LittleBIGPlanet Karting Review

dinsdag, 06 november 2012 om 17:30
LittleBIGPlanet, langzaamaan ontpopt het zich tot één van de belangrijkste franchises van Sony en zijn spelcomputers. Steeds meer wordt het imperium van de Sackboys uitgebreid, met onder meer uitstapjes naar de draagbare spelcomputers: de PSP en de PS Vita. Van het traditionele platformgenre werd vooralsnog echter niet afgeweken, maar daar komt morgen verandering in als LittleBIGPlanet Karting voor de PlayStation 3 in de winkels ligt. Een vrolijke kartgame in het universum van de kleine grote planeet, zoals de titel glashelder impliceert.
Toen het bestaan van LittleBIGPlanet Karting werd aangekondigd, ontstond er veel scepsis. Want hoe gaat een tweedimensionale platformer succesvol de transitie maken naar een 3D-kartgame? Heeft ontwikkelaar United Front Games wel geleerd van de beeldhaperingen en laadtijden van formaat in ModNation Racers? Blijft dit uitstapje naar een ander genre wel nauwkeurig binnen de koddige sfeer van het LittleBIGPlanet-universum? Blijft het weer spelen zoals het met de conventies van het traditionele platformgenre deed en scheurt het zich weer open tot een ware speeltuin?
Allemaal vraagstukken die we in dit oordeel met een volmondig ‘ja’ kunnen beantwoorden. LittleBIGPlanet Karting treedt zonder probleem in de voetsporen van zijn voorgangers, alleen zijn het nu toevallig speelgoedautootjes die in het spel centraal staan. Vrijwel alles straalt hetzelfde, typische sfeertje van de franchise uit: de sympathieke, doch onderwijzende voice-over die je door de vele, gevarieerde werelden begeleidt, de knotsgekke figuren en objecten, de kleurrijke omgevingen, en ga zo maar door. LittleBIGPlanet Karting presenteert zich weliswaar als één game, maar de mogelijkheden zijn eindeloos, net als bij zijn grote broers.
Doet eer aan franchise
LittleBIGPlanet Karting begint als een doodgewone kartgame met een normaal hoofdpersonage (je Sackboy) en normale mechanieken. Je wordt bijgebracht hoe je moet sturen, driften, schieten en zelfs hoe je met je armen je tegenstanders kunt meppen en hoe je je grijphaak kunt gebruiken om over ravijnen te slingeren of inkomende raketten net op tijd te ontwijken. Vanaf deze leerschool ben je al geraakt door de uitstraling van de game en al in het begin ogen de simpelste power-ups charmant. Het design is namelijk zoals vanouds schitterend met zijn mooie kleuren, zachte oppervlakken en aandoenlijke vormen. United Front Games staat dan wel aan het roer, maar de invloed van Media Molecule is in zijn volle glorie aanwezig.
Dat blijkt eens temeer aan het ‘hoofdmenu’. Je sackboy bevindt zich – nu alleen met kart - wederom in een glazen bol midden in de ruimte, waar zijn uiterlijk (en nu ook van zijn kart) naar hartelust kan worden aangepast. In zijn bruine lappen is sackboy al dottig, maar je kunt hem nog op allerlei manieren aankleden. Aan het begin heb je daarvoor diverse kledingstukken en ludieke accessoires tot je beschikking en gedurende het racen zullen er nog een heleboel bijkomen. Je kunt de stof waar je sackboy van is gemaakt ook nog van een kleurtje of patroontje voorzien. Maar waar LittleBIGPlanet Karting zich daadwerkelijk onderscheidt, is met het aanpassen van je wagentje.
Een tank die vrolijk klinkt
United Front Games opent op dit vlak een nieuwe dimensie in LittleBIGPlanet. Het aanpassen van je wagentje is praktisch even uitgebreid als bij je Aackboy. Zo kun je om te beginnen talloze types van je wagen bepalen, van tanks, ruimteschepen tot stoere montertrucks en roze cupcakes. Je kunt zelfs het motorgeluid aanpassen. Een reusachtige tank die klinkt als een ijscowagen zorgde bij ons voor een grote glimlach op het gezicht. Of een rijdende zonnebloem die hetzelfde geluid produceert als een propellor, ook een leuk voorbeeld. Het enige jammerlijke is dat je de specifieke kwaliteiten van je kart pas merkt als je op de baan staat. Dit wordt niet goed uitgelegd. Maar hoe dan ook: LittleBIGPlanet Karting bewijst nog maar eens dat dit een franchise is met ongeëvenaarde mogelijkheden op het gebied van creëren.
