Madagascar Kartz Review

maandag, 23 november 2009 om 22:14
De Mario Kart franchise zorgt al jaren voor veel plezier en niet voor niets komt er op elke console dan ook een nieuw avontuur. Madagascar Kartz lijkt hierop. Racen we hier hard voor weg of is er goed afgekeken?
Iedereen kent de Madagascar filmen, het zijn animatiefilms die een lach op je gezicht toveren dankzij de vormgeving en vooral ook door de dosis gezonde humor. Met Madagascar Kartz krijg je de kans om met jouw favoriete karakter eens te scheuren op een kartbaan en te winnen van de anderen.
Mario Kart principe
Dit principe klinkt als Mario Kart, en gezegd moet worden dat Madagascar Kartz niets anders is dan een simpele rip-off. Ken je Mario Kart, dan weet je precies wat je nu kunt verwachten. Zo is er een sologame en een multiplayer. Bij deze laatste kun je alleen offline losgaan met vrienden, want online is er helaas geen ondersteuning.
Mocht je alleen zijn, zul je je moeten vermaken met de sologame. Deze heeft dezelfde mogelijkheden als de multiplayer plus nog een paar extra's. Zo is er een snelle race, een race tegen de klok, de schiet op! schiet op! optie en een checkpoint race. Maar waar het allemaal om te doen is, is uiteraard het kampioenschap.
Ook dit kent dezelfde opzet als Mario Kart. Zo kun je kiezen uit diverse personages, in totaal negen. Het is goed dat er enige uitdaging is omdat er slechts vijf direct beschikbaar zullen zijn: Alex, Marly, Melman, Gloria en Pinguins. De andere vier zul je moeten vrijspelen. Het gaat hier om Apen, Shrek, B.O.B. en Julien. Het verschil in alle karakters zit in de snelheid, grip en turbo
Madagascar Kartz Screenshot Madagascar Kartz Screenshot Madagascar Kartz Screenshot
Toernooien en banen
Nadat je je karakter geselecteerd hebt, kun je dan beginnen met het toernooi. Enkel de 50CC optie is direct beschikbaar, de 100CC, 150CC en 200CC zul je moeten vrijspelen. De toernooien zelf zijn opgedeeld in drie delen en elk heeft weer drie parcoursen. In totaal zul je dus op negen verschillende banen rijden en dat is weinig. Minder dan vijf minuten heb je namelijk nodig per keer en je bent dan ook zo klaar met een toernooi. Mario Kart heb je snel uitgespeeld, helaas geldt dat ook voor deze game.
Wat wel leuk is aan de banen zelf, is dat ze gevarieerd zijn. Hoewel er dus gewoon gekeken is naar Mario Kart heb je nooit het gevoel 'been there, done that'. Alles is net weer even anders. En wat je kunt verwachten zijn wel Madagascar banen. De natuur speelt dan ook een belangrijke rol. Zo kom je allerlei subtropische elementen tegen, rijd je op een weg waar een haai je het probeert lastig te maken en meer van dit soort gekke dingen. Gezegd moet worden dat dit gewoon leuk bedacht en uitgewerkt is.
Power-ups
Behalve simpel gassen en racen draait het in de game om het verzamelen van power-ups. Dit is exact hetzelfde idee als in de Mario Kart games. Tijdens het racen vind je op de weg power-ups die je moet oppakken en daarmee kun je je tegenstanders het lastiger maken. Zo kun je een kokosnoot op iemand afgooien, spinnen op iemand afsturen, maar ook is er een optie zodat jij supersnel gaat en daardoor naar voren schiet op de baan.

Het zijn net weer even andere power-ups dan die we kennen van de Mario games maar zeker niet minder leuk. Nadeel is alleen wellicht dat je nooit ziet wanneer je zelf gevaar loopt. Nergens is een indicator, dus is het altijd oppassen geblazen. Er is een power-up waarmee je jezelf kunt beschermen maar wanneer moet je die activeren? Dat is dus de vraag, en je zult het dan ook maar op de gok moeten activeren. Dit systeem is slecht uitgewerkt en daar had meer ingezeten.

De besturing
Gelukkig werkt de besturing wel gewoon goed. Wat je nodig hebt is een Wiimote en die kun je gewoon in het stuurtje doen van Mario Kart. De game is namelijk ook zonder stuur te koop. Helaas is er geen ondersteuning van de GameCube of Classic Controller. Met de Wiimote zul je het dus moeten doen. Met de 2-knop geef je gas, en verder door naar links en rechts te bewegen stuur je. Voor de rest kun je met de Z-knop slippen en met de 1-knop activeer je turbo. Tijdens het spelen kun je je meter vol laten lopen door bijvoorbeeld trucjes te doen. Dit is spannender dan het is. In de lucht druk je een keer op een pijltjestoets en je doet het juiste trucje. Het ziet er grappig uit, maar uitdaging ontbreekt. Maar de turbo-functie is zeker leuk.

Het had beter gekund
Wat we gewend zijn bij de Madagascar films is humor, de vraag is wat we hiervan terugzien in de game. Het leveldesign was net al aangehaald, daar zul je vaak genoeg van kunnen genieten. en om moeten lachen. Hoewel je wel met een knipoog moet kijken naar de grafische kant van deze game. Maar kunnen we audiovisueel nog iets grappigs verwachten? Vrij weinig. Als je begint aan een wedstrijd zul je een stukje horen van het hilarische "I like to move it move it" maar daar houdt het wel mee op. Meer geinige opmerkingen tijdens het racen zelf waren welkom geweest. De karakters reageren steeds hetzelfde waardoor de diepgang en de daarmee gepaarde lol uit blijft. Ook hier had meer ingezeten.
Het blijft een Mario Kart rip-off
Al met al is Madagascar Kartz geen slechte game geworden. Het is een rip-off van Mario Kart waarin wel degelijk goede aspecten aan ontleend zijn. De banen zijn leuk en de wedstrijden zijn sowieso gewoon grappig om te doen. Helaas ben je er alleen zo klaar mee, is er online geen extra toevoeging en is het onhandig dat je niet ziet wanneer je zelf wordt aangevallen. Ook humor uit de films blijft grotendeels uit. Hard wegracen voor deze game hoef je niet maar erg goed is het spel nu ook weer niet. Als je gek bent van Mario Kart en eens op een ander parcours wil racen, is dit wat voor jou. Anders kun je beter blijven genieten van enkel de Madascar films.
Cijfer: 6.3