De Avonturen van Kuifje Review

dinsdag, 01 november 2011 om 17:30
Kuifje is stoer, daar kan niemand omheen. Zelfs volwassenen schamen zich niet om dat openlijk toe te geven. Niet alleen zorgt de beroemde journalist voor volle bioscoopzalen, ook is er naar aanleiding daarvan een game verschenen. Maar is Kuifje ook leuk in en videogame? Die vraag gaan we nu voor je beantwoorden.
Momenteel draait Kuifje in de bioscoop en dat biedt inspiratie voor een avontuur in de wereld van games. De avonturen van Kuifje is multiplatform verschenen. Hoewel de game een paar speelmodi kent, is het allemaal te doen om de modus ‘Het geheim van de eenhoorn’. Hierin speel je als Kuifje en beleef je het avontuur van de film. Dat is leuk voor de fans, maar ook voor nieuwelingen, gezien het verhaal leuk uit de doeken wordt gedaan. Waar het om gaat, in het kort, is dat Kuifje samen met zijn hond Bobbie onderzoek moet doen naar het geheim van de Eenhoorn. Maar zoals een waar avontuur zijn ze niet de enigen op weg naar een schat….
Beleef het verhaal van de film zelf
De game, die overigens ook heel fijn speelbaar is in het Engels, neemt je in 32 hoofdstukken mee naar diverse locaties. Wat je continu aan het doen bent, is rondspringen, vijanden bevechten en kleine puzzeltjes oplossen. Het grootste deel doe je dit als Kuifje, maar soms kruip je ook in de huid van Bobbie en een enkel keer speel je als Haddock. Deden we dat ook niet in een andere game? Klopt, Dead to Rights: Retribution hanteerde hetzelfde concept. Alleen houdt hier de hele vergelijking ook mee op. Kuifje is een casual game, bedoeld voor een heel ander soort publiek.
Hoe ziet De avonturen van Kuifje er eigenlijk uit? Helaas, zoals het grootste gros van de filmgames geldt ook hier dat het spel het niet moet hebben van mooie lokken. Met andere woorden, grafisch is de game niet sterk. Maar laten we eerlijk zijn, daarvoor spelen we de game ook niet. Voor een grafisch goed ontwikkelde Kuifje, zet je je 3D-bril op en ga je naar de bioscoop. De game is meer bedoeld om spelers zelf het avontuur te laten beleven, zelf in de huid te kruipen van Kuifje, wat overigens ook in 3D kan. Verder is het idee wel grappig, de opzet van de levels ziet eruit als de eerste Prince of Persia. Waarbij je een overzicht hebt van kamer naar kamer. Het is zeker niet modern, maar het past wel goed bij de game.
Te makkelijke vijanden
Wat je doet, is het verhaal van de film dus doorlopen. Continu ga je van plek A naar B, vecht je tegen groepjes vijanden en ga je verder. Dit klinkt saai, toch is dat het niet. Het is wel zo dat de gevechten erg simpel zijn, slechts een paar knoppencombinaties zijn mogelijk. Maar dit is dan ook een game meer bedoeld voor kinderen, casual gamers en de echte Kuifje fans. Op zich is het dan ook prima. Want de besturing pak je zo op, iedereen kan Kuifje spelen, en heel moeilijk wordt het eigenlijk niet. Wat wel jammer is, is dat we op de Gamescom al even de game hadden gespeeld en toen ontstond de indruk dat je echt wel even na moet denken over hoe je bepaalde vijanden uitschakelt. Zo vecht je niet altijd een-op-een tegen mensen van je eigen sterkte, maar zijn sommigen sterker. Deze zouden dan om een speciale aanpak vragen.
Helaas is dit niet helemaal het geval. Ja, op bepaalde punten zie je banenschillen liggen, een bal of andere objecten. En de bedoeling is dan uiteraard om deze voorwerpen tactisch te gebruiken. Het geval is alleen dat Kuifje er voor het grootste deel met zijn handen ook wel op los kan slaan en dan lukt het vaak ook wel. Toegegeven, hij kan niet veel schade hebben, drie klappen en hij is dood. Maar checkpoints zitten veelvuldig in het spel, dus grote kans dat het een tweede keer wel lukt.
