LittleBigPlanet Review

donderdag, 13 november 2008 om 17:00
De creatievelingen onder ons zullen hebben gesmuld toen LittleBigPlanet enige tijd terug aangekondigd werd voor de PlayStation 3. Na een lange tijd wachten ligt het spel dan eindelijk in de winkels, zal het onze verwachtingen waar kunnen maken?
Het doel
Als er een game gekozen zou moeten worden waar LittleBigPlanet mee te vergelijken valt, zal de Mario reeks al snel genoemd worden. Dit komt omdat beide games voornamelijk uit 2D-perspectief te bewonderen zijn en je in beide spellen over objecten en dergelijke heen moet springen. Dit zijn dan ook meteen de enige overeenkomsten, LittleBigPlanet gaat namelijk een heel stuk verder, zowel op grafisch gebied, als de vele variatie die de game kent. Het is in de game de bedoeling om een level zo snel mogelijk te doorkruisen, en om tijdens je wandeling zoveel mogelijk objecten te verzamelen waar uiteindelijk een puntentotaal mee gemaakt wordt. Het puntentotaal is van groot belang, aangezien dit ook online wordt opgeslagen. Van alle mensen die hetzelfde level gespeeld hebben, zal het puntentotaal in een lijst gezet worden zodat er met gemak gekeken kan worden naar de, door jou gehaalde, positie.
LittleBigPlanet Screenshot 55728 LittleBigPlanet Screenshot 55727 LittleBigPlanet Screenshot 55726
Offline of online?
Waar ontwikkelaar Media Molecule meer dan prima in geslaagd is, is dat je levels zowel offline als online kunt spelen. Heb je zin om in je eentje te gamen, dan kan dat. Wil je met iemand anders, die aan de andere kant van het land woont, een level uitspelen, dan kan dat ook. Bij sommige levels zul je zelfs met meerdere mensen moeten spelen, wil je het level voor de volle 100 procent uitspelen.
In het menu, de zogenaamde POD, kun je ''Het verhaal'' kiezen waarmee je een aardbol tevoorschijn haalt waar het gewenste level gekozen kan worden. Uiteraard is niet elk level design hetzelfde, er zijn dan ook meerdere gebieden over de aarde verspreid, waardoor verschillende soorten levels te spelen zijn. Zo zal het ene level ergens diep onder grond afspelen waar het pikkedonker is. In het andere level zit je tussen de natuur, om eens lekker van het zonnetje te genieten.
Samenwerken is van groot belang in veel gevallen, zo zul jij iets omhoog moeten houden om de ander een deur door te laten gaan, zodat hij aan de andere kant een knop in kan drukken om de deur automatisch omhoog te laten staan. Vervolgens kan jij ook door de deur en kun je met de ander het level hervatten. Dit kan met twee, drie of meer spelers voor komen. Kijk dan ook goed hoe het level in elkaar zit, zodat je met je teamleden een uitgang kunt openen om verder te komen in het level.
LittleBigPlanet Screenshot 47105 LittleBigPlanet Screenshot 47096 LittleBigPlanet Screenshot 47104
Makkelijk, maar ook weer moeilijk
De eerste levels die je zult spelen zijn erg gemakkelijk, deze zijn dan ook bedoeld om je te laten wennen aan de besturing. Al snel zal je opvallen dat je slechts drie knoppen hoeft te gebruiken om een level te voltooien: de linker joystick waar je jezelf mee voortbeweegt, het kruisje om mee te springen en de R1-knop om objecten mee vast te grijpen. Dat klinkt erg simpel allemaal, maar na vijf á tien levels gespeeld te hebben kun je niet meer zonder je hersens te gebruiken levels door rennen. Kijk goed wat je precies moet doen en probeer het vervolgens uit.
In LittleBigPlanet moet je, ondanks dat het vanuit een zijaanzicht gespeeld wordt, niet alleen in 2D denken. Je kunt namelijk ook naar een andere diepte 'springen', zodat je ergens achterlangs kunt lopen. Je Sackboy zal dan ook wat kleiner in beeld zijn.
Als je iets verkeerd doet en bijvoorbeeld in lava terecht komt, is er nog geen man overboord. Vlak voor elke, wat grotere, hindernis is namelijk een save punt waar je weer terecht komt mocht je het loodje leggen. Je kunt niet blijvend terugkeren naar het opgeslagen punt, na vier keer moet je het hele level opnieuw spelen wil je deze voltooien.
LittleBigPlanet Screenshot 24248 LittleBigPlanet Screenshot 24247 LittleBigPlanet Screenshot 24243
Altijd al willen ontwerpen?
Mocht je niet tevreden zijn over het huidige aanbod van levels, kun je ook zelf aan de slag in de level editor. Je kunt een level opbouwen van de eerste tot aan de laatste steen, waardoor een level echt van jou is. Naarmate je de game vordert, hoe meer voorwerpen je kunt gebruiken om in een level te gebruiken. Vaak zijn er van de standaard voorwerpen, nog spannendere dingen te maken door er iets extra’s aan toe te voegen en ze op een leuke combinatie te plaatsen. Het is je eigen level, dus jij mag het allemaal zelf beslissen. Het aantal voorwerpen dat je verdient na het uitspelen van een level, wordt na enkele tijd wel erg veel, waardoor het overzicht van het menu een beetje weg raakt. Na een paar uur gezwoegd te hebben zul je het level uit kunnen proberen en kun je testen of het voldoet aan jouw wensen. Eenmaal klaar, kan het online worden gezet en is het te hopen dat jouw level erg populair gaat worden onder alle LittleBigPlanet spelers.
Kunstwerk
LittleBigPlanet is een echt kunstwerk, zowel op grafisch als op audio gebied. Je kunt het zien als een hele scherpe tekening, waardoor je elk pluisje kunt zien wat er maar is. Dit kun je vooral goed waarnemen bij je personage, Sackboy, wanneer je deze opfleurt met allerlei leuke decoraties die je hebt verdient bij het behalen van levels. Want ook je personage is helemaal aan te passen aan je eigen wensen. De muziek is daarnaast prima verzorgd die passend uitgekozen is voor alle levels.
LittleBigPlanet is een erg vermakelijke game waar je beslist een hele lange tijd zoet mee zal zijn. Heb je geen zin om in je eentje te spelen, ga dan aan de slag met een paar vrienden. Ontwerp levels naar eigen wens en fleur je Sackboy op zoals jij dat wilt. Kortom, jij beslist wat er gebeurt. Mijn verwachtingen heeft het zeker waar kunnen maken. Helaas zijn er ook enkele minpuntjes, zoals het springen naar andere dieptes dat soms niet altijd even soepel gaat. Soms kun je ook vast komen te zitten in een level, waardoor je het spel helemaal opnieuw moet opstarten om verder te kunnen spelen. Hopelijk komt ontwikkelaar Media Molecule snel met een patch waarmee deze minpuntjes weggepoetst worden, want voor de rest is LittleBigPlanet een unieke titel die elke PlayStation 3 gamer een keer moet proberen.
Cijfer: 9.5