Logitech F540 Wireless Gaming Headset Review

door Timo
vrijdag, 25 november 2011 om 17:00
Gamen is meer dan een controller in je handen houden. Het is maar dan virtuele poppetjes neerknallen. Het is online, het is sociaal, het vereist communicatie. Gamen vereist een goede headset, en Logitech denkt deze headset nu te hebben. Maar of de Logitech F540 Gaming Headset klaar is voor de taak, vertellen we je in deze recensie.

De headset en set-up
We beginnen bij het begin: de headset zelf. De headset is, zoals je inmiddels misschien wel ziet, een koptelefoon met daarbij een microfoon geïntegreerd. Dit houdt in dat je, dus niet zoals bij een standaard PlayStation 3 of Xbox 360 Bluetooth headset, zowel het geluid als spraak door de headset hoort. De headset oorkappen sluiten dus vrijwel volledig af. Resultaat: je wordt in de game gezogen, geen geluid van buiten af, maar puur jij, de game en je vrienden. Maar meneer de recensent, hoe krijg je de headset dan werkend?
Vrij simpel. Bijgeleverd wordt het basisstation van de headset. Dit basisstation plug je in in het stopcontact, in de component audio uitvoer van je console, via USB naar je PlayStation 3 voor het draadloos kunnen chatten via de headset. Voor Xbox 360 gebruikers is het iets anders, aangezien zij een AUX-kabeltje moeten aansluiten op de headset en je 360-controller.
Vervolgens kun je de headset via een USB-kabeltje verbinden met het basisstation om deze op te laden. Daarbij komen we gelijk bij het eerste pluspunt van de headset: de accuduur. Getest op een zondag, de hele dag met drie man The Lord of the Rings: War in the North spelende, hield de headset het makkelijk meer dan zes uur vol, zonder tussendoor opladen. Dit is aardig lang, aangezien een standaard wireless headset (zonder koptelefoon geïntegreerd), vaak het iets minder of even lang volhoudt.
Design en audio kwaliteit
Maar goed, verder over de headset: het design. De headset is goed ontworpen, stevig, maar ook zeer ergonomisch. Na de headset een volledige middag non-stop gedragen te hebben, voelde het helemaal niet ongepast aan. Pas toen de headset van het hoofd werd verwijderd, werd je er aan herinnert dat je überhaupt een headset op had. En nee, dit is geen slecht ding. Integendeel, de headset past zo lekker op je hoofd, dat je dus na een paar uur amper nog doorhebt dat de headset nog steeds op je hoofd zit.
Dan heb je ook nog de kwaliteit van de audio en de microfoon. Laten we beginnen bij de kwaliteit van de audio die door de headset komt. Getest met zowel games, muziek als films, is het een verdeelde mening die we hier over hebben. Zo komt muziek niet goed uit de verf en mist de headset de echte lage tonen en klinken de midden tonen wat gedempt. Bij films gedeeltelijk hetzelfde verhaal, alhoewel hier de middentonen over het algemeen wel helder klinken, maar de lage tonen nog steeds een beetje tegenvallen.
Maar dan het gamen zelf, dit klinkt dan weer wel goed. Natuurlijk zijn er over het algemeen minder lage tonen aanwezig bij games dan bij muziek of films, waardoor de audio van de headset er goed mee weg komt. Ook de midden tonen klinken beter bij games dan bij films of muziek. Aardig is ook dat je nog goed kunt horen waar de vijand zich bevindt. Naast stereo lijkt de headset ook een goede diepte te kennen, waardoor je vijanden harder hoort als ze dichterbij zijn en zachter als ze verder weg zijn. De headset is dus echt bedoeld voor gamen en de audio laat dat maar al te goed weten.
De microfoon
Vervolgens de microfoon. De microfoon zit mooi geïntegreerd in de headset. Aan de linkerkant van de headset kun je de microfoon uitklappen om vervolgens te praten. Handig hierbij is, is dat de microfoon automatisch gemutet wordt als je deze naar boven klapt. Ideaal. Mocht je de microfoon toch willen dempen als deze is uitgeklapt, ziet hier ook nog een handige knop voor aan de zijkant. Een lampje op de microfoon gaat vervolgens rood branden om je te laten weten dat deze gemute is. De kwaliteit van de microfoon is ook zeker een pluspunt. Van de mensen die we online tegen kwamen en waar we mee gegamed hebben, vond iedereen het erg duidelijk klinken. Achtergrond geluid werd daarbij ook niet snel opgepakt.
Een wat minder punt wat we onder vonden tijdens het gebruik, is dat het geluid van de game in conflict is met het geluid van het chatten. Aangezien zowel de stemmen van je vrienden, als het geluid van de game door de headset komen, is het soms even goed uitpuzzelen hoe hard je het geluid van de game wilt hebben en hoe hard je het geluid van de spraak wilt hebben staan. Gelukkig zitten een paar handige knoppen op de headset om apart de chat volume en de game volume te regelen. Een leuk extraatje hierbij zou zijn geweest dat je zou kunnen instellen dat de volume van de game automatisch iets zachter gaat als er iemand anders iets zegt. Tot slot hoor je jezelf ook de hele tijd terug door de headset, waarom Logitech hiervoor gekozen heeft, is ons een raadsel.
Afsluitend is de Logitech F540 Headset een uitstekende headset en kan zich zeker meten met de crème de la crème van de gaming headsets. Het ergonomische design voelt lekker aan en de headset kun je dan ook met gemak een paar uur achter elkaar dragen. De audio uit de headset is voor gamen goed. Het is dan ook een gaming headset, dus voor muziek luisteren of films kijken, is de audio niet top. De microfoon werkt erg lekker. Dat de microfoon automatisch gedempt wordt wanneer je deze omhoog klapt, is ontzettend handig.
Dat je jezelf vervolgens hoort praten door de headset en de volumes van de chat en het spel vervolgens met elkaar botsen is wel een minpunt. Maar al met al neemt dit niet weg dat dit een erg goede headset is. Mocht je genoeg hebben van al die zeurende mensen om je heen tijdens het gamen, of je moeder die je steeds roept om klusjes op te knappen én ben je op zoek naar een goede headset om met je vrienden via de PS3 of 360 te kunnen chatten? Dan is dit dé headset voor jou. Voor een adviesprijs van 149 euro, is het de aanschaf zeker waard.
Pakketinhoud
  • Headset
  • Draadloos basisstation