Luigi's Mansion 3DS Review - Op geestenjacht met een angsthaas

woensdag, 07 november 2018 om 16:32
Normaal zien we onze rode besnorde loodgieter altijd in de hoofdrol. Deze keer is hij vastgezet in een schilderij en wordt de bange angsthaas Luigi de held van de dag. Toch gaat dit hem niet makkelijk af. Zo werd Luigi tijdens de Luigi's Mansion 3DS review vaker de stuipen op het lijf gejaagd dan hem lief was.
Mario is altijd de stoere held van het verhaal. Op het moment dat Prinses Peach weer eens ontvoerd is, springt hij direct overeind met een 'lets a go' om weer eens de held uit te hangen. Zijn broer is uit ander hout gesneden. Luigi is een stuk minder zelf verzekerd, een stuk lomper en ook een heel erg veel banger aangelegd. Dat maakt het dan ook onwijs grappig om deze bibberende held opnieuw een griezelig spookhuis in te begeleiden.

Mario is niet de held

Eerder zagen we op GameCube al dat Luigi's Mansion een geslaagd concept was. Het was zelfs zo'n succes dat jaren na release de serie werd voortgezet met Luigi's Mansion 2 Dark Moon op de Nintendo 3DS. Veel jongere mensen maakten toen voor het eerst kennis met de Ghostbuster-hobby van Luigi. Al jaren werd er gevraagd om Luigi ook zijn GameCube-avontuur opnieuw te laten beleven. Dat kan nu eindelijk en iedereen die nooit heeft kunnen meemaken hoe Luigi bijna een hartaanval krijgt van de angst, kan dat nu dus alsnog meemaken door hem opnieuw in dat avontuur van ruim 16 jaar geleden te storten.
Luigi krijgt een stofzuiger om in opdracht van Professor E. Gadd een heleboel spoken op te zuigen. Deze maffe professor had de spoken eerst netjes opgesloten in schilderijen, maar hield ze niet langer onder controle toen de Boo's om de hoek kwamen kijken. Onder leiding van de gemene en oppermachtige King Boo roken alle spoken de vrijheid en verstopten ze zich in één gigantisch spookhuis. Mario lijkt de held van de dag te worden, maar faalt en wordt opgesloten in een schilderij. Nu is het aan Luigi om de held te zijn.
Luigi's Mansion 3DS Review

Een heleboel spoken

Het geeft een kick om te zien hoe dan zo een spook in een lullig stofzuigertje op Luigi's rug wordt gezogen. De spokenjacht voelt vele malen beter aan dan in een Luigi's Mansion 2 Dark Moon. Zo kom je vaker spoken tegen en daar had je maar een zeer beperkte variatie aan spoken die telkens terugkeerden. In Luigi's Mansion valt de grote variatie aan klopgeesten helemaal niet op één hand te tellen. Waar je op het ene moment het nog opneemt tegen een gigantische baby, moet je de andere keer een oud vrouwtje in je stofzuiger zuigen of moet je een geest zijn potje poolen onderbreken.
Het vangen van de portretgeesten gaat gepaard met een heleboel humor en interessante puzzels. Zo moet je vaak eerst iets doen voordat je zo een geest weer terug in zijn schilderij kan zetten. Een voorbeeld is een douchend spook dat je enkel kunt vangen door het water van de douche ijskoud te maken. Dan blijkt dat spoken het ook niet leuk vinden om onder ijskoud water te douchen. Doordat elk spook op een andere manier moet worden benaderd, wordt het interessant om telkens op spokenjacht te blijven gaan. Naast de portretgeesten zijn er ook nog tal van andere gekke geesten die je tegen zult komen.
Luigi's Mansion 3DS Review

Besturing

Al die geesten zuig je met je stofzuigertje op door Luigi tijdens het zuigen tegenovergesteld van de spoken te bewegen. De besturing kan even wennen zijn als je de GameCube-versie gewend bent, omdat het op zo een kleine handheld toch lastiger is om grip met Luigi te krijgen. Toch raak je er op een gegeven moment wel aan gewend. Net als in Dark Moon, kan je de gyroscope van je Nintendo 3DS gebruiken om te richten. Wanneer je een New 3DS (XL) hebt kun je ook via die kleine extra draaiknop op je systeem gebruiken. Dit is handiger wanneer je het spel in 3D wilde spelen, al voegt die gimmick eigenlijk niets aan het spel toe.
Uiteindelijk leent Luigi's Mansion 3DS ook het één en ander van Luigi's Mansion 2 Dark Moon. Niet alleen hoor je sommige Luigi-kreetjes terugkomen, voornamelijk qua besturing zijn er wat dingetjes overgenomen. Zo kan je kiezen voor een besturing die meer lijkt op de klassieke GameCube-besturing, maar kan je ook ervoor kiezen om de zaklamp in je stofzuiger een tijdje op te laden om zo meerdere spoken met één grote lichtflits te verrassen.
Luigi's Mansion 3DS Review

