Live A Live Review - Unieke RPG voor de Nintendo Switch

zaterdag, 30 juli 2022 om 12:00
live a live 1f1659016896
De RPG game Live A Live kwam in 1994 exclusief in Japan uit. Nu is Live A Live terug in de vorm van een remake en dit keer is de game overal te spelen op de Nintendo Switch. In deze review lees je of de Nintendo Switch versie van Live A Live het spelen waard is.

Goed geschreven verhalenbundel

De manier waarop de makers van Live A Live hun verhaal vertellen is niet iets wat we in recente jaren veel gezien hebben. In de meeste RPG games speel je namelijk als één karakter met één verhaal en probeer je dit karakter zo sterk mogelijk te maken door experience points te behalen. Live A Live is hier totaal anders in.
In Live A Live speel je als zeven verschillende karakters die elk afkomstig zijn uit een eigen tijd, namelijk: de prehistorie, middeleeuws Japan, keizerlijk China, het wilde westen, het heden, de nabije toekomst en de verre toekomst. De verhalen duren elk tussen de 1 en 2,5 uur. Op het eerste gezicht lijken alle verhalen los van elkaar te staan, maar zoals in de trailer ook al te zien was, komt alles uiteindelijk mooi samen. Het einde zit dan ook echt fantastisch in elkaar en is iets wat je zelf moet ervaren.
Naast dat elk verhaal goed in elkaar zit en alles mooi bij elkaar komt, is de game ook erg goed geschreven. In deze remake zijn alle scènes volledig ingesproken door stemacteurs. Elk karakter heeft dus een eigen stem en dit versterkt het verhaal nog eens. De schrijvers hebben daarbij een ontzettend goed gevoel voor humor.
Live A Live bevat namelijk grappige en beeldende grappen. De manier waarop sommige karakters bepaalde handelingen uitvoeren is ontzettend leuk gedaan en goed doordacht. Er is vooral goed nagedacht over het verhaal dat zich in de prehistorie afspeelt. Holbewoners konden namelijk nog niet praten en in dit verhaal maken de karakters alleen maar geluiden, gebaren en in de tekstwolkjes staan af een toe icoontjes. Kortom, door het verhaal heen spelen is gewoon een hele geweldige ervaring.
live a live 3f1659022478

Elk verhaal is uniek

Naast dat de verhalen elk in een eigen tijd afspelen hebben ze allemaal ook wat unieks. Zo hebben sommige karakters een speciale vaardigheid. Het karakter dat zich in de nabije toekomst bevindt heeft bijvoorbeeld de kracht om de gedachten van anderen te lezen en de holbewoner uit de prehistorie heeft een goed reukvermogen waarmee hij sporen kan volgen. Deze unieke vaardigheden gebruik je op de Nintendo Switch met de Y-knop.
De karakters zonder een speciale vaardigheid hebben wel steeds iets unieks in hun verhaal. Zo moet het karakter dat zich in het wilde westen bevindt een dorp voorbereiden op een aanval. Deze missie moet op een unieke wijze uitgevoerd worden en deze gameplaystijl zie je verder niet meer terug in de andere verhalen. Elk verhaal heeft dus steeds weer iets unieks meegekregen om de gameplay te laten verschillen van de andere verhalen.
live a live 4f1659022513

Grafisch wonder

De graphics en stijl van de originele Live A Live zijn niet meer van deze tijd, daarom is de remake van begin tot eind opnieuw ontwikkeld. De nieuwe HD-2D stijl is hetzelfde als die van Octopath Traveler en Triangle Strategy. Live A Live is dan ook net als de andere twee HD-2D games een grafisch wonder.
Sommige cutscenes zijn zo indrukwekkend dat je mond ervan openvalt. Elk verhaal speelt zich namelijk af in een eigen periode. Hoe de makers keer op keer weer de perfecte sfeer weet neer te zetten, is erg knap. Games als Live A Live laten zien dat een game niet per se zo realistisch mogelijk hoeft te zijn om indruk te maken. De HD-2D stijl van Square Enix is namelijk spectaculair. Zelfs op een wat minder sterke console als de Nintendo Switch is deze game prachtig om naar te kijken.
live a live 2f1672244061

Simpele strategische gevechten

Bij een oldschool RPG horen natuurlijk ook turn based gevechten en Live A Live is hier niet anders in. Elk conflict wordt in Live A Live opgelost met een strategisch turn based gevecht. Ondanks dat games met dit soort strategische gevechten soms nogal complex kunnen zijn, is dit bij Live A Live niet het geval. De gevechten zitten namelijk logisch in elkaar en er is vrij weinig uitleg nodig. De game geeft daarom ook niet echt een uitgebreide tutorial. Elke keer wanneer er een nieuwe mechanic geïntroduceerd wordt, verschijnt er een duidelijke tekstuele uitleg in beeld die je zo weer weg kan klikken als het duidelijk is. Je wordt in Live A Live dus niet constant doodgegooid met uitleg.
De gevechten zijn dan ook niet al te moeilijk en je bent daarom niet echt veel tijd kwijt aan je karakters zo sterk mogelijk te maken. Je speelt maar voor een korte tijd met een karakter en daarom gaan de karakters best snel een level omhoog. Per verhaal zijn er één tot twee uitdagende gevechten en verder speel je dan ook makkelijk door de game heen.
De gevechten staan in Live A Live dan ook wat meer op de achtergrond, je speelt de game meer voor het verhaal. Dat de gevechten ook voor de ontwikkelaars niet echt een prioriteit was, blijkt uit het gebrek aan diversiteit van vijanden. In sommige verhalen kom je steeds opnieuw dezelfde vijanden tegen die aan het begin van een gevecht steeds weer hetzelfde opgesteld staan en die met dezelfde aanvallen makkelijk te verslaan zijn. Dit maakt sommige gedeeltes van de game wat eentonig en soms zelfs een beetje saai. Het verslaan van deze vijanden is alleen wel nodig om je karakter sterk genoeg te maken om uiteindelijk de eindbaas te verslaan.
live a live 5f1659022647

Live A Live – Eén van de meest unieke RPG's op de Nintendo Switch

Live A Live is een game met een fantastisch verhaal wat goed in elkaar zit en een grote dosis humor bevat. De game is grafisch indrukwekkend en weet deze stijl naar een nieuw niveau te tillen, zelfs op een wat minder krachtige console als de Nintendo Switch.
Het enige aspect wat in Live A Live wat minder is, zijn de gevechten. Er is namelijk buiten de eindbazen om weinig variatie in vijanden en de battles voelen hierdoor wat eentonig. Dit neemt niet weg dat Live A Live in zijn geheel een geweldige ervaring is, deze Nintendo Switch game is dus zeker het proberen waard!