Genoeg afwissling
Wat een van de grootste krachten van Kuifje is, is de afwisseling. Elke keer als je denkt dat iets saai begint te worden, omdat de gameplay zo eenvoudig is bijvoorbeeld, moet je iets anders doen. Zo zal het gebeuren dat je als Haddock moet zwaardvechten in een stukje, met hem zal Kuifje ook op een motor met zijspan zitten waarbij ze elkaar om de beurt afwisselen. Dus de ene keer moet je rijden, de andere keer moet je schieten om vijanden uit de lucht te halen. Verder zit er een on-rails gedeelte in, moet je met Bobby stukjes spelen en nog veel meer. Ook het gedeelte waarbij je met Kuifje onderwater moet zwemmen, komt goed uit de verf.
We dachten al in Keulen op de Gamescom dat de game niet zo lang zal duren. Toch moet toegegeven worden dat de game langer duurt dan gedacht. De levels duren maar een paar minuten, maar wie had verwacht dat het een totaliteit van 32 levels zou zijn? Waarschijnlijk niemand. Geen game dus die je in vier uur uitspeelt, maar waar je toch nog zes uur over doet. Tenminste, als je er een beetje rustig de tijd voor neemt. De jagers onder ons doen het natuurlijk altijd sneller.
Andere speelmodi
Het goede nieuws is dat het Kuifje avontuur niet ophoudt na deze hoofdmodus. Want je kunt dan nog samen of alleen met iemand aan de slag met de modus ‘Kuifje en Haddock’. Dit zijn nog weer eens aparte levels waarin gesprongen, geklauterd, gevochten en gepuzzeld mag worden. Het leuke is dat ook echt samengewerkt moet worden, anders kom je simpelweg niet verder. Tof is ook dat er humor in de game verwerkt zit. Een verschil met de hoofdmodus is dat er in deze modus allerlei muntjes verzameld moeten worden en daarmee kunnen er nieuwe kostuums gekocht worden, of… Kuifje met een enorm groot hoofd. Erg grappig gedaan. Het enige nadeel is dat de modus enkel offline co-op ondersteuning heeft en niet online.
Verder is er nog een derde modus in het spel en dat zijn de Uitdagingen. In de hoofdmodus moet je op bepaalde momenten heel stoer zwaardvechten, in een vliegtuig vliegen en zijn er dus de eerder genoemde zijspan-uitdagingen. In de ‘Uitdagingen’ is het de taak om dit nog eens fijntjes over te doen, alleen dan letterlijk met wat meer actie. Wij testten voor deze recensie de Xbox 360 versie en driemaal raden? De game heeft Kinect –ondersteuning. Gezegd moet worden dat dit verrassend goed uit de verf komt. Wat betreft het zwaardvechten is het zo dat het nog beter werkt dan met de controller zelf en vooral erg leuk is het werken met een katapult in de zijspanuitdagingen. Je speelt als Kuifje en moet je hand richten op een tegenstander, vervolgens haal je met je linkerhand als het ware de katapult over. Het werkt erg goed en is bovendien ook nog eens leuk om te doen. Niet elke uitdaging werkt even goed, maar de meesten dus wel.
Kuifje zorgt voor een glimlach
Mits je De avonturen van Kuifje in het juiste perspectief plaatst is het een alleraardigste titel geworden. Niet bedoeld voor hardcore gamers, maar voor casual gamers, kinderen en de echte Kuifje fans. Behoor jij tot een van deze drie groepen, dan kun je met een gerust hart de game aanschaffen. Zeker voor een prijs van slechts 45 euro. De gameplay is niet moeilijk, het had wel wat moeilijker gemogen, maar afwisseling is er genoeg. Bovendien is het leuk om de game co-op te doen. En van de humor in de game zul je genieten. Zeker als je iemands billetjes in brand zet, deze persoon opschrikt en oe-a-a-geluiden begint te roepen, dan merk je toch wel dat De avonturen van Kuifje bestaansrecht heeft. Niet alleen in de bioscoop, ook op je console is Kuifje de bom!