Een groot spookhuis

Zo'n lichtje is ook wel handig in een spookhuis vol spoken. In tegenstelling tot Luigi's Mansion 2 Dark Moon doorloop je niet losse levels, maar doorzoek je één groot spookhuis waarbij je steeds weer nieuwe sleutels vindt. Die sleutels zorgen ervoor dat je een nieuwe kamer in kunt en steeds meer geheimen van dat spookhuis ontdekt. Dit zorgt voor een grijns op je gezicht, want er zijn voldoende dingen die jijzelf nooit eng zult vinden, maar waarvan je weet dat Luigi er zeven kleuren in zijn broek om zal schijten. Je weet pas zeker dat Luigi bang is wanneer de soundtrack stopt en hij deze wat nerveus door blijft neuriën.
Het is niet gek dat Luigi nerveus is want in elk kastje, boekenkast of tafeltje kan een spook verstopt zitten. Zo zijn er maar liefst 50 extra Boo's die zich in de verschillende meubelen verstoppen. Jij moet ze vinden en vervolgens is het zaak om hem met je stofzuiger achterna te blijven zitten om levenspunten van de Boo af te pakken. Pas als deze op zijn geeft een Boo zich gewonnen en kun je hem opzuigen. Het is erg tof om die Boo's te verzamelen, al zijn ze wel een stuk frustrerender dan de portretgeesten. Zo hebben latere Boo's onwijs veel levenspunten en daarbij kunnen Boo's door muren heen zweven. Hierdoor moet je constant tussen kamers wisselen voordat je de Boo aan je collectie hebt toegevoegd.
Luigi's Mansion 3DS Review

Je blijft verzamelen

Uiteindelijk wordt je collectie aan Boo's bijgehouden in een schilderij in de galerij. Hier hangen trouwens ook alle portretgeesten die je weer terug in hun schilderij hebt weten te brengen. Van elk portret zijn drie versies waardoor je zelf kan selecteren welke versie van een schilderij je het mooist vindt. Daarnaast is de galerij bij uitstek geschikt om alle gevechten tegen portretgeesten nog eens opnieuw uit te vechten. Zo kun je een race tegen de klok aangaan en kijken of je die geesten in een tweede poging sneller kunt vangen.
Met het verzamelen van alle Boo's en portretgeesten ben je ongeveer tien uur bezig. Dit is een best korte tijd als je het vergelijkt met Luigi's Mansion 2 Dark Moon. Daarentegen is het spel nog niet uitgespeeld als je alles hebt verzameld. Zo kun je het spel opnieuw spelen in een zogenaamde Hidden Mansion-mode. Hierin doorloop je exact hetzelfde avontuur nog een keer, maar wordt alles een stuk moeilijker. Doordat er nu veel meer extra spoken zijn die je lastigvallen tijdens je zoektocht naar de portretgeesten, ben je niet zomaar klaar.
Luigi's Mansion 3DS Review

Co-Op mogelijkheden

Mocht het te moeilijk worden, dan is er nu in ieder geval de mogelijkheid om een partner te hebben voor al je Ghostbuster-praktijken. Grezzo heeft namelijk bij het maken van deze remake een ware lokale co-op-stand via download play toegevoegd waarbij de tweede speler in de huid van de futuristische Gooigi kan kruipen. Dit personage is een geheel groene Luigi dat je de optie geeft om samen rond te dwalen in het spookhuis. Jammer aan de co-op-stand is wel dat beide spelers verplicht in dezelfde kamer van het spookhuis moeten blijven.
De co-op lijkt verder alles uit je Nintendo 3DS te halen. Zo merkten wij zo nu en dan lag op tijdens het proberen van deze modus. Het maakt hierin ook verschil op wat voor een model Nintendo 3DS je hebt spel speelt. Zo heeft je normale 3DS het veel harder te voorduren dan de latere New Nintendo 3DS (XL)-modellen. Professor E. Gadd zei in het intro van Luigi's Mansion 3DS al dat Gooigi nog wat testrondes nodig had. Maar als we kijken naar hoeveel lag er soms op kan treden, zou je bijna zeggen dat Gooigi te futuristisch is voor de 3DS.
Luigi's Mansion 3DS Review

Oordeel Luigi's Mansion 3DS Review - Een geslaagd project

Maar uiteindelijk is Luigi's Mansion 3DS een geslaagde zet die het spel leuk maakt voor nieuwe spelers, maar ook de oudveteranen van de Luigi's Mansion-serie. Met een grote dosis humor, wordt je ondergedompeld in een spelwereld vol maffe geesten. Het spel wordt nooit eng, hooguit zo nu en dan spannend, en geeft je constant het gevoel alsof Luigi deel is geworden van het Ghostbuster-team. Deze vernieuwde editie van Luigi's Mansion maakt je in ieder geval flink warm voor de avonturen die Luigi's Mansion 3 voor Switch moet brengen.
De release van Luigi's Mansion 3DS is in ieder geval een goede reden om je 3DS of GameCube af te stoffen en stof en spoken op te zuigen in Luigi's spookhuis.