Mega Man 7 Review - Meer van hetzelfde, maar dat is oké

Review
zaterdag, 29 november 2014 om 12:44
xgn google image
Nadat de Mega Man serie zichzelf met Mega Man X in 1993 opnieuw uitvond is het onbegrijpelijk dat er in 1995 weer ineens een ‘normaal’ deel in de serie verscheen met als doel de originele serie uit het slop te trekken. Lukte dat? Lees de Mega Man 7 review en kom erachter of deze game de moeite waard is.
Je zal denken "Mega Man, dat is toch die memorabele serie games op de Nintendo Entertainment System?" Dat klopt ook helemaal. Mega Man 7 kan daarentegen het beste vergeleken worden met de vette bek die je afgelopen vrijdag haalde. Het was best lekker, maar naar het eten ervan kan je al bijna niet meer herinneren wat je in je bakkes hebt gepropt.
Hoewel de game bedoeld was om de serie uit cryogenische hyperslaap te halen was het effect averechts, want Mega Man 7 cementeerde de serie alleen nog maar verder in een vergeetbare muur terwijl de X serie glorieus triomfeerde.
Mega Man 7 Review

Mega Man 7 review - voor de liefhebber

Nu ben je misschien onder de indruk dat Mega Man 7 de moeite totaal niet waard is, maar dat valt eigenlijk reuze mee. Het is zeker geen slechte game, maar een grote stap terug na Mega Man X. Voor iedereen die echt geen genoeg kan krijgen van Mega Man is dit een goede keuze, maar je bent beter af met een eerder (of later) deel uit de klassieke serie of de X serie.
De gameplay voelt vertrouwd aan, maar net niet even strak als de gameplay van Mega Man X. De sprite van Mega Man zelf is in dit deel een stuk groter dan in Mega Man X waardoor de game een algehele ‘net niet’ vibe uitstraalt, iets dat wel bij het totaalplaatje van de game past. De hoge moelijkheidsgraad, een van de handelsmerken van de serie, is gelukkig nog steeds aanwezig. Onmogelijk is het niet, maar je speelt de game zeker niet in een avondje uit.
Mega Man 7 Review

Classic Mega Man

De muziek is goed, maar niet bijzonder inspirerend. Het grootste gedeelte van de muziek verdwijnt in de achtergrond zonder bepaald memorabel te zijn. Sommige tracks lijken ook heel erg veel op de muziek uit het veel betere Mega Man 2.
Een schot in de roos zijn wel de graphics, die erg simpel en kleurrijk zijn. De herkauwde robot master ontwerpen zoals Freeze Man (serieus, Freeze Man? Ice Man en Blizzard Man waren niet genoeg?) en Junk Man zijn hierdoor een stuk beter te pruimen. Toch missen de graphics toch nog net die extra charme die de simpele graphics van de NES met zich mee brachten, maar ze zijn zeker niet slecht.
Mega Man 7 Review

Slap aftreksel

Het leveldesign is niet slecht, maar het bevat heel veel elementen van eerdere Mega Man games. Soms komt er een origneel idee voorbij zoals het Jurassic Park-achtige level van Slash Man, maar het grootste gedeelte van de levels is niet slecht, maar voelt simpelweg als een slap aftreksel van andere, betere Mega Man games aan. Neem bijvoorbeeld Burst Man, die qua ontwerp te veel lijkt op Dive Man en zijn level lijkt te veel op dat van Bubble Man uit Mega Man 2.
Robot Masters als de eerder genoemde Slash Man en Shade Man hebben wel coole levels die wat nodige afwisseling brengen. Het is jammer dat niet alle Robot Masters zo creatief waren als deze, dan was de game een stuk vermakelijker geweest, want voor elk gaaf idee dat de game naar voren brengt zijn er wel een hoop andere ideeën die als een herkauwing aanvoelen. Veel gamers maken grappen over de onzinnige robot masters in de Mega Man serie en vooral in dit deel zijn ze bijzonder lui. Nieuwe personages Bass en Treble (Snap je?) zijn aardige toevoegingen aan de game, maar het is spijtig dat ze, net als Proto Man, niet speelbaar zijn naast een kleine minigame.
Mega Man 7 Review

Geen eigen smoelwerk

Het is te merken dat Mega Man bedenker en god onder de mensen Keiji Inafune voor deze game het stokje overgaf aan iemand anders, want Mega Man 7 valt een beetje in het niet tussen de Mega Man games op de NES en de Mega Man X games op de SNES; het heeft niet genoeg van beiden om het zijn eigen smoelwerk te geven. Het is te vergelijken met iemand die heel erg goed rembrandt kan naschilderen. Knap, maar het ontbreekt aan eigen stijl.
Capcom heeft Mega Man de laatste tijd als een baksteen laten vallen, maar Keiji Inafune laat Mega Man voortleven met Mighty No. 9 en volgend jaar komt er een Mega Man Amiibo aan.
Cijfer: 7

Populair Nieuws