Lost Planet Review

maandag, 22 januari 2007 om 19:51
Capcom's meest recente Xbox 360 game is een hit. De game is al meer dan een miljoen keer over de toonbank gegaan. Is de game het waard, of valt deze door de hype toch wat tegen?
Zoals de naam van de game al doet vermoeden, speelt Lost Planet zich af op een andere planeet. Het gaat om een verloren planeet, waar het ijs- en ijskoud is. Toch besloot de mens om deze planeet te gaan koloniseren. Helaas verliep niet alles volgens plan. Er bleek namelijk een ander soort op de planeet te wonen, de Akrid. Deze insectachtige wezens vielen de kolonisten keer op keer aan, en waren veel sterker. Er werd besloten om de planeet te verlaten.
Maar toen werd ontdekt dat de Akrid een krachtige energiebron binnen zich droegen, thermal energy genaamd. De mens had nu een reden om terug te vechten, en dat deden ze dan ook. Met nieuwe technologie en wapens gingen ze de strijd weer aan. En jij maakt er deel van uit.
Aliens, mechs en lekker knallen maar
In Lost Planet neem je de rol aan van Wayne, een jonge gozer die tegen wat problemen is aangelopen. Hij heeft namelijk zijn vader verloren in een gevecht tegen een enorme Akrid, de Green Eye. Wayne zelf weet te ontsnappen, maar valt bewusteloos in elkaar op de ijsvlakten van de planeet. Gelukkig wordt hij gevonden door wat andere mensen en hij besluit hen te helpen de planeet van de Akrid te verlossen, en ondertussen de Green Eye te vinden om wraak te nemen. Het verhaal is wat oppervlakkig gehouden, en de simpele tussenfilmpjes helpen ook niet echt om het wat meer tot leven te brengen.
In Lost Planet draait het dan ook vooral om de actie. En deze is er genoeg. Je loopt door metersdiepe sneeuw, terwijl je aan alle kanten de Akrid van je af schiet. De wapens die je daarvoor gebruikt, voelen lekker aan en vooral de grote rocket launchers zijn heerlijk om af te vuren. Tussen de gevechten door zul je van plek naar plek moeten gaan. In veel gevallen zul je gaten moeten overbruggen, of omhoog moeten. Dit gaat heel gemakkelijk met je grapling hook, een geweer dat een haak afvuurt. Het gebruik hiervan brengt de nodige afwisseling in de game, want het kan even zoeken zijn om precies te zien waar je heen moet.
Bij dit laatste helpen de data posten. Deze kan je activeren door de B-knop een paar keer snel achter elkaar in te drukken. Vervolgens komt er een lichtgevende pijl uit die in de richting wijst waar je heen moet. Dit voorkomt dat je te lang hoeft te zoeken, want Lost Planet bevat omgevingen van een aardige omvang. Naast deze handig routekaart zorgt de data post ook voor nieuwe thermal energy.
De thermal energy kwam al in de introductie ter sprake, het is dan ook één van de belangrijkste aspecten van Lost Planet. Zonder deze energie is Wayne namelijk ten dode opgeschreven. De energie zorgt ervoor dat hij in de kou kan blijven rondlopen. Je gebruikt er echter heel wat van, en je hebt geen oneindige voorraad. Er is linksboven in beeld dan ook constant een metertje te vinden met de hoeveelheid thermal energy die je nog over hebt. Wees echter niet bang dat je deze meter snel bij 0 zal zijn, want je komt genoeg energie tegen onderweg. Als je een vijand omgebracht hebt (waarna hij in een soort ijsbeeld verandert, en dan in duizenden stukjes uit elkaar spat) komen er rode bubbeltjes met thermal energy tevoorschijn. En er zijn genoeg vijanden voorhande, zodat je eigenlijk weinig dood zal gaan door een tekort. Ook handig is dat de thermal energy ervoor zorgt dat Wayne's health weer vooruitgaat als hij geraakt wordt.
De thermal energy heb je ook nodig als energiebron voor je vital suit. Dit zijn eigenlijk een soort van mechs, die je door de hele game tegen komt. Ze spelen een belangrijke rol in de gevechten tegen de Akrid, want met zo'n grote mech ben je natuurlijk wat beter opgewassen tegen de grotere aliens. Helaas zal je later in de game veel gevechten voeren tegen andere mechs, waardoor jouw overmacht in de gevechten wat verdwijnt.
