaar. De basis van de gameplay kun je het beste vergelijken met games uit de Monkey Ball franchise, aangezien jouw druppel kwik in principe hetzelfde is als de bekende aap in het balletje. Kijkend vanuit dat oogpunt lijkt Mercury Hg ook erg op de puzzelgame Kororinpa op de Wii, maar er zijn wat verschillen. Mercury Hg kiest door het gebruikte concept van natuurkundige elementen namelijk voor een andere aanpak en biedt op geheel eigen wijze unieke puzzels die je hersens soms flink laten kraken.
Zoals bij de meeste puzzelgames het geval is, worden de levels gaandeweg steeds moeilijker. Zo wil de game dat je soms simpelweg van punt A naar punt B moet gaan, maar vind je meer variatie naarmate je progressie boekt. Zo moet je jouw druppel kwik in sommige levels tegen een scherpe rand aan laten rollen om deze op te splitsen, of moet je je kwik op bepaalde punten van kleur laten veranderen. Alleen zo kun je nieuwe portalen openen en extra's oppakken voor jouw score. Dat klinkt nogal complex en dat is het eigenlijk ook wel. Mercury Hg laat zo zien dat ook de doorgewinterde puzzelaars genoeg uitdaging kunnen vinden.
Vallen en opstaan
De game houdt bij hoe lang je precies over een level doet. Omdat je met een timer te maken hebt, moet je een level vaak genoeg opnieuw spelen om de optimale route zo eigen te maken. Een systeem van vallen en opstaan dus. Als je niks met de score in het algemeen hebt, dan kun je de timer gewoon negeren, want je mag gewoon door blijven puzzelen. Alleen wordt er zo wel constant een bepaalde druk op je gelegd. Tikkende klokken zorgen immers voor de nodige opgefokte zenuwen.
Niet geschikt voor spelers met een zwakke maag
Terwijl je aan het puzzelen bent, wil je natuurlijk een wat beter beeld krijgen door de camera te bewegen. Het probleem ligt echter bij het feit dat wanneer je snel met je camera draait, de kans groot is dat je kots- en kotsmisselijk zal worden. De meeste levels in Mercury Hg zijn namelijk strak vormgegeven met soms hele felle kleuren. Heb je een zwakke maag en ga je te snel met de camera heen en weer, dan kun je maar beter in de buurt van een toilet blijven. De game is ook niet aan te raden als je een flinke kater hebt.
Om de kans op misselijkheid nog maar even extra te benadrukken, heeft Mercury Hg gekozen voor een hele slechte soundtrack. De chemische Electro beats zorgen ervoor dat menig gamer niet langer dan tien minuten met het geluid aan kan spelen. Op zich is dat ook weer een voordeel, want dan kun je lekker langer doen over het spel. Dat moet de ontwikkelaar tenminste hebben gedacht. We worden simpelweg onrustig van de soundtrack in Mercury Hg, op een negatieve manier welteverstaan. Wie wil er nou misselijk worden van een game?
Levels passen zich aan op jouw muziek
Gelukkig kun je altijd nog je eigen ingeladen muziek gebruiken. Van bijvoorbeeld klassieke André Rieu liederen tot Blue Monday van de band New Order, wees lekker creatief! Doe eens gek met jouw eigen muzieksmaak. Sterker nog, Mercury Hg beloont je zelfs door je eigen soundtrack te gebruiken. De omgeving van de levels past zich namelijk lichtelijk aan op de beat van het nummer dat jij via een muziekspeler hebt ingeladen. Heb je te maken met een zwaar bonkend lied, dan is de uitdaging waarschijnlijk ook wat groter. Een uniek en leuk uitgewerkt concept. Je wordt echt aangemoedigd om je eigen muziek in te laden.
Hoge herspeelbaarheid
Kun je langs deze zaken kijken die voor menig gamer ongetwijfeld een flinke frons op het gezicht zal weten te toveren, dan kun je je prima vermaken met de vele tientallen levels die de game rijk is. Naast de normale modus, kun je ook je eigen tijd proberen te verbreken in de 'Ghost' modus en heb je ook bonus levels die je gaandeweg vrij kunt spelen.
Kijkend naar dat opzicht is de herspeelbaarheid vrij hoog. Dat is uiteraard een goed teken. Het is alleen jammer dat je in het menu van het kiezen van de levels al tegen de gesloten levels van twee aankomende uitbreidingen aan moet kijken. Alsof de ontwikkelaar deze levels expres heeft weggehaald om een extra zakcentje te kunnen verdienen.
Geen natuurkundig wonder
De content die je wél krijgt voor slechts 400 luttele Microsoft Punten, is in principe al noemenswaardig genoeg. Daarom is deze game een aanrader voor de puzzelliefhebber die graag met zijn eigen muziek speelt, want de soundtrack die al in Mercury Hg zit, is echt om te huilen. Degene die geen eigen muziek heeft en toch zijn gehoor graag intact wil laten, kan deze game echter beter links laten liggen. Nee, dan kun je beter een goed natuurkundeboek kopen. Lekker rustig en minstens zo leerzaam.
Cijfer: 6