Logitech G700 Review

dinsdag, 01 november 2011 om 16:30
Het XGN kantoor zit vol met muizen, zo presenteerden we onlangs een recensie van de Logitech G9x Laser Mouse, en komen we nu met de G700, die gericht is op de MMORPG-fans. Eens zien of deze muis net zo goed werkt als Logitech beweert.
Ben jij één van die gamers die dagelijks uren achter elkaar role-playing games speelt? Dan hebben we goed nieuws voor je, want Logitech heeft speciaal voor deze gamers een muis ontwikkeld met maar liefst acht extra knoppen die je geheel naar eigen smaak kunt instellen. Eens kijken hoe dat speelt.
Pas je muis aan
Net als de G9x, is de G700 ook uitgerust met een speciale 'Gaming Laser', waardoor de muis preciezer op je bewegingen moet reageren. De muis kan dan ook overweg met een DPI van het trage 200 tot en met het ultragevoelige 5700 DPI, waarmee je zelf precies kunt instellen hoe gevoelig je de muis wilt hebben. Daarnaast is de muis volledig draadloos, maar dient deze wel met een kabel opgeladen te worden. Gelukkig kun je tijdens het opladen wel met de muis gamen.
Instellen van je muis
Hoewel de DPI voor RPG-gamers niet heel erg veel uitmaakt, is er nog iets veel belangrijkers toegevoegd: acht extra knoppen. Via de SetPoint-software (waarom wordt deze niet bij de muis geleverd?) kun je deze knoppen allemaal instellen. Wat erg jammer is, is dat je knoppencombinaties toewijst aan de knoppen. Vervolgens moet je in de game zelf nog de muisknop indrukken zodat deze toegewezen wordt aan een functie. Het is dan ook voor elke game noodzakelijk om andere knoppencombinaties te maken, maar gelukkig kun je vijf profielen op het interne geheugen van de muis opslaan. Al met al was het wat makkelijker geweest als de individuele knoppen herkend werden.
Even wennen
Wat meteen opviel tijdens het gamen, is dat het even wennen is om van je oude vertrouwde toetsenbord over te schakelen naar de vele knoppen op de muis. In het begin zul je dan ook regelmatig een verkeerde spreuk uitspreken omdat je duim en wijsvinger ieder vier knoppen hebben om op te klikken. Dit is puur een kwestie van wennen en even de indeling onder de knie krijgen, daarna gaat alles heerlijk soepel.
Sneller casten
Tijdens het spelen van World of Warcraft lieten we een addon, 'Cast Time Analysis' (een zwaar veroudere addon), meedraaien. Hoe betrouwbaar de addon is, kunnen we niet met zekerheid zeggen, maar het lijkt erop dat je net ietsje sneller bent met de muis. Hieronder onze statistieken, welke we uiteraard gemeten hebben bij dezelfde eindbazen:
RTS'en
Gelukkig werkt de muis ook erg goed met andere titels. Zo was het heerlijk om StarCraft 2 of een andere RTS te spelen zonder constant op je toetsenbord allerlei lastige combinaties te maken. Door deze combinaties aan de muis toe te wijzen kun je namelijk veel sneller en efficiënter je eenheden commando's geven of nieuwe gebouwen plaatsen.
Uren gamen
Doordat de G700 enorm lekker in de hand ligt, hij past precies in je hand, en de knoppen makkelijk bereikbaar zijn, zul je uren achter elkaar kunnen gamen. Ook is de muis enorm geschikt voor het alledaagse surf- en kantoorwerk. De extra knoppen kunnen dan gebruikt worden om met een druk op de knop iets te kopiëren of te plakken, ideaal!
De ideale (MMO)RPG muis
Of je nou World of Warcraft speelt of een game als The Witcher 2: Assassins of Kings, door de vele toewijsbare knoppen is de Logitech G700 de ideale muis voor iedere RPG-gamer die lange uren wil maken. Dankzij de vele knoppen zul je nog maar zelden je toetsenbord gebruiken om een bepaalde actie uit te voeren. Helaas is het maken van de profielen en het toewijzen van de knoppencombinaties nogal een gedoe, maar mocht je dat gedaan hebben heb je een heerlijke muis die je uren speelplezier zal laten beleven.
Pakketinhoud
  • Logitech G700 muis
  • Draadloze ontvanger