De vital suits zijn ook een vereiste om te gebruiken in de gevechten met de eindbazen. Elke missie kent namelijk een grote vijand die je aan het einde zal moeten verslaan. Soms zijn het gigantische Akrid, andere keren neem je het op tegen andere vital suits. Deze laatste zijn de wat saaiere gevechten, want dan is het simpelweg opzij stappen en knallen maar. De gevechten met de Akrid zijn gelukkig stukken interessanter, maar ook hier komt het steeds weer neer op hetzelfde. Je pakt het grootste wapen op dat je kan vinden en begint dan op zijn zwakke plek te schieten. Deze zwakke plekken zijn heel duidelijk aangegeven, waardoor je ook niet naar de zwakte van de verschillende Akrid hoeft te zoeken.
De single player zit vol met actie, maar valt helaas ook wat in herhaling. Bij de eerste missies van de game zul je op het puntje van je stoel zitten, maar naarmate je verder in de game komt, zal het allemaal wat minder worden.
Online knallen
Natuurlijk zit er ook een multiplayer in Lost Planet, met verschillende game modes. Zo is er de elimination voor teams en free-for-all. Dit is eigenlijk een deathmatch, waarin de spelers allemaal zo snel mogelijk naar de goede wapens rennen en elkaar vervolgens beginnen af te slachten. Daarnaast is er ook de post grab mode. Hierin moeten data posts geactiveerd worden, maar als iemand dit doet kan hij zich niet verdedigen. Met hoe meer mensen je een data post probeert te activeren, hoe sneller het gaat, maar dan ben je eigenlijk een schietschijf. Als laatste is er nog fugitive. Hierin proberen de spelers één man op te jagen. Deze moet voor een bepaalde tijd zien te overleven, of een aantal punten verdienen door vijanden te vermoorden.
Het zijn allemaal een beetje de standaard modes, die je in elke game wel ziet. In het begin is het vermakelijk, maar het wordt al gauw saai. De actie zal voor velen te langzaam zijn, en er zijn genoeg betere multiplayer games op de Xbox 360.
Sneeuw en ijs, prachtig in beeld gebracht
Capcom heeft met Lost Planet een grafisch mooie game neergezet. Op een HD televisie zal alles er perfect uitzien, maar ook op een normale tv is het genieten. De Akrid en mechs zien er echt mooi uit, en ook de omgevingen mogen er zijn. Zoals op de vele screenshots en video's te zien is, zal je met de graphics zeker niet teleurgesteld worden.
Het geluid van de game is ook gewoon goed. De wapens klinken lekker, de Akrid maken de goede geluiden. Hetzelfde kan niet gezegd worden over de stemmen in de game. Zeker tijdens de tussenfilmpjes zorgen de stemmen ervoor dat de personages niet tot leven komen. Het klinkt allemaal erg snel in elkaar gezet, en dat is jammer. Als dit aspect wel goed verzorgd was, had Capcom er misschien in kunnen slagen om het verhaal wat interessanter te laten worden.
Lost Planet is een game die met best wel wat hype omgeven is geweest. De game zet grafisch iets moois neer, en ook zijn er verschillende interessante en vernieuwende gameplay elementen. De grapling hook, thermal energy en vital suits zijn hier voorbeelden van. Helaas schiet de game ook op enkele gebieden tekort. Het verhaal is slecht uitgewerkt en wordt nooit echt interessant. En hoe leuk de gevechten in het begin ook zijn, na enkele missies valt het in herhaling. Hetzelfde geldt ook voor de multiplayer.
Het is zeker geen slechte game, maar er zijn op dit moment gewoon betere games te vinden op de Xbox 360. Als je echt helemaal weg was van de single- en multiplayer demo's, dan moet je de game zeker ophalen. Ben je op zoek naar een leuke shooter, waarmee je een weekje of twee zoet kunt zijn, dan is Lost Planet ook een goede keuze. Zoek je echter een game die langer meegaat, en die je een actievolle, verslavende multiplayer biedt, dan zal Lost Planet je toch vies tegenvallen.