Life Review (Blu-ray) - Toffe sci-fi thriller!

donderdag, 07 september 2017 om 13:07
Een tijdje terug draaide de sci-fi thriller Life met onder meer Jake Gyllenhaal en Ryan Reynolds in de bioscoopzalen. In deze Life review lees je hoe de film is en mocht je dat tof vinden, weet dan dat de film nu te koop is op Blu-ray en DVD!
Hoewel de film zichzelf beschouwt als een sci-fi thriller mag meteen gezegd worden dat de film ook horrorelementen bevat. Life vertelt in ieder geval het verhaal van een groepje wetenschappers die ver weg van aarde zijn op een ruimtestation. Daar hebben ze nieuw leven ontdekt en zoals je misschien al wel vermoedt, gaat dat niet helemaal zoals gepland.
In de hoofdrollen zien we naast de twee bekende heren Gyllenhaal en Reynolds ook nog Rebecca Ferguson. Een sterke vrouw tussen dit manlijk gezelschap die ook krachtig moet optreden als het leven dat zich aan boord van hum ruimtestation bevindt zich opvallend kwaadaardig begint te gedragen. De link met Alien is snel gelegd. Iets wat absoluut geen probleem is, want dat is een goede film en je hebt als kijker niet het gevoel dat Life dit na wil doen. Ook al zijn de overeenkomsten soms erg aanwezig.
Life review afbeelding 2

Constante spanning

Twee uur lang zul je op het puntje van je stoel zitten omdat het ontdekte leven steeds groter en kwaadaardiger wordt. En het heeft overduidelijk maar één doel: iedereen aan boord van het ruimtestation uitschakelen. En dan is het letterlijk de vraag; wie blijft leven en wie niet? Life is ontzettend spannend met diverse schrikmomenten en de CGI is verbluffend. Het is knap om te zien hoe de ‘alien’ in diverse gedaantes angstaanjagend en realistisch overkomt. De film is verdomd spannend.
En die constante spanning met een beest dat de mensen opjaagt, zorgt ervoor dat je soms naar adem snakt en de film uitkijkt zonder je ook mar een keer verveeld te hebben. Al heeft de film ook mindere punten. Zo is het verhaal eigenlijk te simpel. De enige essentiële vraag die voorbij lijkt te komen is of men terug moet naar aarde of alles op alles moet stellen om de vijand in de ruimte te houden. Ook als dit betekent dat iedereen doodgaat. Maar veel verder gaat het niet.
Toch is dit niet het meest storende onderdeel. Het meest storende is dat er weinig gehaald is uit de personages. We weten allemaal dat de drie hoofdrolspeler het dak er vanaf kunnen acteren en in Life gebeurt dat niet. Dit heeft er mee te maken dat hun personages vrij saai zijn. Eigenlijk heb je er geen idee van wie de onderzoekers zijn, wat hun achtergrond is,, hoe ze in het leven staan en hoe ze denken over nieuwe levensvormen.
Life review afbeelding 1

Erg voorspelbaar

Een gemiste kans, waardoor je geen band met deze mensen opbouwt. En daardoor wordt Life al snel een soort horrorfilm waarin mensen opgejaagd worden en ze een voor een doodgaan, zoals ook gebeurt in films als Scream. Terwijl juist met een film al dit en de interessante thematiek er mee gespeeld had kunnen worden. Daarnaast is het einde vrij cliché met een plot dat je van mijlenver ziet aankomen.

Spanning is goed uitgewerkt

Flink wat kritiek dus, terwijl de film wel ontzettend tof is om te kijken. En dat heeft alles te maken met uitstekend camerawerk en een uiterst goede montage. De beelden volgen elkaar in tap tempo op als de vijand achter de mensen aanzit en de manier waarop alles tot leven wordt gebracht, is zeer overtuigend. En daardoor doet Life het ontzettend goed. Onwijs spannend, maar toch had er zoveel meer uitgehaald kunnen worden en dat is toch beetje jammer.
En in alle eerlijkheid bekijk je de film voor de film en niet de extra’s op de blu-ray. Want die zijn weinig boeiend. Een beetje in de lijn met de hoofdfilm zelf dus: een ding is goed uitgevoerd, maar daarom zijn er punten die verder uitgewerkt hadden kunnen worden.