Lightning Returns: Final Fantasy XIII Review

donderdag, 13 februari 2014 om 15:00
Na vier jaar komt er een einde aan de succesvolle trilogie van het dertiende deel van de Final Fantasy franchise. Het begon met Lightning en eindigt ook met Lightning. De vraag is echter of Lightning Returns: Final Fantasy XIII ook een succes wordt en voor een waardige afsluiter van de trilogie zorgt.
Als we naar de vorige twee delen kijken, lijkt er weinig mis te kunnen gaan. Een 8.7 voor het eerste deel, en een dikke 8.5 voor het tweede deel. Square Enix is daarnaast ook weer verantwoordelijk voor de ontwikkeling van Lightning Returns: Final Fantasy XIII, en dat bedrijf staat bekend om het afleveren van goede titels. En kom op, het is Final Fantasy! Dat moet minstens een acht waard zijn. Allons-y!

Vijfhonderd jaar

Wie denkt dat Lightning Returns het directe vervolg van XIII-2 is, heeft het goed mis. Maar liefst vijfhonderd jaar na de gebeurtenissen uit het vorige deel speelt de nieuwe game zich af. Lightning heeft die vijfhonderd jaar geslapen, terwijl de wereld van Cocoon een steeds grotere chaos werd. Mensen stopten met oud worden en het uitzicht werd steeds grimmiger, mede doordat er geen licht aan het eind van de tunnel te zien was. We komen op het punt dat er dertien dagen over zijn, totdat de wereld vergaat.
Er is echter maar één iemand die de boel kan redden, en dat is Lightning. Zij wordt wakker geschud door een hogere macht en Lumina, die je in het spel vaak op belangrijke momenten zult tegenkomen. Maar ja, dertien dagen zijn weinig! Daarom moet Lightning vliegensvlug aan de bak en op avontuur gaan. En wie op avontuur gaat in Final Fantasy, weet dat het een groot avontuur wordt.

Tijdslimiet

Voor het eerst in de franchise zul je te maken krijgen met een tijdslimiet. Jazeker. Die dertien dagen voor het einde van de wereld zijn dus echt. Lekker op je gemak rondlopen in de wonderlijke wereld van Final Fantasy kan dus nu niet. Het is wel zo dat die tijdslimiet níet heel zwaar weegt, maar toch zorgt het voor het gevoel dat je niet alles meer op je gemakje kunt doen, en dat is heel vervelend. Maak een game spannend en sensationeel, of voeg gewoon geen tijdslimiet toe. Dit is geen oplossing. Jammer.

Nieuw gevechtssysteem

Waar Final Fantasy XIII-2 juist zo goed was wat het gevechtssysteem betreft, komen we in dit deel weer een geheel nieuwe tegen. Waarom? Omdat er teveel geklaagd is over de vorige, wat ondergetekende best vreemd vindt. Toch kan het niet gezien worden als een minpunt. Integendeel zelfs. Wederom slaagt Square Enix er in om iets compleet te veranderen, zonder dat de kwaliteit verloren gaat. Je bestuurt Lightning helemaal zelf, en de rest van het team dus niet.
Wordt het dan niet eentonig? Nee, niet echt. De andere personages worden dus door de computer bestuurd, en de AI is zelfs prima in orde. Soms verbazen ze je met geweldige aanvallen. Je hoeft dus alleen op Lightning te focussen. Met Lightning heb je zóveel mogelijkheden om te vechten, dat het je helemaal niet uitmaakt dat je niet met anderen vecht. Het is echt tof, snel en past goed bij deze game. Met Lightning kun je oneindig veel doen. Zo creëer je in ieder geval een band met de hoofdrolspeelster.

Weinig band met andere personages

Om de band die je creëert met de personages staat Final Fantasy ook bekend. Dat het je pijn doet als je ziet dat een oude bekende opeens een bad guy is geworden. Dat je bijna tranen in je ogen krijgt bij het overlijden van een personage, hoe mannelijk je ook bent. Maar dat is vreemd genoeg in dit spel nergens te bekennen. Het gaat allemaal zo snel. Je krijgt geen kans om een band op te bouwen met de personages. Zelfs Lightning doet er met haar stoïcijnse karakter weinig aan om dit goed te maken.
De opdrachten en quests die je doet -die belangrijk zijn voor het verhaal- missen de overtuiging om het verhaal echt te gaan volgen. Het zit vol met gaten, en je ziet het ook aan de personages zelf. Je voelt geen interactie.

Niet meer levellen met gevechten

Het gaat inderdaad niet best met Lightning Returns en we nog niet eens klaar met het opsommen van kritiekpunten. Zo is Square Enix om rare redenen afgestapt van het levelsysteem. Je kunt weliswaar levellen door quests te voltooien, maar via gevechten zul je geen ervaringspunten meer krijgen. Een rare keus, want daar draaien de gevechten toch juist om? Onbegrijpelijk. Zodra Lightning een opdracht voltooid heeft (hoe weinig je ook gevochten hebt) worden haar vaardigheden verbeterd. Dat is zo onlogisch als bier zonder alcohol.
Gelukkig weet de grafische pracht van Lightning Returns veel goed te maken. De game haalt het maximale uit de Xbox 360 en PlayStation 3. Zeker de cutscenes zijn prachtig gemaakt door Square Enix. Daar kennen we het bedrijf immers van. Het is werkelijk een genot om naar te kijken, en de voiceovers zijn lang niet zo irritant als andere Japanse role playing games. Dat gaat de goede kant weer op.

Geen waardige afsluiter

Maar wat is Square Enix toch laks omgegaan met het verhaal van het spel. De motor lijkt kapot. Lightning Returns: Final Fantasy XIII is immers een prima game met een prima verhaal, maar als je weet dat het een Final Fantasy spel is, dan verwacht je gewoon meer. Het is zó jammer, vooral met het feit dat het gevechtssysteem écht fantastisch is. Maar zelfs het beste vechtsysteem uit de serie kan de game niet redden. Jammer!