Anders gezegd: LittleBIGPlanet Karting is wéér grensverleggend. LittleBIGPlanet Karting is wéér aandoenlijk. Het is alles wat het predikaat ‘next-gen’ ons ooit heeft beloofd. Vanaf het moment dat je voet zet in één van Media Molecules gemaakte levels, blijf je je verbazen over de wereld waarin je je bevindt. In een surrealistisch uitgewerkt schetsboek, zo lijkt het, opgebouwd uit karton, stukjes touw, lapjes stof en houten latjes. Het geheel wordt nog eens haarscherp in beeld gebracht, met een kleurenpalet waar menig Pixar-film jaloers op zou zijn. Je blijft gefascineerd rondkijken in die hypnotische mengelmoes van Tim Burton-achtige werelden en bijpassende Sims-conversaties.
Zoals gebruikelijk is het in LittleBIGPlanet mogelijk om de meest diverse racebanen met andere spelers te delen. Daar valt de synergie met ModNation Racers al uitstekend samen: ook in die game kon je tracks maken en aanpassen, alleen nu naar de maatstaven van LittleBIGPlanet: veel en veel omvangrijker . Laagdrempeligheid is hierbij het sleutelwoord, gezien het bouwen weer oer- en oersimpel is. Verf met je roller over een grasveld en voilá: het parcours ligt er. Vervolgens kun je los gaan met de omgeving en allerlei dingen neerzetten als heuvels, dallen, bossen, meren, woestijnen en ga zo nog urenlang door, waarna je de boel verder kunt aankleden met ontelbare LittleBIGPlanet-prulletjes.
Het blijft niet bij simpelweg karten
Waar LittleBIGPlanet Karting nog meer mee in de voetsporen treedt van zijn voorgangers, is op het gebied van variatie. In tegenstelling tot andere kartgames draait het niet alleen om wegraces. Zo zijn er vierkante vechtarena’s waarin je met maximaal acht man los kan gaan, maar je kunt ook een schattenjacht of een één tegen de rest optie instellen. Zo kropen we op een gegeven moment via een isometrisch perspectief in de huid van een gemotoriseerde draak in een stad waar we achter rondrijdende autootjes aan moesten om deze te verpulveren. Door deze te verpulveren kregen we nieuwe secondes toegekend en op deze manier konden we blijven doorgaan.
Bovenstaande is slechts een greep uit de vele zijmissies die je in de verhaalmodus voorgeschoteld krijgt. Een verhaalmodus die misschien wat aan de korte kant is; in een uurtje of vier ben je alweer met je wagentje door het materiaal van Media Molecule gescheurd. Iets meer levels van eigen bodem waren in LittleBIGPlanet Karting zeker niet misplaatst geweest. Gelukkig maakt vooral het online aspect veel goed, zeker naarmate de dagen, weken en maanden vorderen als meer spelers met hun creativiteit met de game in aanraking komen. LittleBIGPlanet Karting moet daarom nog groeien, maar daar hebben wij alle vertrouwen in.
Dé partyracer van het jaar!
LittleBIGPlanet Karting is niet alleen de koddigste kartracer van het moment, het is ook nog eens de meest diverse, uitgebreide en meest creatieve in zijn soort. Het doet alles wat zijn grotere broers ook hebben gedaan, namelijk dat spelers (lees in dit geval: kunstenaars) hun design -en knutselvaardigheden weer volledig kunnen botvieren. LittleBIGPlanet Karting is exact wat je van de naam zou verwachten, een vermakelijke kartgame in de stijl van LittleBIGPlanet gecombineerd met het play create share-principe uit de vorige delen. Het is helder nu: LittleBIGPlanet heeft zich bij deze definitief ontpopt tot misschien wel de belangrijkste franchise van Sony op het moment.
Cijfer: 8.8