Mega Man X3 Review - Moeilijker dan regen ontwijken in een storm

zondag, 30 november 2014 om 16:00
Mega Man X was de schop onder de kont die de Mega Man-serie in 1993 hard nodig had. De game vond de serie opnieuw uit met allerlei nieuwe elementen die de serie naar nieuwe hoogtes tilde. Nu zijn we beland bij Mega Man X3, de allerlaatste Mega Man X game ooit uitgebracht op de SNES. Check de Mega Man X3 review!
Als je deze game als fysieke cartridge voor de Super Nintendo wilt aanschaffen, moet je wel erg diep in de buidel tasten, omdat Mega Man X3 bijna net zo zeldzaam is als een Dodo met een tutu aan. 7 euro op de Nintendo eShop is daarom een zachte prijs voor de game, maar is het de moeite waard? Mega Man X staat bekend als één van de beste Mega Man games ooit dus dit derde deel zou in zijn voetstappen moeten volgen, toch?
Mega Man X3 Review

Mega Man X3 - retemoeilijk

Mega Man X3 is een ontzettend moeilijke game. De vijanden zijn zo geplaatst dat je ze altijd met extreme voorzorg moet benaderen, omdat sommige bad guys bijna een kwart van je levensbalkje kunnen decimeren met één aanval. Ook hebben van normale vijanden schilden, tegenaanvallen of andere gedrag waardoor je niet zomaar guns blazing door een level kan wandelen. Je zou kunnen zeggen dat het makkelijker is om vliegenpoep uit peper te halen met bokshandschoenen aan, dan ook maar één level te halen in Mega Man X3.
Anders dan in de voorgaande twee games is dit keer Zero een speelbaar personage. Zero is cool, want hij heeft lang haar (en zoals we weten zijn mensen met lang haar supercool), hij heeft een groter levensbalkje dan Mega Man en als klap op de vuurpijl heeft hij ook nog eens een light saber. Het nadeel is alleen dat Zero nadat hij doodgaat een lange tijd weg blijft, en gezien de moeilijkheidsgraad van de game is de gemiddelde tijd dat je als Zero kan spelen ongeveer 5 minuten.
Mega Man X3 Review

Toxic Seahorse en Crush Clawfish

In plaats van Robot Masters heb je in de Mega Man X-serie de Mavericks die je een kopje kleiner moet maken. De Mavericks zijn een stuk interessanter dan de Robot Masters, die af en toe helemaal nergens op slaan. De Mavericks zoals Gravity Beetle, Toxic Seahorse en Crush Clawfish zijn qua thema niet bijster origineel, maar omdat ze op dieren zijn gebaseerd voelen ze toch iets unieker aan dan de zoveelste ijs-variant.
De graphics zijn net als in voorgaande delen uitstekend, met gedetailleerde sprites en soms gigantische eindbazen. De ontwerpen van de Mavericks zijn creatief en ze zijn allemaal even kleurrijk. Muzikaal staat de Mega Man-serie er ook om bekend erg goed te zijn en dit is geen uitzondering. Je hoofd zal zeker meedeinen op de rockende soundtrack van Mega Man X3.
Mega Man X3 Review

Mega Man X3 Review - Meer van hetzelfde

Het komt erop neer dat Mega Man X3 niet veel nieuws doet met de serie. Mega Man X was een meesterwerk, Mega Man X2 borduurde verder op hetzelfde idee. Mega Man X3 voelt meer als een stagnatie dan als een progressie aan. De graphics, gameplay en muziek zijn weer allemaal van de bovenste plank, maar mede vanwege de hoge moeilijkheidsgraad is de game alleen aan te raden voor gamers die een grote uitdaging zoeken, of die hard Mega Man- fan zijn.
Mega Man X verschijnt in de Final Smash van Mega Man in Super Smash Bros voor de Wii U en er komt ook een Amiibo van de Blue Bomber uit in 2015.